Liikenneturvallisuus

Suurimmat liikenneturvallisuusvaikutukset suunnitelmakaudella saadaan:

- Valtatie 3 Koskuen ja Rajalanmäen kohdat, Kurikka
- Valtatie 3 ja valtatie 19 liittymä Jalasjärvellä, Kurikka
- Valtatie 8, Vaasa-Kokkola, Edsevö – Lepplax, Ytterjeppo – Sorvist keskikaiteelliset ohituskaistat
- Valtatie 8 Kokkolan keskustan kohta 1.vaihe
- Valtatie 8 ja maantie 724 Vaasan yhdystie 1.vaihe (rakennettu)
- Valtatie 19 Seinäjoki-Lapua, 1-vaihe, ohituskaistat ja Atrian etl:n parantaminen (rakennettu)
- Suunnitellaan koko välin Seinäjoki-Lapua nelikaistaistamista
- Valtatie 18 parantaminen välillä Välimaa-Kiikku, Seinäjoki

Lisäksi liikenneturvallisuutta parannetaan nopeus­ra­joitusmuutoksin, tekemällä täristäviä reunaviivoja päällysteiden uusimisen yhteydessä vilkkaimmilla tieosuuksilla. Tiekaiteita pidennetään ja parannetaan nykyohjeita vastaaviksi pääteillä ja tärkeimmillä seututeillä. Joitakin kevyen liikenteen väyliä rakennetaan kuntien rahoituksella. Tienvarsimetsiä raivataan hirvivaroitusalueilla. Joidenkin ongelmallisimpien maantieliittymien liikenneturvallisuutta ja toimivuutta parannetaan.

Usean kunnan kattavia alueellisia liikenneturvallisuussuunnitelmia on käynnissä aiempaan tapaan 1–2 suunnitelmaa vuodessa vuonna 2023 lopulla on käynnistynyt Kokkolan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma, joka valmistuu vuonna 2024. Suunnitelmissa pääpaino on pienissä liikenneturvallisuustoimenpiteissä (esim. suojatiet ja niiden parantaminen, hidasteet, näkemien raivaus) ja nopeusrajoitusten tarkistamisissa. Lisäksi kuntien liikenneturvallisuustyötä aktivoidaan sekä entistä vahvemmin lisätään myös kestävää liikkumista edistävän liikennejärjestelmätason ajattelua ja toimenpiteitä.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus tekee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa liikenneturvallisuuskasvatuksen, -valistuksen ja -tiedotuksen lisäämiseksi sekä valvonnan kohdistamiseksi (esim. Liikenneturva, Poliisi, jne.). Onnettomuus on usein monen tekijän summa ja kuljettajan tietoinen riskinotto vähentää tehtyjen infrastruktuuri-investointien vaikuttavuutta. Siksi ihmisten valintoihin ja asenteisiin vaikuttaminen sekä uskottava valvonta ovat aina tärkeä osa liikenneturvallisuustyötä.

Henkilövahinko-onnettomuudet alueellamme

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella henkilövahinko-onnettomuudet liikenteessä ovat vähentyneet Väyläviraston antamaa raja-arvoa nopeammin vuodesta 2018 lähtien. Sen sijaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ole pystytty vähentämään tienpitotoimenpiteillä tarpeeksi vaan esim. vuosi 2021 oli näiden onnettomuuksien osalta erittäin huono.

Kuva 5. Henkilövahinko-onnettomuudet vuosina 2014–2023, maantiet Etelä-Pohjanmaan ELY- keskus. Henkilövahinko-onnettomuudet ovat vähentyneet vuoden 2015 määrästä 327 kpl vuoden 2022 määrään 142 kpl. Vuonna 2023 liikennemäärä tiestöllä lisääntyi hieman ja henkilövahinko-onnettomuudet lisääntyivät määrään 167 kpl. Väyläviraston asettama raja-arvo vuodelle 2023 oli 154 kpl.  Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta pahimmat vuodet ovat olleet 2016, 2019 ja 2021. Vuonna 2016 tapahtui 24 kpl kuolemaan johtanutta onnettomuutta, vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui vuonna 2022 yhteensä 10 kpl. Vuosi 2023 oli Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen osalta huonompi ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui 16 kpl.

Kuva 5. Henkilövahinko-onnettomuudet vuosina 20142023, maantiet Etelä-Pohjanmaan ELY- keskus. Henkilövahinko-onnettomuudet ovat vähentyneet vuoden 2015 määrästä 327 kpl vuoden 2022 määrään 142 kpl. Vuonna 2023 liikennemäärä tiestöllä lisääntyi hieman ja henkilövahinko-onnettomuudet lisääntyivät määrään 167 kpl. Väyläviraston asettama raja-arvo vuodelle 2023 oli 154 kpl.

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta pahimmat vuodet ovat olleet 2016, 2019 ja 2021. Vuonna 2016 tapahtui 24 kpl kuolemaan johtanutta onnettomuutta, vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui vuonna 2022 yhteensä 10 kpl. Vuosi 2023 oli Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen osalta huonompi ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui 16 kpl.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella henkilövahinko-onnettomuudet liikenteessä ovat vähentyneet Väyläviraston antamaa raja-arvoa nopeammin vuosina 2018–2022. Vuoden 2023 osalta henkilövahinko-onnettomuudet ylittivät annetun raja-arvon. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ole pystytty vähentämään tienpitotoimenpiteillä tarpeeksi vaan esim. vuodet 2019, 2021 ja 2023 olivat näiden onnettomuuksien osalta huonoja.

