Yrittäjän talousapu counselling service 0295 024 882

Yrittäjän talousapu logo

Maksamaton lasku ajoi Jarin yrityksen nopeasti talousvaikeuksiin

parrakas mies rakennustyöntekijän suojavarusteissa katsoo kameraan.
Kuvituskuva.

Omaa rakennusalan yritystään luotsaava Jari on tottunut monenkirjaviin ongelmiin, joita rakennusalan projekteissa voi tulla vastaan. Jarin yritys on silti onnistunut luovimaan läpi hankalienkin tilanteiden.

Keväällä 2020 yrityksen tilanne näyttikin hyvältä. Hiljaisen talven jälkeen töitä ja hommia paiskottiin useammallakin työmaalla. Yrityksen maksutilanne heikkeni kuitenkin yllättäen, kun asiakas jätti maksamatta kymmenien tuhansien arvoisen laskun. Kierre kohti maksuvaikeuksia oli nopeasti valmis.

− Ensin rästiin jäi rautakauppojen materiaalilaskuja. Tämän jälkeen tarvikkeita sai ostaa vain käteismaksulla. Pian jouduimme kieltäytymään isommista projekteista, koska käteistä rahaa materiaaleihin ei yksinkertaisesti ollut riittävästi. Työt muuttuivat lyhytkestoisiksi keikkatöiksi. Vanhoille uskollisille työntekijöille ei ollut tarjota enää hommia samalla tavalla, Jari luettelee.

Suunta vielä käännettävissä

Yrityksen taloustilanne kiristyi ja pian myös eläkemaksuja ja veroja alkoi jäädä rästiin. Jari halusi varmistaa, millaisena yritysten talousasioihin erikoistunut asiantuntija näkisi hänen yrityksensä tilanteen koko ajan kiristyvien maksuvaikeuksien keskellä. Hän päätti soittaa Yrittäjän talousapuun.

− Vaikeuksista huolimatta yrityksellä on kuitenkin edelleen säännöllistä kassavirtaa. Kävimme lukuja läpi asiantuntijan kanssa, joka totesi, että yritykseni toiminta pystytään vielä kääntämään kannattavaksi. Tämä oli äärimmäisen hienoa kuulla ulkopuolisen suusta, vaikka itse maksuongelmia tieto ei tietenkään itsessään poista, Jari tokaisee.

Asiantuntijan neuvot auttoivat eteenpäin

Puhelimeen vastannut neuvoja suositteli Jaria muuttamaan sopimus- ja laskutuskäytäntöjään, jotta jatkossa laskun maksamatta jättäminen kävisi asiakkaalle hankalammaksi. Jaria kehotettiin muun muassa sopimaan maksuasiat tulevaisuudessa niin, että materiaalilaskut tulisivat maksettavaksi heti ja tavara toimitettaisiin asiakkaalle vasta sen jälkeen.

− Lisäksi neuvoja kehotti varmistamaan yrityksen säännöllisen kassavirran laskuttamalla asiakkaita jatkossa työn etenemisen mukaan viikon tai kahden viikon välein. Jos rahoja ei kuulu, työt keskeytettäisiin ja jatkettaisiin vasta kun lasku on maksettu.

Jari on lähtenyt toteuttamaan Yrittäjän talousavusta saamiaan neuvoja, mikä on osaltaan parantanut yrityksen talousnäkymiä. Myös koronan mukanaan tuoma rakennusbuumi näkyy parantuneena maksukykynä.

− Takana on työntäyteinen kesä ja olen onnistunut neuvottelemaan osalle rästeistä maksuaikaa. Se, että asiakas jättää laskun yllättäen maksamatta, on rakennusalalla iso ongelma. Nyt se sitten tapahtui meille. Neuvottelemalla, maksukäytäntöjä muuttamalla ja töitä suunnittelemalla olemme onneksi pystyneet jatkamaan yrityksen toimintaa, Jari toteaa.

​Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

Jarin tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

 

Ravintolayrittäjän tulevaisuus näyttää taas kirkkaammalta

vaalea nainen essu päällä kahvilatiskin edessä, hymyilee.
Kuvituskuva.

