Regional information

Nyheter 2022

Byte av vägbelysning till LED-lampor är ett grönt val (Nyland)

Kuvassa tie, jolla on led-valaistus.

Inom verksamhetsområdet för ansvarsområdet för trafik vid NTM-centralen i Nyland, dvs. i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland har redan nästan hälften av vägbelysningen bytts ut mot LED-lampor. Vid slutet av EU-direktivets övergångsperiod i februari 2032 är målet att över 90 % av vägbelysningen ska vara LED-lampor.
   De nya LED-lamporna är hållbara, har många funktioner och sparar dessutom el.


"Byte av vägbelysning är säsongsbetonat och man försöker göra det när marken smält och vid ljus tidpunkt, för att riskerna och olägenheterna för trafiken ska vara mindre. I livliga områden byter man ut vägbelysningen även under natten", berättar Aleksi Kuitunen, projektchef vid NTM-centralen. 

Utöver elbesparingen finns det många orsaker till bytet, till exempel upphör övergångsperioden för EU:s RoHS-direktiv 24.4.2027 då det gäller om att föra ut på EU-marknaden av tryckurladdningslampor, å andra sidan försvann lysrören i praktiken från dessa marknader redan förra hösten.  

Tryckurladdningslampor finns dock fortfarande kvar i vägbelysningen. Även om garantin för lamporna som byts ut under underhållsarbetet faktiskt är fem år, Kuitunen anser att det är förnuftigt att byta dem till LED-lampor redan gradvis då man inte nödvändigtvis får reservdelar och belysningsstommar från tillverkarna.  

LED-lampor har också många andra fördelar. Bland annat minskar det diffusa ljuset, vilket innebär att samtidigt bländningen minskar. Belysningen kan också riktas bättre endast till den önskade delen av vägen.  LED-lampor kan också bländas ner, som ökar energieffektiviteten.

 “I belysningen är fördefinierade bländningsprofiler programmerade, vilket innebär att när mörkret faller kan de programmeras stegvis ner till halv effekt – och därmed bättre anpassade till det mänskliga ögat.  Med LED-belysningen minskar energiförbrukningen i genomsnitt till cirka 45% av förbrukningen för en tryckurladdningslampa", berättar Kuitunen. 

Kvalitetskravet på LED-lampornas livslängd är cirka 50 000 timmar och har skaffats för vägarna med huvudsakligen fem års bytesgaranti.  

"Jag kan inte exakt säga, eftersom de första garantierna upphör först nu, om 50 000 timmar förverkligas och med vilket lampfabrikat", säger han.

Valokuva tiestä, jolla on vielä vanhat valaisimet.

Gamla tryckurladdningslampor syns fortfarande på vägnätet, men de byts hela tiden ut mot nya LED-lampor. 


NTM-centralerna skaffar vägbelysning med stöd av Trafikledsverkets lista om granskade lampor, men även i fråga om dem är det ännu öppet hur länge de i praktiken tål förhållandena i Finland. Av denna anledning är bytegarantikravet för entreprenören högt, det vill säga fem år. På grund av förtroendet för sina egna produkter ger vissa belysningstillverkare till och med 10-års produktgarantier för belysning installerad längs vägarna. 

Många utmaningar plågar dock LED-övergången. Belysning skadas av olika tillverknings-, komponent- och drivrutinsfel. I vissa armaturer har det uppstått täthetsbrister eller fel orsakade av kondenserad fukt. NTM-Centralens tjänsteleverantörer samlar observationer om armaturernas skick och genom detta försöker man också aktivt främja tillverkarnas produktutvecklingsarbete. 

Även om belysningsmönstret och ljusmängden är individuell för varje armaturmodell, kan den anpassas för att passa flera positioner. Med samma armatur kan man hantera många vägklasser beroende på vilket effektområde den kan användas på. Varje vägprofil har sin egen belysningsklass, vars uppfyllande med dessa armaturer verifieras med belysningsberäkningar." 

LED-lamporna underhålls genom att rengöra reflexytan alltid var femte år så att ljuset går bra igenom linsen.  

"Annat underhåll är inte målet att göra, lampan har en hermetisk struktur i sig, vilket i praktiken innebär att en ny lampa alltid byts ut när garantin löper ut, om den gamla går sönder", berättar Kuitunen. 

Tändning och släckning av vägbelysning fungerar nationellt styrt av skymningsbrytare. Gamla tryckurladdningslampor är problemavfall med ädelmetaller, men det finns inga sådana miljörisker i LED-lampor. 

"I praktiken sker bytet så att man byter armatur för stolpar byggda år 1990 eller senare. Äldre – och i synnerhet trästolpar – byts ut mot nya. Metallstolpar förnyas ännu sällan. Samtidigt dock utreder man om belysning är nödvändig på platsen i fråga, om man överlåter den till kommunen eller staden eller om man river den helt", berättar Kuitunen. 

"Hittills har vi märkt att belysningsbyten som konkurrensutsatts som en separat entreprenad avsevärt sänker priset per enhet för en belysningsanordning. Med LED-lampor är det också bra att de inte bländar bilisten, för energibesparing är LED-lampornas dimningsmöjlighet en utmärkt egenskap. Nuvarande LED-armaturer möjliggör att en extra modul kan fästas på dem, vilket i framtiden öppnar upp möjligheter för till exempel dataöverföring på smarta vägar, nätverksöverföring eller insamling av olika data", beskriver Kuitunen. 

Även om det kostar att byta nästan 50 000 lampor i området, har Kuitunen beräknat att de totala energikostnadsbesparingarna för de redan utbytta lamporna i Nylands NTM-centralens trafikansvarsområde i Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland närmar sig 2 miljoner euro per år jämfört med ursprungsläget. 


Text och bilder: Aino Hela