Navigointivalikko

 

Avaa chat-ikkuna
Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustukset

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustukset 

Ajankohtaista

Ympäristöministeriö tukee vuosittain ympäristökasvatusta ja -valistusta edistäviä hankkeita. Hankkeiden rahoitus tulee valtion talousarvion momentilta 35.01.65 - "Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon". Määrärahaa saa käyttää kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien, valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen. 

Valtionavustukseen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001). Hankeavustukset ovat valtionavustuslaissa määriteltyjä harkinnanvaraisia erityisavustuksia. Keski-Suomen ELY-keskus käsittelee tämän avustuksen osalta koko maan hakemukset. 

Hankkeen suunnittelijalle

  • Hakijan tulee olla: 

    • juridinen henkilö (rekisteröity yhdistys, järjestö tai muu yhteisö, yritys, kunta, tms.) tai 
    • yksityinen elinkeinonharjoittaja. 

    Avustusta ei myönnetä valtion virastoille tai laitoksille eikä yksityishenkilöille, mukaan lukien yksityishenkilöiden muodostamat vapaamuotoiset ryhmät.  

    Avustettavan hankkeen tulee olla: 

    • valtakunnallisesti tai alueellisesti merkityksellinen,  
    • kokeilu- tai kehittämishanke (avustusta ei myönnetä tutkimus- tai investointihankkeille), 
    • projektiluonteinen eli ajallisesti rajattu (avustusta ei myönnetä pysyväisluonteiseen tai jatkuvaan toimintaan) sekä 
    • tuloksiltaan todennettavissa ja arvioitavissa. 
  • Avustettavan hankkeen on edistettävä kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista tai muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta. Ekologisen kestävyyden näkökulman tulee olla hankkeessa keskeinen, vaikka se edistäisi kestävää kehitystä laajemminkin. Huomioi myös avustuksen yleiset edellytykset. 

    Hanke voi tuottaa esimerkiksi uuden toimintamallin, uuden kasvatus- ja valistusmateriaalin, tai se voi edistää hyvien toimintatapojen ja materiaalien nykyistä laajempaa käyttöönottoa. Hankkeen kohderyhmät voivat olla lapsia, nuoria tai aikuisia.  

    Avustushaussa on usein jokin erityinen teema, josta ilmoitetaan viimeistään hakuajan alkaessa. Avustusta voi hakea, vaikka hanke ei liittyisikään kuluvan vuoden painotuksiin.

  • Avustushakuun valitaan usein tietty teema tai painotus, joka otetaan huomioon hakemuksia arvioitaessa yleisten edellytysten ja arviointikriteerien rinnalla. 

    Syksyn 2024 haussa etsitään rahoitettaviksi erityisesti sellaisia ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeita, joissa 

    • pyritään vähentämään ympäristöteemojen ja ekologisen kestävyyden irrallisuutta muusta ajattelusta ja toiminnasta, 
    • otetaan erityisen hyvin huomioon kohderyhmän lähtökohdat ja valitaan menetelmät tämän mukaan, 
    • pyritään toimintakulttuuritason ja elämäntapatason muutoksiin ja  
    • tunnistetaan hankkeen yhteydet GreenCompiin, Kestävää kehitystä koskevaan eurooppalaiseen osaamiskehykseen: kuvaa yhteydet hankesuunnitelmassa. 

    Lisätietoja GreenCompista: 

  • Hankkeen voi aloittaa omalla riskillä jo heti hakemuksen jättämisen jälkeen, ennen avustuspäätöksen saamista. Avustusta saa nimittäin käyttää sellaisiin avustuspäätöksessä hyväksyttyihin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet avustushakemuksen jättämisen jälkeen.  Varaudu kuitenkin siihen, että avustusta ei myönnetä. 

    Avustuspäätökset saadaan tehtyä noin puoli vuotta hakuajan jälkeen. Jos siis haluat aloittaa hankkeen vasta sitten, kun avustuksen saaminen on varmaa, kannattaa hankkeen aloitusaika asettaa aikaisintaan hakua seuraavaan kesään. 

    Avustukset ovat tarvittaessa käytettävissä hakuajan jälkeiset kolme kalenterivuotta. Hakemukseen ja avustuspäätökseen kirjataan hankkeen toiminnan kannalta perusteltu päättymispäivä. Jatkoaikaa voidaan tarvittaessa myöntää kolmannen kalenterivuoden loppuun. 