Aikaisemmin eri ravintoloissa kokkina työskennellyt Frida rohkaistui vuoden 2019 alussa perustamaan oman toiminimen ja ostamaan lounasravintolan yritystoiminnan eläköityvältä yrittäjältä. Asiakaskunnan piti olla taattu, sillä lounasravintola sijaitsi sopivasti toimistokeskittymän vieressä. Frida sai yritykselle lainan, uudisti lounaspaikan koko konseptin ja alueen toimistotyöläiset ottivatkin uuden ilmeen saaneen paikan heti omakseen.

Lounasravintola ehti toimia vajaan vuoden, kunnes koronapandemia tavoitti Suomen ja alkoi kurittaa myös Fridan ravintolaa toden teolla. Lähestulkoon kaikki aiemmin niin takuuvarmasta asiakaskunnasta vetäytyivät kotitoimistoilleen etätöihin. Myös valtakunnalliset ravintolasulut pitivät ravintolaa kiinni useita viikkoja ja ainoastaan noutoruoan myyminen oli sallittua.

− Olin juuri aikeissa alkaa laajentaa ravintolaa, kunnes pandemia iski. Take away -annosten myyminen noina sulkuviikkoina toi pientä tekohengitystä tilanteeseen, Frida muistelee.

Koko korona-ajan Fridan ravintolan pelastus ovat olleet he, jotka eivät ole voineet tehdä työtään etänä.

− Onneksi lähistöllä on myös hiukan teollisuutta ja ravintolan edessä parkkipaikkoja, joten ravintolaan tullaan toisinaan hieman kauempaakin, Frida huokaisee.

Osa laskuista rästissä

Frida on kuitenkin huolissaan yrityksensä tulevaisuudesta, sillä ravintolan kannattavuus ei ole palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Toimistotyöläiset ovat lomienkin jälkeen syöneet lounaansa pääosin kotitoimistoillaan. Korona-aika on ollut Fridalle raskasta myös henkisesti. Hän on joutunut irtisanomaan osa-aikaiset työntekijänsä ja on pyörittänyt ravintolaa yksin jo puolisen vuotta. Lisäksi veroja, lainoja, vuokria ja muita maksuja on jäänyt rästiin. Hänellä on myös henkilökohtaista velkaa.

Frida päätti purkaa taloushuolista johtuvaa ahdistustaan soittamalla Yrittäjän talousapuun. Samalla hän toivoi pääsevänsä selville, kannattaako yritystoimintaa enää jatkaa.

− Valmistauduin puheluun varaamalla tiedot viimeisimmästä tilinpäätöksestä ja veloista, jotta pystyin antamaan puhelimeen vastanneelle asiantuntijalle täysin ajantasaisen kuvan tilanteestani. Yrittäjän talousavun neuvoja lopulta totesikin liiketoiminnan täyttävän kannattavan toiminnan edellytykset ja kertoi yhtenä vaihtoehtona velkajärjestelystä. Toiminimiyrittäjänä minulla on tällaiseen mahdollisuus, Frida kertoo.

Kirkastuvat näkymät

Frida sai Yrittäjän talousavusta alustavan lausunnon, jonka avulla hänen on mahdollista aloittaa keskustelu velkajärjestelystä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnan kanssa. Jos yrittäjä täyttää velkajärjestelyn edellytykset, laaditaan maksuohjelma sekä elinkeinotoiminnan että yksityistalouden veloille. Käräjäoikeus sitten tekee päätöksen velkajärjestelyyn hyväksymisestä ja sen aloittamisesta. Frida päätti hakea velkajärjestelyyn.

− Etätyö on tullut jäädäkseen ainakin osittain, joten asiakasvirrat tuskin palaavat täysin samanlaiseksi. Kannattavaa toimintaa en kuitenkaan aio lopettaa, sillä näkymät ovat jo hieman kirkastumassa ja työ on kaikesta huolimatta minulle rakasta, Frida pohtii.

