- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2015
Parainen-Nauvo lauttapaikalle parempi palvelutaso uudella lautalla (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Suomen Lauttaliikenne Oy ovat sopineet palvelutason parantamisesta Saaristotien (mt 180) Parainen-Nauvo lauttapaikalla. Parannus toteutetaan hankkimalla liikenteeseen kapasiteetiltaan aiempaa isompi, ympäristöystävällinen ja energiatehokas lautta. Alus tulee liikenteeseen kesällä 2017. Järjestely tehdään vuoden 2022 loppuun asti voimassa olevien sopimusten muutoksena. Vaikutus liikenteen kokonaisrahoitustarpeeseen on vähäinen.
Saaristotiellä (mt 180) sijaitseva Parainen-Nauvo lauttapaikka on Suomen vilkkain lauttapaikka. Lauttapaikan ylittää vuositasolla noin 600 000 ajoneuvoa. Keskimääräinen vuorokausiliikenne on n. 1 600 ajoneuvoa, mutta kesäaikaan se nousee n. 2 400 ajoneuvoon. Lauttapaikan välityskyky on vilkkaina kesäkuukausina sekä syys- ja kevätviikonloppuisin osoittautunut riittämättömäksi ja odotusajat ovat olleet pitkiä. Tähän asti tilannetta on helpotettu lisäämällä ruuhka-aikoina liikennöivien lauttojen määrää ja vuoromäärää. Uusi lautta on Suomen lauttaliikenne Oy:n vastaus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneviraston pyyntöön ratkaista lauttapaikan liikenteelliset ongelmat kestävämmin ja kustannustehokkaammin.
Järjestelyn vaikutukset
- Uudesta aluksesta tulee päälautta nykyisen päälautta Sternan siirtyessä kakkosalukseksi.
- Lauttakapasiteetti kasvaa. Parainen-Nauvo lauttapaikan vuorotiheys perustuu jatkossakin nykyiseen kahden lautan vuorotiheyteen. Verrattuna tämänhetkiseen kahdella päälautalla liikennöintiin tuntikapasiteetti lisääntyy 15 minuutin vuorovälillä 30 %. Uuden aluksen kansijärjestely mahdollistaa ajonevojen nopeamman purun ja lastauksen. Uuden päälautan ja Sternan kapasiteetti on yhteensä hieman suurempi verrattuna liikennöintiin nykyisillä kolmella lautalla vilkkaimpana kesäkautena.
- Varakaluston varmuus paranee ja kapasiteetti kasvaa. Nykyinen kakkoslautta Falco siirtyy vara-alukseksi ja korvaa vanhimman lautan, Odilin, joka poistuu liikenteestä.
- Liikenteen kustannustehokkuus ja ympäristöystävällisyys lisääntyy. Uuden aluksen myötä voidaan luopua kahdesta vanhasta peruskorjausiässä olevasta aluksesta.
Uusi alus edellyttää uusien maatukien (2 kpl) ja tihtaalien (2 kpl) rakentamista lauttapaikalle vuosina 2016–2017. Lisäksi lauttapaikalle hankitaan hybridilautan tarvitsemat sähköliittymät. Samalla korvautuvat nykyiset melko huonokuntoiset maatuet Lillmälön ja Prostvikin lauttarannoilla.
Taustaa
Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa koko maan saaristoliikenteestä eli maantielautta- ja yhteysalusliikenteestä. Suomessa on 41 maantielauttapaikkaa, joista suurin osa sijaitsee Turun saaristossa ja Itä-Suomen järvialueilla. Liikennevirasto vastaa ELY- keskusten ohjauksesta tienpidon osalta ja osoittaa toimintaan tarvittavan rahoituksen. Maantielauttaliikenteen kustannukset ovat kokonaisuudessaan v. 2015 n. 48 M€ eli n. 8 % tienpitoon osoitetusta rahoituksesta. ELY-keskus hankkii saaristoliikenteen avoimilta markkinoilta kilpailuttamalla.
Suomen Lauttaliikenne – konserniin kuuluva, valtion omistama varustamo Finferries toimii palveluntuottajana Parainen-Nauvo – lauttapaikalla, jolla nykyisin liikennöivät lautta -alukset
- L/A Sterna, vm. 1992, n. 66 henkilöautoa/200 t (päälautta)
- L/A Falco, vm. 1993, n. 54 henkilöautoa/150 t (2. lautta)
- L/A Odil, vm. 1970, n. 30 henkilöautoa/150 t (3. lautta).
Lisätietoja:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus, johtaja Matti Vehviläinen, p. 0295 022 841 ja kunnossapitopäällikkö Timo Laaksonen, p. 040 508 9236
- Suomen Lauttaliikenne Oy, toimitusjohtaja Mats Rosin, p. 0400 522 037
- Julkaisupäivä
- 7.5.2015