Yrityspalvelut - Etelä-Pohjanmaa

Yrittäjien kertomuksia kasvusta ja kehittämisestä

Täältä löydät esimerkkejä yrityspalveluja hyödyntäneistä yrittäjistä sekä heidän kokemuksistaan kasvusta ja kehittämisestä.

Vaakakuva Outi Maunukselasta ja Jari Koskesta Nammo Lapuan tehtaan edustalla.

Nammo Lapua Oy – Rekrytointimessut kasvun tukena

Nammo Lapua Oy on puolustusvälineteollisuuden yritys, joka valmistaa päätuotteenaan kiväärin panoksia ja komponentteja, kuten luoteja ja hylsyjä. Yritys on toiminut Lapualla vuodesta 1923 lähtien ja se työllistää noin 240 työntekijää.

Etelä-Pohjanmaan Elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus sekä TE-palvelut ovat olleet mukana tukemassa Nammo Lapua Oy:n kasvua. Yritys on osallistunut aktiivisesti TE-palveluiden järjestämille rekrytointimessuille saadakseen uusia osaajia alati kasvavan yrityksen tiimiin.

Pieni mutta tehokas Mini Meirän Rekry

Nammo Lapua Oy:n henkilöstöasiantuntijan Outi Maunukselan mukaan Mini Meirän Rekry on hyvin kohdennettu messutapahtuma, jonne on helppo tulla.

- Varsinkin työnhakijoille se on sellainen matalan kynnyksen tapahtuma, kun edessä ei ole valtavaa yritysrivistöä. Hyvää keskustelua syntyi monen työnhakijan kanssa, Maunuksela kertoo.

Muutaman yrityksen muodostaman Mini Meirän Rekryn etuna on hänen mukaansa myös se, että paikalle tulijat ovat aidosti kiinnostuneita tapahtuman yrityksistä. Vaikka Lapuan patruunatehdas on

historiasta monelle tuttu, saattaa Nammo Lapua Oy olla monelle työnhakijalle vielä tuntematon, Maunuksela kertoo.

- Nyt se tuli kävijöille varmasti tutuksi, hän iloitsee.

Sama osasto, monta kohderyhmää

Viime vuonna Meirän Rekry järjestettiin ensimmäistä kertaa yhteistyössä Opinlakeus-messujen kanssa. Opinlakeus on suunnattu jatko-opiskelupaikkaa etsiville nuorille ja aikuisille, kun taas Meirän Rekry on suunnattu kaikille työnhakijoille.

- Työnantajan kannalta siinä on hyvä ajatus, että yhdellä osastolla tavoittaa molemmat kohderyhmät, Maunuksela kertoo.

Nammo Lapua Oy:n hylsyosaston työnjohdosta vastaavan Jari Kosken mukaan tapahtuma tavoitti hyvin opiskelijat, jotka miettivät opintojen jälkeisiä työmahdollisuuksia.

- Siinä kävi opiskelijoita juttelemassa ja kyselemässä, olisiko opintojen jälkeen tarjolla töitä, hän taustoittaa.

Persoonallisten kohtaamisten mahdollistaja

Jari Kosken mukaan rekrytointimessut ovat hyvä tapa saada näkyvyyttä.

- Jos ei vielä siinä kohtaa tärppää, niin asia saattaa jäädä muhimaan päähän ja hakija ottaa myöhemmin yhteyttä, Koski kertoo.

Maunukselan mukaan osalle hakijoista suorat kontaktit ovat tärkeä tapa etsiä töitä. Messuissa parasta onkin hänen mukaansa ihmisten kohtaaminen.

Messut ovat myös hyvä tapa tuoda esille yrityksen persoonaa.

- Ennen messuille osallistumista mietitään osasto ja se, mitä me haluamme itsestämme kertoa, miltä me näytämme, mitä materiaaleja jaetaan ja mitä annetaan kävijöille, Maunuksela kertoo.

Nammo Lapua Oy:n messuosastolla on voinut osallistua esimerkiksi aktiviteettiin, jossa ammutaan optisella kiväärillä.

- Se oli kyllä ihan jackpot. Meidän osastollamme oli koko ajan jonoa. Vetonaulan kautta on helppo jatkaa jutustelua, Maunuksela kertoo.

”Paljon on haettu ja paljon hyviä on saatu”

Lisäksi messuilla on usein mukana Nammo Lapua Oy:n työntekijöitä.

- On todellä tärkeää, että paikalla on ihminen, jolta voi oikeasti kysyä, mitä se päivittäinen työ on, mikä on henkilön koulutustauta tai historia ja miten on päätynyt kyseiseen työhön, Maunuksela kertoo.

Nammo Lapua Oy työllistääkin Kosken mukaan paljon eri alan taustaisia työntekijöitä. Myös uusia työntekijöitä on hänen mukaansa löytynyt todella hyvin.

- Paljon on haettu ja paljon hyviä on saatu, Koski tiivistää.

Maunukselan mukaan messuilla käynti näkyykin positiivisesti avoimien työhakemuksien määrässä, joka kasvaa aina messuilla käynnin jälkeen.

Pystykuva Outi Maunukselasta ja Jari Koskesta Nammo Lapuan tehtaan edustalla.

ely-updated 15.08.2024