- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Itä-Suomen kuntien pääpysäkkien kehittämisen ensimmäisen vaiheen taustaselvitys on valmistunut (Itä-Suomi)
Pohjois-Savon ELY-keskus käynnisti syyskuussa 2018 hankkeen, jonka tavoitteena on ollut selkeyttää ja parantaa Itä-Suomen kuntien henkilöliikenteen pääpysäkkien kehittämistilannetta. Pyrkimyksenä on ollut luoda ja vahvistaa yhteistä tietopohjaa, jota kunnat voivat hyödyntää pääpysäkkiensä kehittämistoimien suunnittelussa ja ohjelmoinnissa. Kehittämisen ratkaisumalleja on konkretisoitu valikoimalla lähempään tarkasteluun Iisalmen, Ilomantsin, Juvan, Kaavin, Tohmajärven ja Tuusniemen pääpysäkit.
Jatkotyöstämisen kannalta toimintamalleista ja esimerkkikohteiden ratkaisuista on tarkoitus keskustella nyt keväällä alueellisissa henkilöliikennetyöryhmissä ja seudullisissa liikennejärjestelmätyöryhmissä sekä muutoin tuoda joukkoliikenteen sujumista esille kuntayhteistyön tapaamisissa.
Pääpysäkkien varustelu vaatimattomalla tasolla
Kuntien joukkoliikennevastaaville suunnatun alkukartoituskyselyn tuloksena saadusta pysäkkijoukosta tunnistettiin ominaisuuksiltaan ja kehittämistarpeiltaan erilaisia pääpysäkkityyppejä. Kehittämiskysymykset liittyivät pysäkin olemassa oloon, varusteluun, odottelun mukavuustekijöihin ja matkustajainformaatioon.
Selvityksen perusteella pääpysäkkien varustelutaso todettiin yleisesti ottaen varsin vaatimattomaksi. Pääpysäkin minimivarustelutasoksi määritettiin asianmukainen opastus katuverkolta pysäkille, pysäkin merkintä pysäkkimerkillä ja nimikilvellä, hyvä sääsuoja (pysäkkikatos), penkki, pysäkin kautta kulkevan liikenteen ajan tasalla olevat aikataulut sekä mahdollisuus lukita polkupyörä eri kohdista runkoa säältä suojaavaan katokseen. Vähimmäistasoisen pysäkki-infrastruktuurin kustannuksien todettiin vaihtelevan varustelun laadusta sekä sähköistyksen ja maa- ja pohjatöiden tarpeesta riippuen muutamista tuhannesta eurosta noin 20 000 euroon.
Kunnat halukkaita selvittämään pääpysäkkiensä kehittämistarpeita
Hankkeen alkuvaiheessa kehittämisen ratkaisumalleja konkretisoitiin valikoimalla lähempään tarkasteluun Iisalmen, Ilomantsin, Juvan, Kaavin, Tohmajärven ja Tuusniemen pääpysäkit. Kuntatapaamisissa ja maastokäynneillä todettujen puutteiden ja parantamistarpeiden kautta hahmoteltiin tarvittavia parannustoimia ja mahdollisia kehittämisvaihtoehtoja. Alueiden liikenteenharjoittajilta saatu palaute ja näkemykset kirjattiin osaksi kehittämissuosituksia.
Liitteenä olevassa taustaselvityksessä on esitelty tyypittelyn tuloksena ja esimerkkikohteiden tarkastelun kautta pääpysäkin kehittämisen toimintamallit sekä esimerkkitapausten kehittämistarpeet ja ratkaisuvaihtoehdot. Luonteeltaan ohjeistusten ja tarkistuslistojen välimaastoon sijoittuvan lopputuotteen on tarkoitus olla apuna kunnille pääpysäkin kehittämistyössä. Fyysisten pysäkkiparannusten lisäksi matkustajainformaation puute nousi selvityksessä selkeäksi kehittämisen kohteeksi.
Peruskunnista lähes 90 % ilmoitti halukkuutensa selvittää tarkemmin kuntansa pääpysäkin kehittämismahdollisuuksia ja parannustoimien toteutusta yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Jotta pääpysäkkien kohdalla tilanne selkiytyisi, toivotaan kuntien ottavan nykyistä vahvemmin roolia pääpysäkin kehittämiskokonaisuudesta.
ELY-keskuksen tarjoaman suunnitteluavun pyrkimys on, että taustaselvityksessä muodostettuja ratkaisumalleja voitaisiin soveltaa ja monistaa muihin vastaavantyyppisiin kohteisiin. Ohjelmoinnin tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä olisi kuntien pääpysäkkien kehittämistoimet määritetty.
Lisätietoa hankkeesta
Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikenneasiantuntija Juho Iivanainen, 0295 026 565
- Julkaisupäivä
- 13.3.2019