- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Kansaa kokoontui valtatien 6 Kouvolan kohdan hankkeen karttojen äärelle 16.2. – erityisesti melusuojaukset saivat kiitosta (Kaakkois-Suomi)
Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti–Tanttari -tiehankkeen tarkentuneita suunnitelmaratkaisuja ja meluntorjunnan periaatteita esiteltiin työpajassa Kouvolassa 16.2.2023. Suunnitelmaratkaisu on laajentunut sekä tarkentunut Keltin eritasoliittymän alueella ja suunnittelualueen itäosassa Tanttarissa. Palaute ratkaisusta on tärkeää hyvän lopputuloksen saamiseksi, joten karttojen äärellä kokoontuneiden kansalaisten mielipide on suunnittelijoille arvokas.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus laatii yhdessä Kouvolan kaupungin kanssa tiesuunnitelmaa valtatielle 6 Kouvolan kohdalle Keltin ja Tanttarin välille. Tiesuunnitelmassa tarkennetaan vuonna 2015 laaditun yleissuunnitelman mukaiset liikenneratkaisut. Kouvolan kaupunki laatii samanaikaisesti katusuunnitelmia ja asemakaavoja alueelle.
Suunnittelualue laajeni työn edetessä
Tiesuunnitelman suunnittelualue on tarkentunut alkuperäisestä, ja se laajeni lännessä jo parannetun Keltin liittymän länsipuolelle ja idässä uuden Tanttarin eritasoliittymän itäpuolelle Sammonraitin alikulkukäytävän tuntumaan. Lisäksi suunnitteluun otettiin Keltin eritasoliittymän ja Kymen Paviljongin välinen jalankulku- ja pyöräilytie. Suunnitteluosuuden pituus valtatiellä on nyt reilut seitsemän kilometriä.
– Suunnittelussa on edetty vaiheeseen, jossa pääratkaisut ovat muodostuneet ja muun muassa meluntorjunnan periaatteita on määritelty, joten nyt on hyvä ajankohta vielä vaikuttaa suunnitelman viimeistelyyn. Suunnitelmien valmistuminen on siirtynyt suunnittelualueen laajentumisen vuoksi loppukesään 2023, kertoo projektipäällikkö Rauno Tuominen Sitowise Oy:stä.
Työpajaosuudessa karttoja katseltiin Keltti–Puhjo- ja Puhjo–Tanttari-osuuksittain.
– Erityisesti Keltin asukkaat olivat meluntorjuntaan tyytyväisiä, kertoi Katja Sivonen Sitowise Oy:stä. Myös uudet yhteydet Valkealanväylältä Tervaskankaalle ja Puhjoon sekä pyörällä että autolla saivat työpajaan osallistuneilta kiitosta.
– Asukastyöpajasta saatiin positiivista palautetta suunnitelmaluonnoksista, ja varsinkin esitettyihin melunsuojausratkaisuihin oltiin tyytyväisiä, summasi Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Vesa Koistinen työpajan antia.
– Nykyiselle Keltin sillalle on arvioiden mukaan tarvetta tehdä merkittäviä korjauksia 2020-luvun lopulla. Jotta silta voitaisiin sulkea liikenteeltä korjauksien ajaksi, olisi nykyisen sillan viereen saatava rakennettua uusi silta ja toinen ajorata ennen sillan korjausta. Tämän takia olisi tärkeää, että hanke etenisi rahoitusvaiheeseen mahdollisimman nopeasti tiesuunnitelman valmistumisen jälkeen, Koistinen kertoi.
Työpajassa päästiin keskustelemaan myös suunnitelmaan liittyvästä asemakaavoituksesta Kouvolan kaupungin kaavoittajan kanssa. Kaupungilta tilaisuudessa olivat mukana kaavoitusinsinööri Olli Ruokonen ja suunnitteluinsinööri Jussi Kimmo.
Seuraava yleisötilaisuus pidetään keväällä, ja kesällä järjestetään yleisötilaisuus sekä suunnittelijoiden vastaanotto.
Lue lisää hankkeesta:
Sitowise Oy:n Rauno Tuominen ja Kouvolan kaupungin kaavoitusinsinööri Olli Ruokonen.
Teksti ja kuvat: Minna Niukkanen
- Julkaisupäivä
- 21.2.2023