Navigointivalikko
Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2013

Sivulla on ELY-keskusten uusimmat tiedotteet, alkaen huhtikuusta 2013. Vanhemmat tiedotteet löytyvät vasemmalta kohdasta Tiedotearkisto.

Tiedotteet 2013

Aiotko kesällä saaristoon - reittisuunnittelu kannattaa (Uudenmaan ELY-keskus)

Saaristoliikenteessä matkustajamäärät nousevat huippuunsa keskikesällä, mikä on huomioitu mahdollisuuksien mukaan vuorotiheydessä. Vuoroja on lisätty erityisesti ruuhkaisimpiin ajankohtiin. Siitä huolimatta etenkin kesäviikonloppuisin erityisesti maantielautoille on ruuhkia. Ruuhkaisin reitti Turun saaristossa on Parainen-Nauvo -välillä, jossa voi joutua pahimmillaan jonottamaan lauttaa useamman tunninkin. Eniten ruuhkia on menoliikenteessä perjantai-iltapäivästä lähtien pitkälle iltaan ja yleensä paluuliikenteessä sunnuntaisin. Jonotusta voi välttää ajoittamalla matka-aikansa ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolelle.

Valitettavasti saaristossa liikkumista haittaavat tänä kesänä vielä osittain käynnissä olevat laiturityöt Korppoon Norsskatassa. Laituritöistä ei pitäisi aiheutua muutoksia lautan liikennöintiin, mutta työmaan läheisyydessä liikuttaessa on syytä olla varovainen. Myös Saariston rengastiereitille matkustavien on hyvä tietää, että Iniön Skagenissa tehdään kesäkuun alussa lauttarannassa muutostöitä, jotta uusi, isompi lautta voi aloittaa liikennöinnin. Kivimon lossipaikalla Houtskarissa saattaa olla painorajoituksia kalturin huonon kunnon vuoksi. Kalturi ja maatuki uusitaan tämän kesän kuluessa. Tiedotamme Kivimon lauttapaikan rakennustöistä tarkemmin kesäkuun aikana, kun hankkeen aikataulut ja liikennejärjestelyt tarkentuvat. 

Yhteysalusliikenteessä on voimassa kesäaikataulut. Valitettavasti muutaman reitin kesäaikatauluun on tullut muutoksia sen jälkeen, kun ELY-keskus julkaisi Saariston yhteysalusliikenne 2013 -aikatauluvihon maaliskuussa. Nyt jo tiedossa olevia muutoksia on tehty Nauvon pohjoisen, Korppoon, Houtskarin ja Iniön reittien kesäaikatauluihin. Koska aikatauluihin voi edelleenkin tulla äkillisiä muutoksia, kannattaa aikataulut aina tarkistaa etukäteen joko kyseisen reitin alukselta tai  ELY-keskuksen nettisivuilta kohdasta saaristoliikenne/aikataulut ja reitit.  ELY-keskuksen nettisivujen uudistamisen jälkeen on jonkin verran ilmennyt ongelmia aikataulujen avaamisessa. Mikäli näin käy, kannattaa kokeilla selaimen välimuistin tyhjentämistä ctrl + F5 -valinnalla.

Saaristoliikenteen aikatauluneuvontaa saa myös puhelimitse Saariston matkailuneuvonnasta
p. 0400 117 123. Aikatauluneuvonta palvelee:

  • 3.6. – 20.6. ma – pe 9 – 17
  • 24.6. – 10.8. ma – pe 9 – 17 ja la 10 – 14 
  • 12.8.2013 – 31.5.2014 ma-to 9 – 16, pe 9 – 15

Etuajo-oikeutetuilla oikeus ohittaa lauttajonoissa

Saaristolaisille on myönnetty työmatkoihin ja hyötykuljetuksiin etuajo-oikeuksia, joilla pääsee lautalle jonon ohi.  Vuoden alusta lähtien myös taksit ja turistibussit ovat etuajo-oikeutettuja. Lauttarannoilla on oma kaista etuajo-oikeutetuille. Oikeille kaistoille ryhmittymiseen on syytä kiinnittää huomiota vaaratilanteiden välttämiseksi.  Etuajo-oikeudet ovat voimassa saariston rengastiellä myös yhteysaluksilla, muutoin yhteysaluksille ei ole myönnetty etuajo-oikeuksia. Tarvittaessa yhteysaluksilta voi varata paikan etukäteen. 

Saaristoliikenteen vastuut ja toimintatavat

ELY-keskuksen myötä myös saaristoliikenteen toimintaympäristön muuttuminen on vaatinut erilaista lähestymis- ja ohjaustapaa. Muutokset saaristoliikenteen toimintatavoissa ja vastuut eivät välttämättä ole ihan selkeät asiakasnäkökulmasta katsottuna.

ELY-keskus tilaa saaristoliikennepalvelut varustamoilta kokonaispalvelusopimuksilla määrittelemänsä palvelutason perusteella. Palvelutasomäärityksessä on tarkkaan kuvattu aluksen kapasiteettivaatimukset ja tekniset ominaisuudet sekä liikennöinnin vuorotiheys. Palveluntuottajan vastuulla on aikataulujen laatiminen sidosryhmäkuulemisen perusteella sekä aikatauluista ja liikenteen häiriöistä tai muutoksista tiedottaminen. Myös Liikenneviraston omistamien yhteysaluslaiturien päivittäinen hoito ja ylläpito kuuluvat sopimuksen perusteella palveluntuottajalle. ELY-keskus sen sijaan vastaa laiturien suurista kunnostus- ja peruskorjaustöistä. ELY-keskus vastaa viime kädessä saaristoliikenteen toimivuudesta ja sillä on myös oikeus sopimuskauden aikana tehdä palvelutasomuutoksia lisäämällä tai vähentämällä reitin vuoromääriä, joko kysynnän muutosten takia tai muista syistä johtuen.  

ELY-keskus edellyttää varustamoilta asiakaslähtöistä toimintatapaa kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Varustamot ovatkin avainasemassa, kun puhutaan saaristoliikenteen toimivuudesta ja kehittämisestä. Toiminnan pullonkaulat nousevat melko nopeasti pintaan, jolloin ELY-keskuksen roolina on tarttua niihin ja ohjata toimintaa oikeaan suuntaan. Etenkin uusien toimijoiden alkutaipaleilla on tullut esiin erinäisiä kipupisteitä, jotka ovat antaneet aihetta asiakaspalauteryöppyihin. Toisaalta ne ovat erinomaisia oppimistilanteita ja antavat suuntaa toiminnan kehittämiseen puolin jos toisinkin.

Meriliikenne on yllätyksellistä ja häiriötilanteita voi tulla eteen kuin tyhjästä. Sellaisissa tilanteissa asiakkailta vaaditaan avarakatseisuutta ja suhteellisuudentajua, vaikka ne omat kiireet ja tarpeet olisivatkin mielessä päällimmäisenä. Maantielauttojen ja yhteysalusliikenteen hoito on valtakunnallisesti keskitetty Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, joka näin ollen vastaa 41 lauttapaikasta ja 14 yhteysalusreitistä. Siihen nähden asiakaspalautetta saadaan hyvin vähän, joten hyvällä omallatunnolla voidaan sanoa, että saaristoliikenne toimii kokonaisuutena hyvin. Myös saaristoliikenteen palvelutasoa voidaan pitää kansainvälisesti vertailtuna hyvänä.

Lisää tietoa saaristoliikenteestä nettisivuillamme.

Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus, saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala,
p. 0400 763 636


Alueellista tietoa