Faktaa: velkojen järjestely

Yrityksen velkojen järjestelyyn on erilaisia vaihtoehtoja. Oikean tavan valintaan vaikuttavat yrityksen yhtiömuoto ja taloudellisten vaikeuksien laajuus. Kevyin, epävirallinen vaihtoehto yrityksesi velkojen järjestelyyn on olla suoraan yhteydessä velkojiin ja laatia jokaisen kanssa suunnitelma velkojen maksamisesta. Se soveltuu silloin, kun yrityksen maksuongelmat ovat tilapäisiä ja tulevaisuuden näkymät vaikuttavat lupaavilta. Muita velkajärjestelyn muotoja ovat esimerkiksi yksityishenkilön velkajärjestely ja yrityssaneeraus. Lisää tietoa aiheesta saat soittamalla Yrittäjän talousapuun, Suomi.fi:n velkojen järjestely -oppaasta ja olemalla yhteydessä omaan kirjanpitäjääsi.

​Soita Yrittäjän talousapuun

Fridan tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

 

Heimo, taksiyrittäjä, Espoo

mies istuu autossa ja katsoo kameraan.
Kuvituskuva.

Heimo on toiminut pääkaupunkiseudulla taksiyrittäjänä jo vuodesta 1995 lähtien. Vuosien varrella toiminta on laajentunut yhden miehen firmasta yhteensä viisi kuljettajaa työllistäväksi taksiyritykseksi. Ensimmäistä kertaa 26 vuoteen on pitkän linjan taksiyrittäjä kuitenkin huolissaan yrityksenä tulevaisuuden puolesta.

− Viimeisen puolentoista vuoden aikana taksikyydit ovat lähes romahtaneet. Koronan takia ei ole järjestetty juurikaan isoja tapahtumia tai iltajuhlia, jotka tyypillisesti ovat työllistäneet taksinkuljettajia runsaasti. Samaan aikaan bisnesmatkailu ja lentokenttäkyydit ovat olleet lähes olemattomia aikaisempaan verrattuna, Heimo luettelee.

Yrittäjän talousapu osui silmiin sattumalta

Vaikeasta tilanteesta johtuen Heimo on aloittanut jo yrityksen kulujen karsimisen. Hänen on täytynyt luopua jo kahdesta autostaan ja siirtää aikaisemmin kokoaikaiset työntekijänsä osa-aikaisiksi. Myös lomautukset ovat olleet harkinnassa. Jo tehdyistä menovähennyksistä huolimatta yrityksellä on edelleen hankaluuksia selviytyä kuluistaan. Vaikka yrittäjäkonkarin pitkälle uralle mahtuu muitakin hankalia vaiheita, olivat yrityksen maksuvaikeudet hänelle aivan uusi tilanne. Nettiä selatessaan Heimo törmäsi sattumalta Yrittäjän talousapuun ja halusi mielenkiinnosta kokeilla maksutonta neuvontapalvelua.

− Ajattelin, etten ainakaan menetä mitään, jos soitan ja käyn läpi yritykseni tilannetta. Yrittäjän talousavun puhelinneuvojan kanssa kävimmekin pitkään ja perusteellisesti läpi erilaisia vaihtoehtoja.

Koska Heimon yrityksen talousvaikeuksien ei uskota jatkuvan loputtomiin, keskusteltiin Heimon kanssa erityisesti kevyimmästä vaihtoehdosta eli maksujärjestelyistä velkojien kanssa.

− Nyt pitäisi vaan ottaa uudestaan puhelin reippaasti käteen ja yrittää saada laskuille, veroille ja työeläkemaksuille lisää maksuaikaa sekä neuvotella lainoille lyhennysvapaata. En usko, että olen ensimmäinen yrittäjä, joka on samassa tilanteessa ja pyytää hieman joustoa, Heimo pohtii.

Puhelu rauhoitti mieltä ja loi uskoa tulevaan

Vaikka puhelu ei tuonutkaan välitöntä ratkaisua hankalaan tilanteeseen, jäi Heimolle puhelusta rauhallinen mieli ja usko siihen, että tästäkin on mahdollista vielä selvitä.

