Extended Producer Responsibility
Producer responsibility applies to approximately 50,000 Finnish manufacturers, importers and packers as well as distance sellers.
- Extended Producer Responsibility (EPR)
- News
- Information on Extended Producer responsibility
- What is Extended Producer Responsibility?
- Who is subject to Extended Producer Responsibility?
- How to manage Extended Producer Responsibility
- Avoid extra charges
- Recycling statistics (in Finnish)
- Legislation
- Information on distance selling
- Who is a distance seller?
- How does a distance seller meet their Extended Producer Responsibility obligations?
- Producer registers in EU countries
- Information for the retailer
- For Producer Organisations
- For Consumers and Housing Companies
- EPR for the costs of waste collection and cleaning up litter
- Mitä siivouskustannusvastuu tarkoittaa?
- Tietoa tuottajille
- Tietoa kunnille
- Reporting of municipality’s costs of waste collection and cleaning up litter
- FAQ
- Whistleblowing form
Tietoa kunnille siivouskustannusvastuusta
Kustannusten ilmoittaminen
Ollakseen oikeutettu tuottajien maksamiin korvauksiin, kunnan on ilmoitettava jätelaissa säädetyt tiedot vuosittain toukokuun loppuun mennessä Pirkanmaan ELY-keskukselle. Kustannustiedot ilmoitetaan Aluehallinnon asiointipalvelussa (sahkoinenasiointipalvelu.fi).
Palveluista valitaan Tuottajarekisterin asiointipalvelu, ja sen alta Kuntien SUP-siivouskustannusten raportointi.
Ensimmäisen kerran kuntien tulee ilmoittaa maksatustietonsa ja kustannuksensa vuoden 2024 toukokuun loppuun mennessä. Vuosittain ilmoitettavat kustannustiedot koskevat edellistä vuotta, eli kunnat saavat korvauksen aina jälkikäteen.
Mitä tietoja kuntien on ilmoitettava saadakseen korvauksen?
Ollakseen oikeutettu tuottajan maksamiin korvauksiin kunnan on vuosittain ilmoitettava
Pirkanmaan ELY-keskukselle edellistä vuotta koskevat seuraavat tiedot (jätelain 48 e §):
- roskaantumisen ehkäisemiseksi järjestetystä jätteen keräyksestä, kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuneet kokonaiskustannukset, mukaan lukien keräysinfrastruktuurin hankinta-, huolto- ja korjauskustannukset (keräyskustannukset);
- roskaantumisen siivoamisesta, roskien kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuneet kokonaiskustannukset (siivoamiskustannukset);
- erillisistä tupakkajätteelle tarkoitetuista jäteastioista aiheutuneet kokonaiskustannukset, mukaan lukien huolto- ja korjauskustannukset sekä
- tupakkatuotteisiin ja -jätteisiin liittyvästä tiedotuksesta ja neuvonnasta aiheutuneet kokonaiskustannukset
Tarkemmat ohjeistukset ja lomakkeet kustannusten ilmoittamiseen löytyvät:
Siirtymäajan kustannukset kunnille
Jätelain mukaisesti siirtymäkautena, vuosina 2023–2025, kunnan kokonaiskustannuksena on ennalta säädetty euromäärä 4,79 euroa per asukas (jätelain muuttamista koskevan lain 22.12.2021/1096 voimaantulosäännöksen 2 momentti sekä VNa eräiden muovituotteiden tuottajien kunnille maksamista korvauksista, 1320/2022, ns. SUP-korvausasetus, 2 §).
Koostumusselvityksen perusteella SUP-korvausasetukseen tuottajien kunnille maksamista korvauksista on määritelty kullekin SUP-tuoteryhmälle prosentuaalinen osuus kuntien kustannuksista, jotka tuottajat korvaavat kunnille.
Vuosina 2023 ja 2024 kunta voi saada tuottajilta korvausta kustannuksistaan kokonaisuudessaan noin 1,60 euroa per asukas ja vuoden 2025 kustannuksista noin 2 euroa per asukas.
Tämän lisäksi kunta voi saada korvauksia tekemistään erillisistä tupakkaroskishankinnoista ja järjestämästään tiedotuksesta tupakkatuotteista aiheutuvan roskaantumisen ehkäisemiseksi.
Vuodesta 2026 alkaen tuottajien kustannusvastuu määrittyy kunnalle SUP-tuotteiden aiheuttaman roskaantumisen ehkäisemisestä ja siivoamisesta aiheutuneiden todellisten kustannusten perusteella.
ely-updated 21.05.2024