  • Huomioi hanketta suunnitellessasi jaettavissa olevan määrärahan suuruusluokka (viime vuosina yhteensä noin 300 000 euroa vuodessa) ja suhteuta hankkeesi siihen. Tämän sivun alalaidassa on nähtävillä listoja aiempina vuosina jaetuista avustuksista. 

    Hankkeen voi aloittaa omalla riskillä jo hakemuksen jättämisen jälkeen, ennen avustuspäätöksen saamista. Avustusta saa nimittäin käyttää sellaisiin avustuspäätöksessä hyväksyttyihin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet avustushakemuksen jättämisen jälkeen.  Varaudu kuitenkin siihen, että avustusta ei myönnetä. Tässä tilanteessa kaikki kustannukset jäävät hakijan maksettaviksi. Jos avustus myönnetään ja syntyneet kustannukset ovat hyväksyttäviä, avustusta voidaan maksaa niitä vastaan. Määrärahasta riittää avustusta vain osalle hakukriteerit täyttävistä hakemuksista, sillä saamme vuosittain paljon hyviä hakemuksia. 

    Avustus maksetaan toteutuneita, hyväksyttyjä kuluja vastaan. Hakijan tulee siis varautua hankkeen käynnistämiseen omilla varoillaan. Avustus voidaan maksaa useammassa erässä. Maksimierien määrä määritellään avustuspäätöksessä ja sitä voidaan hakijan pyynnöstä muuttaa. 

    Tälle avustukselle ei ole määritelty %-määräistä omarahoitusvaatimusta. Valtionavustuslain asettama pääsääntö on, että valtionavustuksella ei kateta hankkeen bruttomääräisiä kokonaiskustannuksia täysimääräisesti. Lähtökohta on siis, että hankkeella tulee olla muutakin rahoitusta kuin haettu avustus. 

    Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustus ei ole de minimis -tukea.

  • Hankekohtaisessa arvioinnissa kiinnitetään yleisten edellytysten lisäksi huomiota seuraaviin seikkoihin: 

    • kuinka hyvin hanke vastaa olemassa oleviin ympäristökasvatuksen ja -valistuksen edistämisen ja kehittämisen tarpeisiin ja kuinka tarpeellinen avustus on niiden saavuttamisessa, 
    • hankkeen menetelmien vaikuttavuus suhteessa kohderyhmään ja tavoitteeseen, 
    • hankesuunnitelman, siihen liittyvän kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman sekä aikataulun yhteensopivuus, 
    • tulosten pitkäikäisyys ja levitettävyys, 
    • kohdejoukon laajuus, 
    • verkostoituminen muiden, hankkeen tavoitteen kannalta olennaisten toimijoiden kanssa, sekä 
    • tulosten määrittelyn, hankkeen organisoinnin ja hankesuunnitelman selkeys. 

    Kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon pyrkimys suunnata avustusta joka jakokierroksella useaan eri maakuntaan. Rahoitettavien hankkeiden valintaan vaikuttavat myös jaettavissa olevan määrärahan suuruus ja saapuneiden hakemusten yleinen taso: kaikkia hyviä hankkeita ei pystytä rahoittamaan.

Avustuksen hakijalle

  • Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustuksen hakemiseen tarvitaan: 

    • täytetty hakulomake, jonka suosittelemme täyttämään sähköisesti Aluehallinnon asiointipalvelussa 
    • liitteeksi tarkempi hankesuunnitelma 
    • liitteeksi budjetti (voi olla osana hankesuunnitelmaa) 
    • liitteeksi suunnitelma tulosten levittämisestä ja hyödyntämisestä (voi olla osana hankesuunnitelmaa) 
    • Valtionavustuksen hakijan vakuutus pakotteista (lomake, suomi.fi)
    • tarvittaessa asiointivaltuuden varmistava asiakirja 
    • tarvittaessa selvitykset kustannusten kohtuullisuudesta (toimitettava viimeistään maksatusvaiheessa)
  • Valtionapuviranomaisen on tiedettävä, että hakemuksen lähettäneellä henkilöllä on valtuudet toimia asiassa hakijaorganisaation nimissä. Huolehdi, että hakemuksessa on tästä tieto. Järjestä valtuusasiat ajoissa ennen hakuajan päättymistä. 

