- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Paljon onnea Tampereen Rantatunneli!
Suomen pisimmässä maantietunnelissa on huristeltu jo kahdeksan vuotta, sillä Tampereen Rantatunneli avattiin liikenteelle 15.11.2016.
Rantatunnelissa on Tammerkosken ali menevällä kohdalla Tuula Lehtisen teos "Tammerkoski". Kuva: Eeva Osa
Rantatunnelin rakentaminen alkoi syksyllä 2013 ja tunnelilouhinta päättyi kesäkuussa 2015. Tunnelin teknisten järjestelmien testaus alkoi keväällä 2016, jonka jälkeen tunneli päästiin avaamaan liikenteelle 15.11.2016. Liikenteelleoton jälkeen rakennettiin vielä Naistenlahden eritasoliittymän pohjoisosan rampit ja katuyhteydet sekä tehtiin viherrakennus- ja muut viimeistelytyöt, jotka valmistuivat vuoden 2017 marraskuun loppuun mennessä. Rantatunnelin räjäytyskiviä on käytetty Ranta-Tampellassa sijaitsevan Massunlastenpuiston rantapenkereissä. Myös muussa maisemoinnissa on hyödynnetty rantatunnelin tunnelista kaivettua louhetta.
Tunnelissa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia sekä taidetta. Keskellä tunnelia sukelletaan kirjaimellisesti veden alle, sillä ajokaistat kulkevat Tammerkosken ali. Kosken alittava kohta on valaistu turkooseilla valoilla valoteoksella ”Tammerkoski”, jonka on suunnitellut Tuula Lehtinen. Tunnelista löytyy muutakin taidetta, kuten molemmissa päissä sijaitsevat ilmanvaihtopiiput: punakeltainen ”Tuli” ja sinivalkoinen ”Sade”. Piippujen teokset on suunnitellut Jan-Erik Andersson.
Parantunutta turvallisuutta ja tehostettua valvontaa
Rantatunnelista kulkee vuorokaudessa keskimäärin lähes 40 000 ajoneuvoa. Se on parantanut selvästi valtatie 12:n liikenneturvallisuutta aiempaan verrattuna. Tunnelia edeltävästä ajasta onnettomuusmäärät alueella ovat vähentyneet lähes 50 prosentilla.
Ilmanvaihtopiipun taideteos "Tuli", suunnittelija Jan-Erik Andersson. Kuva Eeva Osa
Aiemmin ongelmana oli tunnelin sulkemiset ruuhkautumisien vuoksi. Paasikiventielle Vaitinaron liittymään rakennetun kolmannen kaistan rakentamisen jälkeen Rantatunnelia ei ole tarvinnut sulkea ruuhkan takia kertaakaan. Liittymän toimivuus on parantunut ja tunneliin pääsyä ei ole tarvinnut rajoittaa.
Rantatunnelin ylinopeuksia pyritään hillitsemään automaattisella liikenneturvallisuusvalvonnalla. Tunnelin suuaukoilla on neljä kameravalvontapistettä, joiden tavoitteena on vähentää toistuvia korkeita ylinopeuksia. Tarkkoja kamerakuvia voidaan käyttää myös muuhun liikenneturvallisuusvalvontaan kuin nopeusvalvontaan, kuten matkapuhelimen käyttöä ajon aikana ja turvavyön käyttöä.
Tunnelin huoltajat ja työnjohto päivystävät teknisten vikojen varalta jatkuvasti. Myös Tampereen tieliikennekeskuksessa ollaan valppaana 24 tuntia vuorokaudessa. Siellä näytöiltä havaitaan, jos tunnelissa on pysähtyneitä ajoneuvoja tai jotain sinne kuulumatonta, kuten sähköpotkulautoja.
Huoltotöitä täytyy tehdä säännöllisesti, sillä hienojakoinen pöly tunkeutuu teknisten laitteiden sisään. Pirkanmaan ELY-keskus tilaa tunnelin pesun ja puhdistuksen vähintään puolivuosittain, jolloin tunneli pestään, huolletaan, testataan sekä tarkistetaan sen teknisiä järjestelmiä ja laitteita. Myös tunnelin verhousrakenne ja kaivot tarkastetaan sekä tarvittaessa puhdistetaan. Suljetun tunneliputken liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi katuverkon kautta kulkevalle opastetulle varareitille.
- Tunnelin kokonaispituus on vajaat 2,4 kilometriä, mikä tekee siitä Suomen pisimmän maantietunnelin.
- Liikennetunneleita on kaksi, niissä molemmissa on yksisuuntainen liikenne.
- Nopeusrajoitus tunneleissa on 60 km/h.
- Jalankulkuja ja pyöräily ovat kiellettyjä.
Lisätietoja
Veli-Pekka Pelttari
projektipäällikkö
Pirkanmaan ELY-keskus
[email protected]
P. +358 2950 22821
- Julkaisupäivä
- 18.11.2024