Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Planerar du en tur i skärgården i sommar? Satsa då på ruttplanering! (ELY-centralen i Nyland)

Passagerarvolymerna i skärgårdstrafiken når sin topp mitt på sommaren, vilket i möjligaste mån har beaktats i turtätheten. Turer har lagts till särskilt under den livligaste säsongen. Trots det förekommer köer särskilt under sommarveckosluten och särskilt till landsvägsfärjorna. De största rusningarna i Åbo skärgård förekommer på rutten Pargas–Nagu, där man i värsta fall måste köa till färjan i flera timmar. Köer bildas särskilt i trafiken till Nagu från fredag eftermiddag långt in på fredag kväll och vanligen i returtrafiken på söndag. Man kan undvika köerna genom att resa vid andra tidpunkter än de värsta rusningstiderna.

Tyvärr störs trafiken i skärgården denna sommar även av de delvis oavslutade bryggarbetena på Norrskata i Korpo. Bryggarbetena borde inte medföra ändringar i färjetrafiken, men det finns skäl att vara försiktig i närheten av bygget. För den som rör sig längs Skärgårdens ringväg är det bra att veta att ombyggnadsarbeten kommer att utföras vid Skagens färjfäste i Iniö i början av juni, så att den nya, större färjan kan sättas i trafik. På Kivimofärjan i Houtskär kan det förekomma viktbegränsningar på grund av att bryggklaffen är i dåligt skick. Bryggklaffen och landfästet förnyas under sommarens lopp. Vi informerar närmare om byggarbetena vid Kivimo färjfäste i juni, då tidtabellerna för projektet och trafikarrangemangen klarnat. 

Sommartidtabeller gäller nu i förbindelsefartygstrafiken. Tyvärr har det gjorts ändringar för vissa rutter efter det att NTM-centralen i mars publicerade tidtabellerna för förbindelsefartygstrafiken i skärgården 2013. Ändringar i sommartidtabellerna har redan meddelats för Nagu norra, Korpo, Houtskär och Iniö rutter. Eftersom det även senare kan förekomma snabba ändringar i tidtabellerna lönar det sig att alltid kontrollera dem på förhand, antingen med fartyget på den aktuella rutten eller på NTM-centralens webbsidor under Skärgårdstrafik/Tidtabellerna och rutterna. Efter att NTM-centralens webbsidor förnyades har det förekommit problem med att öppna tidtabellerna. I problemsituationer lönar det sig att tömma webbläsarens cacheminne med kommandot Ctrl + F5.

Information om skärgårdstrafikens tidtabeller fås också per telefon av Skärgårdens turistinformation på nummer 0400 117 123.
Tidtabellsinformationen betjänar:

  • 3.–20.6. mån–fre 9–17
  • 24.6.–10.8 mån–fre 9–17 och lör 10–14 samt
  • 12.8.2013 – 31.5.2014 mån–tors 9–16, fre 9–15

De som har förkörsrätt får köra förbi färjköerna

Skärgårdsborna har beviljats förkörsrätter för arbetsresor och nyttotransporter som ger dem rätt att köra ombord förbi köerna. Sedan början av året har även taxibilar och turistbussar förkörsrätt. Vid färjfästena finns en egen fil för fordon med förkörsrätt. Det är viktigt att välja rätt fil för att risksituationer ska kunna undvikas. Förkörsrätterna gäller även för förbindelsefartygen på Skärgårdens ringväg, men inte för övriga förbindelsefartyg. Vid behov kan man boka plats på förbindelsefartygen i förväg. 

Ansvar och verksamhet i skärgårdstrafiken

I och med att NTM-centralen övertog ansvaret för skärgårdstrafikfrågor behövdes ett nytt sätt att närma sig och styra trafikfrågorna. De nya rutinerna och ansvarsfördelningen inom skärgårdstrafiken är inte alltid så tydliga ur kundens perspektiv.

NTM-centralen beställer skärgårdstrafiktjänster av rederierna med avtal om helhetsservice på basis av den servicenivå som fastställts. Vid fastställandet av servicenivån beskrivs kraven på fartygets kapacitet och tekniska egenskaper noga, liksom även turtätheten i trafiken. Serviceproducenten ansvarar för upprättandet av tidtabellerna efter att ha hört intressenterna samt för informationen om tidtabeller, trafikstörningar och ändringar. Även den dagliga servicen och underhållet av de förbindelsefartygsbryggor som Trafikverket äger hör med stöd av avtalet till serviceproducentens uppgifter. NTM-centralen ansvarar i sin tur för stora renoverings- och ombyggnadsarbeten på bryggorna. I sista hand bär NTM-centralen ansvaret för att skärgårdstrafiken fungerar smidigt och har också under avtalsperioden rätt att göra ändringar i servicenivån genom att öka eller minska turerna på en rutt, på grund av ändringar i efterfrågan eller av andra orsaker. 

Av rederierna förutsätter NTM-centralen ett kundorienterat arbetssätt i alla situationer. Rederierna har en nyckelroll när det gäller skärgårdstrafikens funktion och utveckling. Flaskhalsar i verksamheten kan märkas rätt snabbt, och då är det NTM-centralens uppgift att vidta åtgärder och styra verksamheten i rätt riktning. I synnerhet nya aktörer har i början haft vissa problem som gett upphov till en storm av kundrespons. Samtidigt utgör dessa situationer utmärkta tillfällen för alla parter att lära sig och rikta in verksamhetsutvecklingen.

Sjötrafiken är full av överraskningar och störningar kan uppkomma alldeles oväntat. I sådana situationer krävs det vidsynthet och sinne för proportioner av kunderna, även då man gärna skulle prioritera sina egna brådskande behov. På det riksomfattande planet har skötseln av landsvägsfärje- och förbindelsefartygstrafiken koncentrerats till NTM-centralen i Egentliga Finland, som ansvarar för 41 färjelägen och 14 förbindelsefartygsrutter. I relation till detta får centralen in väldigt lite kundrespons, varför man med gott samvete kan säga att skärgårdstrafiken som helhet fungerar bra. Även servicenivån i skärgårdstrafiken kan ges ett gott betyg i internationell jämförelse.

Mer information om skärgårdstrafiken på NTM-centralens webbsidor.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, servicenivåansvarig, skärgårdstrafiken
Sirpa Vanhala, tel. 0400 763 636


Regional information