    Vaihtoehtoiset toimintatavat: 

    • Organisaatio hankkii vähintään yhdelle henkilölle suomi.fi-valtuuden ”Työllisyyden, ympäristön, elinkeinotoiminnan ja liikenteen valtionavustusten hakeminen”. Valtuutettu henkilö lähettää avustushakemuksen aluehallinnon asiointipalvelussa. Jatkossa organisaation puolesta voivat toimia asiointipalvelussa kaikki, joille on haettu em. valtuus. 
    • Organisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi lähettää hakemuksen aluehallinnon asiointipalvelussa ilman erillistä valtuustietoa, jos hänellä on oikeus kirjoittaa organisaation nimi yksin. Jos organisaation säännöissä on määrätty, että allekirjoittajia täytyy olla kaksi, liitä hakemukseen toisen allekirjoittajan vahvistama dokumentti, jossa hän hyväksyy avustuksen hakemisen organisaation nimissä. Toimi samoin siinä tapauksessa, että käytät nk. tulostettavaa lomaketta. 
    • Jos lähetät hakemuksen aluehallinnon asiointipalvelusta ilman hakevan organisaation nimenkirjoitusoikeutta tai suomi.fi-valtuutta, liitä mukaan allekirjoitettu valtakirja tmv., josta käy ilmi, että sinulle on annettu valtuudet hakea avustusta ko. hankkeelle organisaation puolesta. Toimi samoin siinä tapauksessa, että käytät nk. tulostettavaa lomaketta. 

    Suomi.fi-valtuuksien käyttö mahdollistaa parhaiten joustavuuden tilanteessa, jossa alkuperäinen hakemuksen lähettäjä ei toimi enää hankkeen parissa. Lue lisää: 

  • Laadi hakemuksen liitteeksi vapaamuotoinen hankesuunnitelma, jossa kuvaat hanketta tarkemmin kuin hakulomakkeella. Hakemuksessa tulee olla oikeat ja riittävät tiedot avustuksen käyttötarkoituksesta ja muista päätökseen vaikuttavista seikoista. 

    Kuvaa suunnitelmassa ainakin: 

    • hankkeen tavoite ja merkitys: mihin ongelmaan hanke tuo ratkaisuja, 
    • tarve, johon hanke vastaa, 
    • hankkeen kohderyhmä ja kuinka paljon ihmisiä aiotaan tavoittaa, 
    • hankkeen tulokset ja konkreettiset muutokset, joita hankkeella tavoitellaan, 
    • hankkeen toimenpiteet, 
    • resurssit (kuten osaaminen, tilat, verkostot, rahoitus), joita hakijalla on hankkeen onnistuneeseen toteuttamiseen, 
    • yhteistyökumppanit, 
    • miten hankkeella saavutettujen tulosten jatkuvuudesta tai jatkokäytöstä huolehditaan ja 
    • miten hankkeen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan hankkeen aikana. 

    Perustele myös hankkeen valtakunnallista tai alueellista merkittävyyttä. Voit myös kuvata, kuinka hanke liittyy ympäristökasvatuksen malleihin tai ajankohtaisiin strategioihin, suunnitelmiin, ohjelmiin ja prosesseihin. 

    Kerro myös mahdollisimman selkeästi, miten mahdolliset yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet mukaan: onko niiden mukaan pyytämistä vasta harkittu, ovatko keskustelut käynnissä vai onko niiden kanssa jo sovittu tietynlaisesta osallistumisesta.

  • Liitä hakemukseen budjetti: eritelty kustannusarvio, oma rahoitus, muista rahoituslähteistä saatavat ja/tai haettavat rahoitukset ja hankkeen mahdolliset tulot. Maksutta käyttöön saatavia resursseja kuten talkootyötä tai tilojen käyttöoikeuksia ei merkitä budjettiin, mutta ne kannattaa tuoda esiin hankesuunnitelmassa. 

    Voit esittää budjetin osana hankesuunnitelmaa tai liittää sen mukaan erillisenä liitteenä. 

    Kaikkien kustannusten tulee olla todellisia ja kohtuullisia. Yli 3000 euron arvoisten hankintojen kohtuullisuuden arvioimiseksi täytyy toimittaa selvitys joko avustuksen hakemisen yhteydessä tai myöhemmin maksatushakemuksen yhteydessä. Selvitykseksi käy esimerkiksi hintavertailu tai tieto yleisestä kustannustasosta. 

    Ne hakijat, jotka saavat arvonlisäveron palautuksena takaisin, merkitsevät kulut kustannusarvioon ilman arvonlisäveroa. Ne hakijat, joille arvonlisävero on lopullinen meno, merkitsevät ko. kulut arvonlisäverollisina. ALV-osuudet hyväksytään kustannusarvioon vain siinä tapauksessa, että hakija on ALV:n lopullinen maksaja. Arvonlisävero, josta hakija saa palautuksen tai joka korvataan muulla tapaa, ei ole tukikelpoinen.  