− Asiakkaanihan eivät ole kadonneet maailmasta mihinkään, vallitseva tilanne vain on tehnyt taksinkuljettajat lähes tarpeettomiksi. On kuitenkin oletettavissa, että tätä ei jatku ikuisesti. Yrityksen tulevaisuus on ainakin siinä mielessä positiivinen, Heimo toteaa luottavaisena.

Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

Heimon tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

 

Yksi soitto saattoi pelastaa Helin kampaamon

Kampaaja asettelee asiakkaan hiuksia kampaamopöydän edessä.
Kuvituskuva.

Parturi-kampaajana reilun vuosikymmenen verran työskennellyt Heli haaveili pitkään omasta kampaamosta. Vaikka työ vuokratuoliyrittäjänä ison kauppakeskuksen ketjukampaamossa oli mielekästä ja asiakkaitakin riitti, alkoi ajatus ikiomasta kampaamosta kaupungin sykkeen keskellä pikkuhiljaa herätä.

Kaksi vuotta sitten Heli löysi ihanan liiketilan vanhan jugendtalon kivijalasta ja vaihtoi vuokratuolikampaajan hommat oman kampaamoyrityksen pyörittämiseen. Toiminta ehti olla käynnissä vain reilu puoli vuotta, kun maailmanlaajuinen koronapandemia iski vasten tuoreen yrittäjän kasvoja.

− Olin ehtinyt löytää jo hieman vakiintunuttakin asiakaskuntaa, mutta kuin taikaiskusta ihmiset lakkasivat käymästä kampaajalla. Etenkin naiset alkoivat venyttää leikkausvälejä ja juhlakampaukset jäivät lähes kokonaan tekemättä. Vaikka tilanne onkin parantunut sen jälkeen, eivät asiakasmäärät ole missään vaiheessa palautuneet pandemiaa edeltävälle tasolle, Heli harmittelee.

Varhainen reagointi voi pelastaa yrityksen

Heli oli ottanut isohkon lainan unelmansa toteuttamiseksi, sillä hän oli laite- ja tarvikeinvestointien lisäksi halunnut remontoida liiketilan mieleisekseen ennen kampaamotoiminnan aloittamista. Asiakasmäärien pysyessä alhaisina Heliä alkoi huolettaa, miten hän selviäisi tulevaisuuden lainalyhennyksistä.

− Viimeistään nyt juhannuksen jälkeen oli selvää, että emme pääse pandemiasta täysin eroon vielä syksylläkään. Päätin soittaa Yrittäjän talousapuun ja kysellä vaihtoehdoistani ennen kuin on liian myöhäistä.

Yrittäjän talousavussa Helille kerrottiin muun muassa mahdollisuudesta velkajärjestelyyn, sen ehdoista ja käytännön menettelystä. Myös elinkeinoharjoittaja voi päästä yksityishenkilön velkajärjestelyyn tiettyjen ehtojen täyttyessä. Tällöin järjestellään sekä elinkeinotoiminnan että yksityistalouden velat ja laaditaan maksuohjelma. Yrittäjän talousapu ei itsessään päätä velkajärjestelyyn pääsemisestä, mutta osaa auttaa tilanteessa eteenpäin.

−  Yrittäjän talousavussa minua kehuttiin siitä, että soitin jo ennen maksuvaikeuksien alkamista. Nyt pääsen heti aloittamaan yritykseni talouden tervehdyttämisen ja luultavasti vältän maksukyvyttömyyden kokonaan, Heli sanoo helpottuneena.

Apua myös markkinointiin

Yrittäjän talousavussa annettiin myös muita vinkkejä ja neuvoja, jotka Heli koki hyödyllisiksi.

− Pohdimme esimerkiksi yhdessä, miten voisin saada kampaamolleni lisää asiakaskuntaa kustannustehokkaasti sosiaalisen median avulla. Kampaamollani on Facebook-sivu, mutta en ehkä ollut osannut hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisäksi Yrittäjän talousavussa varoiteltiin pikavippien ja vertaislainojen vaaroista.

