- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Friitalan sillan työnaikainen kiertotie käyttöön 30.10.2017 (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen elokuussa aloittaman Friitalan sillan rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa. Rakennustyön seuraavana vaiheena otetaan 30.10.2017 käyttöön sillan eteläpuolelle rakennettu kiertotie ja Kokemäenjoen ylittävä varasilta. Varasillalla on käytettävissä yksi kaista ajoneuvoille ja yksi kaista kevyelle liikenteelle. Liikenteenohjaus hoidetaan liikennevaloilla. Liikennevalo-ohjaus tulee aiheuttamaan liikenteen ajoittaista ruuhkautumista. Pahoittelemme rakennustöiden aiheuttamia haittoja tielläliikkujille.
Uuden Friitalan sillan rakennustyöt ovat alkaneet aikataulun mukaisesti. Työn aluksi rakennettu kiertotie ja varasilta otetaan liikenteen käyttöön 30.10.2017. Kiertotiellä on käytössä yksi kaista ajoneuvoliikenteelle ja yksi kaista kevyelle liikenteelle. Ajoneuvoliikenteen liikenteenohjaus hoidetaan liikennevaloilla. Liikennevalo-ohjaus tulee aiheuttamaan liikenteen ajoittaista ruuhkautumista. Toivomme tienkäyttäjiltä varovaisuutta työmaan kohdalla liikuttaessa.
Kun yleinen liikenne on saatu siirrettyä kiertotielle, jatketaan paalulaattojen rakentamista sillan päihin ja aloitetaan sillan tukien porapaalutustyöt. Vanhan sillan kansi puretaan loppuvuodesta 2017. Syksyn aikana valmistetaan myös sillan kannen teräsrakennetta konepajalla. Sillan kannen teräsrakenteen asennukset alkavat alkuvuodesta 2018 ja sillan kansi on tarkoitus betonoida toukokuussa 2018. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan loppuvuodesta 2018.
Rakennettava silta on kolmeaukkoinen jatkuva liittopalkkisilta, jossa kahden teräksisen pääpalkin päälle valetaan teräsbetoninen kansilaatta. Sillan maatuet ja välituet perustetaan porapaalujen varaan. Sillan molempiin päihin rakennetaan lyöntipaalujen varaan tuetut paalulaatat.
Nykyinen v.1953 valmistunut Friitalan silta on painorajoitettu ja huonokuntoinen, joten se on päätetty uusia kokonaan. Uuden sillan hyötyleveys on 15 metriä (vanhan sillan leveys 14 metriä) ja kokonaispituus 136 metriä. Liikennemäärä sillalla on 8 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Urakoitsijana hankkeessa toimii Kreate Oy. Hankkeen urakkahinta on 5,5 M€.
LISÄTIETOJA
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: siltainsinöörit Ari Salo, p. 0400 510 391 ja Jari Nikki, p. 0400 821 596
- Kreate Oy: työpäällikkö Jyrki Välimaa, puh. 0400 628 855
- Julkaisupäivä
- 24.10.2017