- Liikenne
- ELY-keskusten liikenteen tehtävät
- Julkinen henkilöliikenne
- Joukkoliikenteen hankinnat
- Markkinaehtoinen liikenne
- Palvelutaso
- Pysäkkiasiat
- Tiedotteet
- Tilastot ja raportit
- Valtionavustukset
- Yksinoikeudet
- Kunnossapito
- Kävely ja pyöräily
- Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapito
- Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa
- Liikennejärjestelmätyö
- Liikenneturvallisuus
- Liikenteen asiakaspalvelu
- Luvat ja lausunnot
- Erikoiskuljetukset
- Ajankohtaista
- Erikoiskuljetusapuri
- Erikoiskuljetusluvan tarve
- Hakemusten käsittely
- Kuormaus ja merkintä
- Liikenteenohjaus
- Lupamaksut ja lupien voimassaoloajat
- Tilastot, julkaisut ja linkkejä
- Etuajo-oikeudet lautoille
- Kaapelit, johdot ja putket tiealueella
- Sijoituslupa, sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
- Ilmoitusmenettely, sähkö ja tele
- Suunnittelijan työkalupakki
- Lupa-apuri
- Kelirikkoajan poikkeuslupa maanteille
- Lausunto naapurin kuulemisesta
- Liikenteenohjaussuunnitelmat
- Liittymät
- Luvan hakeminen talvirallikilpailun yhteydessä talvirallirenkailla ajettaville siirtymäosuuksille
- Maantien suoja-alueelle rakentaminen
- Myyntitoiminta maantien varrella
- Opasteet ja mainokset
- Palvelukohdeopasteet ja mustapohjainen osoiteviitta
- Mainonta ja ilmoittelu maantien varrella
- Tilaisuuksien tilapäiset ilmoitukset maantien varrella
- Vaalimainonta maantien varrella
- Muita opastusmerkkejä
- Opasteapuri
- Tapahtuman liikennejärjestelyt
- Tien tilapäinen sulkeminen
- Työlupa tiealueella työskentelyyn
- Vesihuoltojohdot
- Maantielle jätetyn ajoneuvon siirtäminen
- Saaristoliikenne
- Teiden suunnittelu ja rakentaminen
- Tieperinnetoiminta
- Museotiet
- Fagervikintie
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tuusulanjärven rantatie
- Koiviston paikallistie
- Museosillat
- Tienpidon pitkä historia
- Auta Mobiliaa täydentämään kokoelmaa
- Yhteyshenkilöt
- Väyläviraston edeltäjät
- Usein kysyttyä
- Vahingonkorvaukset
- Yksityistieavustukset
Liikenneturvallisuussuunnitelmat
Liikenneturvallisuussuunnitelmat linjaavat maakuntien liikenneturvallisuustyötä.
Alueellisen liikenneturvallisuustyön ohjaus ja valtakunnan tason linjausten jalkauttaminen alueelliselle tasolle on osoitettu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) tehtäväksi. Alueelliset liikenneturvallisuussuunnitelmat täsmentävät ja konkretisoivat valtakunnallisia toimenpiteitä ottaen huomioon maakunnallisen toimintaympäristön, nykytilanteen ongelmat ja aluekohtaiset painopistealueet.
Kuntakohtaiset turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmat laaditaan yhteistyössä kuntien eri hallinnonalojen kanssa. Suunnitelmien toteutumisen edellytyksenä on hyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä, uudet toimintatavat ja riittävät resurssit. Turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmien tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kaikki liikkujaryhmät huomioiden sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen.
Maakunnallisia liikenneturvallisuussuunnitelmia:
Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa
Itä-Suomi
Kaakkois-Suomi
Lappi
- Lapin liikenneturvallisuussuunnitelma 2019-2023 (pdf)
- Lapin liikenneturvallisuussuunnitelma 2015-2018 (pdf)
Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
Pirkanmaa
Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme
Varsinais-Suomi ja Satakunta
Alueellista tietoa
Liikenneturvallisuussuunnitelmat - Varsinais-Suomi ja Satakunta
(Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa liikkenneturvallisuussuunnitelmista myös Satakunnan alueella.)
Liikenneturvallisuussuunnitelmissa linjataan alueellista ja paikallista liikenneturvallisuustyötä. Liikenneturvallisuus syntyy eri osapuolten toiminnan ja yhteistyön tuloksena. Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii laajaa keinovalikoimaa, usean toimijan välistä yhteistyötä sekä resursseja liikenneturvallisuustyöhön.
Suunnitelmien laadinnassa selvitetään vaarallisimmat katu- ja tieosuudet. Liikenteen vaaranpaikkoja selvitetään mm. onnettomuustilastojen ja asukaskyselyjen perusteella. Lisäksi suunnitelmiin kirjataan tehokkaimmat liikenneturvallisuutta parantavat toimenpiteet ja niiden toteutusvastuut. Päätoteutusvastuita liikenneturvallisuussuunnitelmissa on usein esim. ELY-keskuksella, kunnilla, poliisilla, Liikenneturvalla. Liikenneturvallisuussuunnitelmissa on omana osionaan valistus- ja tiedotussuunnitelma. Suunnitelmallisella valistustyöllä ja tiedottamisella pyritään muokkaamaan ihmisten asenteita liikenteessä turvallisuushakuisemmiksi.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vastuulla on alueellisen liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelle. Lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus laatii seudulliset liikenneturvallisuussuunnitelmat yhteistyössä kuntien kanssa. Alueellinen suunnitelma laaditaan hallituskausittain ja sen tavoitteena on valtakunnallisten liikenneturvallisuustavoitteiden jalkauttaminen alueellisesti.
Seudulliset suunnitelmat laaditaan 8-10 vuoden välein. Niissä määritellään kuntakohtaiset liikenneturvallisuustavoitteet ja toimenpiteet. Ongelmapaikkoihin pyritään löytämään pieniä ja edullisia parantamistoimenpiteitä, jotka on mahdollista toteuttaa lähivuosien aikana, kuten suojateiden ja liittymien turvallisuutta parantavat järjestelyt ja nopeusrajoitusten tarkistukset. Lisäksi suunnitelmassa voidaan esittää suurempia liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä, kuten liikenneympyröiden ja kevyen liikenteen väylien rakentamista. Näiden suurempien toimenpiteiden toteuttaminen on kuitenkin mahdollista vain, jos niihin saadaan erikseen rahoitusta.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueellinen liikenneturvallisuussuunnitelma
Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien liikenneturvallisuussuunnitelma linjaa liikenneturvallisuustyön vuosille 2024–2030. Suunnitelman laadintaan osallistui useita eri toimijoita. Varsinais-Suomen ELY-keskus koordinoi yleisesti liikenneturvallisuustyötä Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien alueella.
Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteena on Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien liikenneturvallisuustilanteen jatkuva parantuminen kohti kansallisia ja kansainvälisiä tavoitteita, joiden mukaisesti kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä vuoteen 2050 mennessä. Suunnitelmassa on rajauduttu tieliikenteen turvallisuuden parantamiseen, ja tältä osin Suomi on sitoutunut tavoittelemaan vuoteen 2030 mennessä liikennekuolemien ja liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrän vähentämistä puoleen vuoden 2020 tasosta.
- Muokkauspäivä
- 10.10.2024
Päivitetty: 10.10.2024