− Vaikka tämä ei ollut itselleni uutta asiaa, oli mukavaa, että tuostakin vielä erikseen muistutettiin. Tiedän itsekin yrittäjiä, jotka ovat joutuneet pahaan velkakierteeseen tai saaneet maksuhäiriömerkinnän pikavippien ansiosta.

Vaikka koronapandemia ei ole vielä ohi, on Heli varovaisen toiveikas kampaamonsa tulevaisuuden suhteen.

− Uskon, että vanhat asiakkaani vielä palaavat ja uusiakin on tulossa. Se ei tule tapahtumaan vielä huomenna tai ensi viikollakaan, mutta nyt minulla on sentään työkalupakissa keinoja, joiden avulla pärjään ja saan pidettyä kampaamoni pystyssä siihen asti.

Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

Helin tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

 

Kolmenkympin kriisin hulluuksissa yrittäjäksi

Nakit ja mutsi -blogistaan tunnettu uusikaupunkilainen Päivi Sappinen on freelancer ja viestinnän ammattilainen. Päivillä on kokemusta myös siitä, miltä tuntuu, kun oma yritysunelma kaatuu.

Päivi hymyilee vihreiden puiden edessä.
Päivi Sappinen pyörittää nykyään yhden naisen tarinatoimisto Stoori Fabrikia. Kuva: Vilma Sappinen

Kivijalkayrittäjäksi kolmenkympin kriisissä

Sappinen perusti 10 vuotta sitten Uuteenkaupunkiin pienen erikoiskaupan nimeltään Herkkupuoti Hilma. Kaupassa myytiin erilaisia herkkuja ja pientä lahjatavaraa.

–  Herkkupuoti oli vahvasti sesonkiyritys, eli joulu ja kesä olivat ihan ok, muut ajat eivät niinkään. Muutaman muun tilannetta ymmärtävän yrittäjän kanssa saatoin rupatella ja manata, kun asiakkaita joinain aikoina kävi todella vähän. Muuten olin ajatuksieni kanssa aika yksin. Rahasta ei oikein puhuta, vaikka kaikki tietää, että kivijalkapuodilla ei rikastumaan pääse. Yritin keksiä, miten yritystä voisi kehittää ja saada lisää rahaa, esimerkiksi muuttoa, kahvilaa ja verkkokauppaa, mutta kaikki olisivat vaatineet investointia. En kuitenkaan kokenut järkeväksi ottaa lisää lainaa. Otin yrityksen perustamista varten lainan jo, enkä halunnut enempää.

Yrityksen lopettaminen oli todella raskasta

Lopulta Sappinen joutui lopettamaan yrityksensä. Hän ajattelee edelleen, että päätös lopettaa yritys oli oikea ja tapahtui oikeaan aikaan.

– Lopetin yrityksen, kun tajusin, ettei vain joulun rahalla selviä. Olin yhteydessä kirjanpitäjään ja kysyin, miten ajetaan yritys alas hallitusti. Vaikuttihan se henkilökohtaiseen talouteen. En aluksi tajunnut edes, miten paljon yrityksen tilanne vaikutti, olin niin kiinni siinä tilanteessa ja puurtamisessa. Myöhemmin vasta tajusin, kuinka huonossa jamassa olin ollut. En kadu yrityksen perustamista, mutta en pidä sitä mitenkään loistava ajatuksenakaan. Se oli oppikoulu, jota ei muualta saa. Sanoin tuolloin, etten ikinä enää ala yrittäjäksi. Kaverini kuitenkin kommentoi, että yrittäjyyttä on monenlaista.

Herkkupuodin lopettamisen jälkeen Sappinen oli rautakaupassa töissä, jota hän pitää säännöllisten tulojen vuoksi hyvänä välivaiheena. Lopulta hänelle kertyi sivuun niin paljon sekalaista viestintätyötä, että hän päätti aloittaa yrittämisen uudestaan.

– Aloin opiskelemaan ja vaihdoin työtä, mutta koska kaikkea sekalaista sivuhommaa kertyi, halusin aloittaa uudestaan yrittämisen, vaikka hieman pelotti ja mietitytti. Valmis toiminimi ja y-tunnus olivat ensin hyllyllä vuoden, kun tein kevytyrittäjyyttä ja kokeilin, riittikö töitä. Ja niitä riitti! Ymmärsin, kuinka erilainen ja minulle sopiva yrittäjyyden muoto se oli.