Ohessa linkki karttasovelluksen, jonka lähtöaineistona on tieliikenneonnettomuuksien tilasto vuosilta 2019–23, joka sisältää informaatiota Suomessa poliisin tietoon tulleista tieliikenneonnettomuuksista. Tiedot perustuvat poliisiasiain tietojärjestelmään tallennettuihin tieliikenneonnettomuustietoihin. Poliisin tietoja täydennetään mm. Väyläviraston tiedoilla. Poliisin tieliikenneonnettomuuksien tilasto sisältää tiestö- ja tapahtumatiedot kaikilta maanteiltä, yksityisiltä sekä kuntien omistamilta teiltä.

 

 

 

Eläinonnettomuudet alueellamme

 

Eläinonnettomuudet ovat vuosien saatossa lisääntyneet Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella. Poliisin tietoon tulleet hirvikolarit ovat vuodesta 2012 vuoteen 2021 keskimäärin lisääntyneet. Poikkeuksena on vuosi 2016, jolloin varsinkin Rannikko-Pohjanmaan riistanhoitopiirin alueella sattui todella paljon hirvionnettomuuksia. Riistakeskuksen tilaston mukaan metsäkaurisonnettomuudet ovat muutamassa vuodessa lisääntyneet jopa 131 %. Vuoden 2022 osalta ovat kaikki eläinonnettomuudet vähentyneet edellisestä vuodesta hirvionnettomuudet -13 %, valkohäntäpeura -19 % ja metsäkauris -12 %.

 

Kuva 6. Hirvivahinko-onnettomuudet riistanhoitopiireittäin (poliisin tietoon tulleet) vuosina 2014- 2023, maantiet Etelä-Pohjanmaan ELY- keskus. Hirvivahinko-onnettomuudet ovat vaihdelleet vuosittain. Rannikko-Pohjanmaalla hirvivahinko-onnettomuuksia on ollut pahimmillaan 169 kpl vuonna 2016 sekä 155 kpl vuonna 2019. Keskimäärin onnettomuuksia on ollut noin 124 kpl vuosittain. Pohjanmaalla hirvivahinko-onnettomuuksia on ollut pahimmillaan 140 kpl vuonna 2021. Keskimäärin onnettomuuksia on ollut noin 105 kpl vuosittain. Vuoden 2023 hirvivahinko-onnettomuudet lisääntyivät edellisen vuoden määrästä Rannikko-Pohjanmaalla noin 14 %, 103 kpl ja Pohjanmaalla noin 1 %, 100 kpl.

Kuva 6. Hirvivahinko-onnettomuudet riistanhoitopiireittäin (poliisin tietoon tulleet) vuosina 2014–2023, maantiet Etelä-Pohjanmaan ELY- keskus. Hirvivahinko-onnettomuudet ovat vaihdelleet vuosittain. Rannikko-Pohjanmaalla hirvivahinko-onnettomuuksia on ollut pahimmillaan 169 kpl vuonna 2016 sekä 155 kpl vuonna 2019. Keskimäärin onnettomuuksia on ollut noin 124 kpl vuosittain. Pohjanmaalla hirvivahinko-onnettomuuksia on ollut pahimmillaan 140 kpl vuonna 2021. Keskimäärin onnettomuuksia on ollut noin 105 kpl vuosittain. Vuoden 2023 hirvivahinko-onnettomuudet lisääntyivät edellisen vuoden määrästä Rannikko-Pohjanmaalla noin 14 %, 103 kpl ja Pohjanmaalla noin 1 %, 100 kpl.

 

Kuva 7. Eläinonnettomuudet (Riistakeskuksen tilasto) vuosina 2017- 2023, Etelä-Pohjanmaan ELY- keskuksen alueella (sis. myös kadut).  Hirvivahinko-onnettomuudet ovat lisääntyneet vuonna 2023 edellisen vuoden tasoon nähden, näiden onnettomuuksien osalta parhaimmat vuodet ovat olleet vuosina 2020 ja 2022, jolloin onnettomuuksia oli noin 14 % vähemmän. Valkohäntä- ja metsäpeurojen osalta onnettomuudet ovat pysyneet suhteellisen vakiona vuodesta 2019 vuoteen 2023 (vuosien 2017 ja 2018 luvuista puuttuu metsäpeuran osuus). Metsäkaurisonnettomuudet ovat lisääntyneet jopa 131 % vuoteen 2021 saakka. Vuosi 2022 oli hieman parempi, kunnes onnettomuusmäärä vuonna 2023 lisääntyi vuoden 2021 tasolle. Vuoden 2023 osalta ovat kaikki eläinonnettomuudet lisääntyneet edellisestä vuodesta, hirvionnettomuudet 17 %, valkohäntä- ja metsäpeura 11 % sekä metsäkauris 13 %.

 

Eläinonnettomuudet ovat vuosien saatossa lisääntyneet Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella. Poliisin tietoon tulleet hirvikolarit ovat vuodesta 2017 vuoteen 2023 pysyneet keskimäärin samalla tasolla. Sen sijaan Riistakeskuksen tilaston mukaan metsäkaurisonnettomuudet ovat muutamassa vuodessa yli kaksinkertaistuneet. Vuoden 2023 osalta ovat kaikki eläinonnettomuudet lisääntyneet edellisestä vuodesta hirvionnettomuudet 17 %, peuraonnettomuudet 11 % ja metsäkaurisonnettomuudet 13 %.

 

Päivitetty: 18.06.2024