Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Tavoitteena 4 000 päällystyskilometriä lisärahoituksen avulla

Maantieverkon korjausvelan kasvua pystytään tänä vuonna taittamaan hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevatkin valtakunnallisesti noin 4 000 kilometrin päällystysohjelmaa. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Uutta päällystettä saadaan ympäri Suomen.

Kohonneet kustannukset ja käytettävissä ollut rahoitus ovat viime vuosina näkyneet päällystyskilometreissä, ja maantieverkon korjausvelka on kasvanut. Esimerkiksi vuonna 2023 maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä. Määrä on koko 2000-luvun pienin.

Kuluvana vuonna tieverkon korjausvelan kasvua pystytään kuitenkin taittamaan, sillä hallituskaudelle on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saadaan käyttöön 250 miljoonaa euroa.

Viime vuosina rahoituskehys on ollut niukka, joten päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa liikenteestä kulkee noin kaksi kolmasosaa. Siten muun tieverkon kunto on heikentynyt, mutta nyt uutta pintaa saadaan myös keskivilkkaille ja vähäliikenteisemmille teille. Esimerkiksi keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat viime vuosiin verrattuna.

Päällystyskausi pyritään aloittamaan mahdollisimman aikaisin koko Suomessa, ja parhaimmillaan työt voivat alkaa vapun tienoilla. Toimet ovat monin paikoin viime vuosia järeämpiä, kun korjauksia tehdään päällysteen alla oleviin rakennekerroksiinkin.

Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat, ja kilpailutukset jatkuvat alueesta riippuen alkukesään asti. Päällystysohjelmat varmistuvat eri tahtiin eri puolilla maata, ja ELY-keskukset tiedottavat alueidensa tilanteista tarkemmin.

Lue lisää

Tavoitteena 4 000 päällystyskilometriä lisärahoituksen avulla, Väyläviraston tiedote, 11.3.2024 (vayla.fi)