Ei enää epäonnistuminen, vaan kokemus

– En uudestaan lähtisi kivijalkayrittäjäksi, mutta tämän nykyisen yrittäjyyden kanssa ei ole ollut ongelmia, pystyn jopa maksamaan itselleni palkkaa. Kulut ja investoinnit on hyvin pieniä. Minulla oli työhuone ennen koronaa, mutta senkin olen nyt irtisanonut. Täällä Uudessakaupungissa on uusi yhteisötyötila, joka on ollut kyllä todella odotettu ja jota olen kokeillut. Ajattelen aivan eri tavalla nyt yrittäjänä jaksamisesta, sellainen ei tullut aikaisemmassa yrityksessä mieleenkään. Nyt on hyvä tilanne, pystyn hiukan jopa valikoimaan töitäni. Menen aika lailla tunne ja fiilikset edellä, enkä suostu kaikkeen. Se on todella omasta hyvinvoinnista huolehtimista.

Sappisen mukaan on hyvä, että Yrittäjän talousavun kaltainen palvelu on olemassa.

– Ei silloin vaikeuksissa tullut mieleenkään pyytää apua! Ei oikein kuulu luonteeseen, olen kai siinä mielessä tyypillinen suomalainen. Missään nimessä en halunnut sanoa ääneen, että yritys ei tuottanut tarpeeksi elättääkseen meidän perhettämme. Jos olisi helposti ja ymmärrettävästi ollut palvelun yhteystiedot tossa nenän edessä, oisin ehkä voinutkin soittaa. Hyvä, että palveluista nyt kerrotaan. Koen, että on tärkeää puhua näistä asioista avoimesti. Vuodet ja kokemus ovat tässä asiassa tehneet hyvää. Olisin itse ehkä kaivannut tietoa, etten ole ainut. Niin moni käy läpi näitä asioita yksin. Silloin kun oli niin sanotusti tilanne päällä, aihe oli liian arka enkä itsekään halunnut puhua siitä. Häpeä siinä hetkessä on se suurin tunne. Nyt, vuosien jälkeen se ei tunnu enää epäonnistumiselta vaan kokemukselta. Mielellään haluan avoimesti jatkossakin puhua näistä, en mä oikein osaa olla muuten!

Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

 

Heini, arkkitehtiyrittäjä, Jyväskylä

nainen suunnitelmapaperi kädessään katsoo kameraan
Kuvituskuva.

Yrittäjän talousavusta neuvoja yrityksen laajentamiseen

Suurelle osalle yrittäjiä isoin motivaatio yrittäjäksi ryhtymiseen on omien unelmien toteuttaminen. Niin oli myös jyväskyläläisen arkkitehtiyrittäjä Heinin kohdalla. Useamman vuoden työskenneltyään toisen firman alaisuudessa Heini päätti rohkaista mielensä ja perustaa oman yrityksen.

– Olin saavuttanut työelämässäni sellaisen vaiheen, johon olisi ollut helppo tuudittautua pidemmäksikin aikaan. Haaveenani on kuitenkin aina ollut oman yrityksen perustaminen ja halusin ottaa tulevaisuuden omiin käsiini.

Heinin tilanne yrittäjyydelle oli suotuinen, sillä hänellä ei ollut juurikaan velkaa eikä suuria lainoja. Ensimmäinen vuosi yrittäjänä sujui mukavasti yhden suuremman asiakkaan ansiosta. Vuositulo oli kohtuullinen ja kuukausitulot pysyivät säännöllisenä. Heini halusi kuitenkin laajentaa yrityksensä toimintaa ja hankkia uusia asiakkaita, mutta huomaisi pian, että se ei olekaan niin yksinkertaista.

Kova kilpailu yllätti

Heinillä oli ajatus siitä, miten hän saisi yrityksensä asiakaskunnan kasvuun, mutta käytännön toteutus epäilytti. Alan kova kilpailu sai hänet myös epäilemään omia taitojaan. Heini ajatteli, että tässä vaiheessa on fiksuinta kysyä apua ja hän päätti soittaa Yrittäjän talousapuun.

