- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafiksäkerhetsplaner
Trafiksäkerhetsplanerna drar upp riktlinjer för trafiksäkerhetsarbetet i landskapen.
Uppgiften att leda det regionala trafiksäkerhetsarbetet och att sprida riktlinjer från riksnivå till regional nivå har tilldelats närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). De regionala trafiksäkerhetsplanerna preciserar och konkretiserar de riksomfattande åtgärderna och beaktar den nationella verksamhetsmiljön, de aktuella problemen och regionspecifika prioriterade områden.
Kommunspecifika planer för trygg och hållbar trafik utarbetas i samarbete med kommunernas olika förvaltningsområden. För att planera ska förverkligas förutsätts ett gott samarbete mellan olika aktörer, nya verksamhetssätt och tillräckliga resurser. Målet med planerna för trygg och hållbar trafik är att förbättra trafiksäkerheten genom att uppmärksamma alla trafikantgrupper samt öka antalet människor som promenerar, cyklar och använder kollektivtrafik.
Landskapsvisa trafiksäkerhetsplaner på finska:
Birkaland
Egentliga Finland och Satakunta
Lappland
Norra Österbotten och Kajanaland
Nyland, Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland
Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten
Östra Finland
Regional information
Liikenneturvallisuussuunnitelmat - Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus vastaa liikenneturvallisuussuunnitelmista myös Kainuun alueella.
Kuntakohtaiset liikenneturvallisuussuunnitelmat laaditaan yhteistyössä kuntien eri hallinnonalojen kanssa. Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttää toimijoiden välistä yhteistyötä, uusia toimintatapoja ja riittäviä resursseja yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Liikenneturvallisuutta voidaan edistää kehittämällä liikenneympäristöä sekä tehostamalla liikenneturvallisuustyötä.
Liikenneturvallisuussuunnittelun aikana liikenneturvallisuusongelmia kartoitetaan asukas- ja koululaiskyselyjen, onnettomuustietojen sekä asiantuntija-arvioiden avulla. Suunnitelma sisältää kunnan liikenneturvallisuustyön organisoinnin ja toimenpideohjelman liikenneympäristön turvallisuusongelmien parantamiseksi. Pohjois-Pohjanmaan ELY –keskuksen tavoitteena on ajantasaistaa kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat 8 – 10 vuoden välein.
Vuodesta 2013 lähtien ELY-keskuksen liikenneturvallisuussuunnitelmat on tallennettu Kansallisarkiston ylläpitämään Doria-julkaisuarkistoon.
Liikenneturvallisuussuunnitelmat
2020
2015
2014
- Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun liikenneturvallisuussuunnitelma 2015-2018
- Suojateiden turvallisuuden parantaminen - Toimenpideselvitys, Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
- Haapavesi, Siikalatva ja Pyhäntä
- Haapavesi
- Siikalatva
- Pyhäntä
2013
2012
- Alavieska
- Haapajärvi
- Kalajoki
- Kärsämäki
- Merijärvi
- Nivala
- Nivala-Haapajärven seutu
- Oulainen
- Pyhäjärvi
- Raahe
- Raahen seutukunta
- Reisjärvi
- Sievi
- Ylivieskan seutu
2011
2010
2009
Kainuun maakunnan liikenneturvallisuussuunnitelma 2009
- Kainuun maakunta (pdf, 7 Mt)
- Hyrynsalmi (pdf, 4,1 Mt)
- Kajaani (pdf, 6,4 Mt)
- Kuhmo (pdf, 6,5 Mt)
- Paltamo (pdf, 3 Mt)
- Puolanka (pdf, 6 Mt)
- Ristijärvi (pdf, 5 Mt)
- Sotkamo (pdf, 4,3 Mt)
- Suomussalmi (pdf, 5,2 Mt)
- Vaala (pdf, 4,4 Mt)
- Nivala (pdf, 9,3 Mt)
2008
2007
2006
- Senast ändrad
- 2024-05-31
Uppdaterad: 31.05.2024