- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
ELY-keskusten joukkoliikenteen rahoitus palaa koronapandemiaa edeltävälle tasolle
ELY-keskusten joukkoliikenteen määrärahoissa ollaan palaamassa vuoden 2019 tasolle. Hallitusohjelman mukaan joukkoliikenteeseen ei ole enää luvassa lisärahoitusta, jota myönnettiin valtion koronapandemian aikaisissa lisätalousarvioissa. ELY-keskusten ostoliikenteen tarve on viime vuosina kasvanut ja alan kustannustaso kohonnut merkittävästi, joten säästötoimenpiteet ovat nyt välttämättömiä.
Koronapandemian muutettua matkustuskäyttäytymistä ja Venäjän hyökkäyssodan kasvatettua alan kustannuksia markkinaehtoinen linja-autoliikenne on vähentynyt. Yhteyksiä on turvattu ELY-keskusten ostoliikenteellä, jota on rahoitettu valtion vuosien 2020–2022 lisätalousarvioissa myönnetyillä lisämäärärahoilla. Vuosina 2020–2024 ELY-keskuksille on kiintiöity keskimäärin noin 40 miljoonaa euroa vuodessa.
Valtion talousarviossa on vuodesta 2025 alkaen odotettavissa paluu vuoden 2019 rahoitustasoon, joka on noin 30 miljoonaa euroa. Tämä vaatii ELY-keskusten joukkoliikenteen vuosittaisten kustannusten karsimista keskimäärin 10 miljoonalla eurolla eli 25 %.
Lisäksi linja-autoalan kustannukset ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Linja-autoliikenteen kustannusindeksi on noussut vuodesta 2020 vuoteen 2023 noin 20%. Tämän myötä sopimusliikenteen kustannukset ovat nousseet ja käytettävissä olevan rahoituksen ostovoima heikentynyt.
Traficom kohdentaa käytettävissä olevat määrärahat ELY-keskuksille
Traficom pyytää ELY-keskuksilta tiedot määrärahatarpeista ennen vuosittaisten määrärahojen kiintiöimistä ELY-keskuksittain. Traficom on tähän asti pystynyt huomioimaan ELY-keskusten ilmoittamat rahoitustarpeet kohtuullisen hyvin. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa.
Traficom ohjaa ELY-keskusten määrärahojen käyttöä ensisijaisesti lainsäädännöllisestä näkökulmasta ja ELY-keskukset tekevät lopulliset päätökset ostettavasta liikenteestä ja kunnille myönnettävistä valtionavustuksista. Traficom tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi ja koordinoi joukkoliikenteen yhteistyötä valtakunnallisesti. Myös ELY-kohtaisia keskusteluja joukkoliikenteen tilanteesta ja toimenpiteistä käydään säännöllisesti.
Lue lisää:
ELY-keskusten joukkoliikenteen rahoitus palaa koronapandemiaa edeltävälle tasolle (traficom.fi)
- Julkaisupäivä
- 19.3.2024