– Olin luonut verkostoja ennen yrittäjyyttäni alantoimijoihin, mutta asiakaskunnan ja toiminnan laajentaminen ei ollutkaan niin yksinkertaista. Kaipasin kiperästi neuvoja ja ajattelin, että tässä vaiheessa olisi parasta kääntyä asiantuntijoiden puoleen.

Soittaessaan Yrittäjän talousapuun Heinillä oli monta hyvää ajatusta ilmassa, mutta punaisen langan muodostaminen vaati vielä tukea. Heini oli aikeissa soittaa pankkiin ja sopia lainaneuvottelusta, sillä laajentamishaaveet vaativat sitä. Ennen kuin tuore yrittäjä on aikeissa hakea lisää lainaa, hänen tulee olla selvillä yrityksensä toiminnan kannattavuudesta.

– Sain Yrittäjän talousavun neuvojalta ohjeen, että minun tulisi hankkia paikkakunnaltani asiantuntija-apua ennen kuin hakisin lainaa. Asiantuntija laati yritykselleni laskelman kaupan kannattavuudesta, jonka perusteella osasin myös suhteuttaa laajennussuunnitelmiani.

Apu löytyi yrityskummilta

Yrittäjän talousavussa kartoitettiin myös Heinin tilannetta yrittäjänä laajemmin. Kartoituksen jälkeen neuvoja ehdotti Heinin tilanteessa yrityskummia.

Yrityskummin tehtävänä on tarjota yrittäjälle osaamistaan ja kokemustaan. Heinin tilanteessa yrityskummin tarjoama sparrausapu sai hänet ymmärtämään tilannettaan paremmin, jolloin hän ymmärsi miten hänen kannattaa lähteä laajentamaan toimintaansa. Siinä Heini myös ymmärsi, millä tavalla hänen yrityksensä olisi parasta lähestyä uusia asiakkaita.

– Yrityskummista on suuri apu! Varsinkin näin aloittelevana yrittäjänä kokeneen yrittäjän neuvot ja kokemuksen tuoma tieto ovat vertaansa vailla. Kun tarvitsen apua yritykseni ympäristön hahmottamisessa, toimintavaihtoehtojen analysoinnissa tai vaikkapa tukea päätöksen teossa, voin kääntyä yrityskummin puoleen!

Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

Heinin tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

Anna, kahvilayrittäjä, Tampere

nuori nainen essussa.
Kuvituskuva.

Yrittäjän talousapu auttaa, kun elämä yllättää

Tamperelainen kahvilayrittäjä Anna tietää, mitä yrittäjyys voi parhaimmillaan olla. Anna on suhtautunut aina intohimoisesti kahviin ja hänen haaveenaan olikin jo pitkään ollut oman kahvilan perustaminen. Loistaville kahveille löytyi vielä loistavampi sijainti kauniilta paikalta järven kupeesta.

– Olin onnessani löydettyäni kahvilalle upeat tilat. Sijainti oli myös täydellinen asiakkaiden kannalta, sillä se oli loistava tapaamispaikka ja siitä oli helppo napata kahvit vaikkapa mukaan kävelylle. Niin hyvä sijainti tarkoitti kuitenkin sitä, että minun oli otettava jonkin verran lainaa sitä varten, Anna kertoo.

Valitettavasti elämää ei voi kuitenkaan ennustaa. Anna sairastui yllättäen ja hänen oli jäätävä pidemmäksi aikaa pois työelämästä. Lopulta sairastuminen koitui myös kahvilan kohtaloksi. Tulojen pudotessa lainan lyhennys kävi lähes mahdottomaksi.

Haaveet voi toteuttaa toisenkin kerran

Anna oli hukassa vaihtoehtojensa suhteen. Hän oli kuullut, että yrittäjä voi hakea vapautusta lainojen lyhentämiselle yllättävän tilanteen sattuessa. Hän ei kuitenkaan ollut varma asiasta, joten hän kääntyi Yrittäjän talousavun puoleen.

– Kyllä se tuntui siltä, että matto olisi vedetty jalkojen alta pois. Huoli omasta terveydestä ja taloudesta oli raskasta. Sain kuitenkin tukea ja apua tukalaan tilanteeseeni Yrittäjän talousavun neuvonnasta. Olen iloinen, että päätin kysyä neuvoa heti sairastuttuani, hän sanoo.

Annan tilanne oli poikkeuksellisen ikävä ja arvaamaton. Onneksi talousavun neuvoja pystyi kertomaan aikaisessa vaiheessa hänelle eri vaihtoehdoista ja ohjeisti toimimaan niin, että huono tilanne muuttui mahdollisimman hyväksi. Neuvojalta Anna sai vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseen.

– Näin jälkikäteen mietittynä huonossa tilanteessa ei olisi voinut käydä paremmin. Asian hoituminen sai minut pitämään kiinni haaveestani ja nyt suunnitteilla on perustaa uusi kahvila, Anna kertoo hymyillen.

Soita Yrittäjän talousapuun

  • suomeksi ma–pe klo 9–16 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • på svenska to kl 9–16 ​​​​​​ 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • In English Tue. & Fri. 9–16 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • yhteydenottopyyntö lomakkeella (webropol.com)

Annan tarina perustuu oikeisiin Yrittäjän talousapuun soittaneiden yrittäjien tarinoihin.

Tuomo, entrepreneur in the transportation industry, Helsinki

mies hymyilee ja nojaa kuorma-autoon.

My bankruptcy wasn’t the end of the world

Tuomo, an entrepreneur in the transportation industry from Helsinki, never thought he would have to apply for bankruptcy for his company. Work was going well, his operations were expanding and he had even begun negotiations over selling his business. The COVID-19 pandemic threw a wrench in the works. The chain reactions caused by the difficult situation ultimately led to the company being almost entirely out of work.

“The uncertainty was the worst part,” Tuomo says. The company’s insecure financial situation drove him to work even harder and he never stopped looking for new work for his company. Finally, the situation got so bad he had to throw in the towel.

Peace of mind from counselling

When Tuomo did not know what to do next, he contacted the Yrittäjän talousapu counselling service. Before calling he did not really know what bankruptcy meant and what exactly it entailed. Personal counselling helped him understand how the process works in practice.

“The counsellor calmly went over my situation and I was able to ask them for help with anything,” Tuomo praises the service. Now he would like to remind other entrepreneurs who are having difficulties of the importance of looking after your own well-being.

“It’s never good to be alone with your thoughts,” he stresses. In addition to talking to his loved ones, he received good peer support from his colleagues

The decision to file for bankruptcy was ultimately a relief

When an entrepreneur finds themselves in a tough situation for one reason or another, the counsellors at the Yrittäjän talousapu counselling service can tell them about their options and help them get started with them. The actual decisions are left up to the entrepreneur, but it is easier to take tangible action after the phone call. If the entrepreneur needs more help than can be provided over the phone, the counsellor will help them find personal support. Once the crisis has been properly handled, nothing is preventing the entrepreneur from continuing their work and starting another business later.

“The counselling gave me a peace of mind in a difficult situation,” Tuomo describes. You can always contact the service again if you need advice on something related to your company’s finances. However, the most important thing is calling and asking for help as soon as possible. That way the entrepreneur can find solutions for their problems before the situation gets too out of hand

Call Yrittäjän talousapu

  • in Finnish Mon.–Fri. from 9 a.m. to 4 p.m., tel. 0295 024 880 (local network/mobile call charge)

  • in Swedish Thur. from 9 a.m. to 4 p.m., tel. 0295 024 881 (local network/mobile call charge)

  • In English Tue. & Fri. from 9 a.m. to 4 p.m., tel. 0295 024 882 (local network/mobile call charge)

  • contact request form (webropol.com)

Tuomo’s story is based on the true stories of entrepreneurs who have called Yrittäjän talousapu.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus - Työ ja elinkeinoministeriö - Yrittäjät - Early Warning Europe

ely-updated 13.09.2021