    Erittele kustannusarvio perusteluineen seuraavasti: 

    1. Palkat, palkkiot ja henkilösivukulut

    • hankesuunnitelmassa ilmoitetaan henkilötyökuukausien määrä nimikkeittäin  
    • henkilösivukulut saavat sisältää vain lakisääteisiä palkkasivukuluja 
    • loma-ajan palkat voi sisällyttää hankkeen kustannuksiin siltä osin kuin lomaan oikeuttava työ on tehty hankeaikana 
    • palkan tai palkkion saaja ei voi saada palkkaperusteista työllistämis- tai muuta julkista tukea niihin työtunteihin, joita rahoitetaan tällä avustuksella  
    • mikäli hakija on yksityinen elinkeinoharjoittaja, täytyy hankesuunnitelmassa ilmoittaa palkkakulujen sijaan hankkeessa tehtävät työtunnit ja työtunnin kustannus  
    • tässä avustuksessa talkootyölle ei ole määriteltyä hintaa eikä sitä lasketa mukaan kustannuksiin; talkootyön tekeminen ei kuitenkaan ole kiellettyä 
    1. Matkakulut  
    • hankehenkilöstön matkakulut hyväksytään valtion matkustussäännön mukaisesti 
    1. Materiaalien ostot  
    1. Palveluiden ostot  
    1. Muut kulut   
    • erittele muiden kulujen sisältö 
    • huom. flat rate -mahdollisuus: ilmoita selkeästi, jos flat rate halutaan ottaa käyttöön 
    1. Tulot   
    • hankkeen aikana syntyvät tulot vähennetään bruttomenoista, jolloin saataville nettomenoille esitetään rahoitussuunnitelma 

    Esimerkkejä kustannuksista, jotka eivät ole avustuskelpoisia 

    • lämpimät ateriat (lukuun ottamatta esim. edullisia leiriruokailuja, mikäli nämä liittyvät keskeisesti hankkeen toimintaan ja ne todetaan hankekohtaisessa avustuspäätöksessä hyväksyttäviksi) 
    • lahjat, tuliaiset, palkinnot 
    • avustushakemuksen valmisteluun käytetty työaika 
    • alkoholitarjoilut
  • Hakija voi avustusta hakiessaan esittää, että nk. yleiskustannukset maksetaan flat rate -järjestelyllä. Flat rate sisältää yleiskustannuksia ja muita kustannuksia, joita ei pystytä yksiselitteisesti kohdistamaan suoraan hankkeen kuluiksi. Flat rate -osuuteen sisältyvistä kustannuksista ei tarvitse esittää tositteita maksatushakemusten yhteydessä. 

    Flat rate on suuruudeltaan 15 % hankkeen palkkakustannuksista. Se sisältää: 

    • hankkeelle aiheutuneet toimistokulut ja -palvelut:  
      • mm. hankehenkilöstön puhelin-, internet- ja ohjelmistokustannukset, postitus, kopiointi, hankittavat pienhankinnat, toimistotarvikkeet, aineet ja materiaalit (pois lukien kohderyhmälle tai sen kanssa toteutettavaan toimintaan hankitut materiaalit, jotka tulkitaan hankkeen välittömiksi kustannuksiksi) 
    • hankehenkilöstölle hankittavien laitteiden ja koneiden vuokra- ja leasingkulut sekä poistot  
    • hankehenkilöstön käyttöön varattujen toimitilojen vuokrat 
    • hankehallinnointikustannukset ja yhteiset tukipalvelut kuten taloushallintopalvelut ja tietohallintopalvelut  
    • hankehenkilöstön työterveyskulut 
    • hankehenkilöstön osallistumismaksut hankkeeseen oleellisesti liittyviin tapahtumiin 
    • ohjausryhmän tmv. kokouskulut. 

    Mainitse kustannusarviossa selkeästi, mikäli hankkeessa halutaan käyttää tätä vaihtoehtoa. Jos viranomainen katsoo, että hankkeessa ei ole syntymässä juuri lainkaan flat rate -tyyppisiä kustannuksia, voidaan avustuspäätöksessä päättää, että flat rate -järjestelyä ei oteta hankkeessa käyttöön. Jos hankkeessa otetaan käyttöön flat rate, sitä käytetään hankkeen päättymiseen asti. Flat rate -osuus maksetaan jokaisessa maksatuserässä. 

  • Jos hanketta toteuttaa ja hankeavustusta käyttää useampi kuin yksi taho, niin hankkeella täytyy kuitenkin olla yksi vastuullinen toteuttaja. Tämä taho jättää avustushakemuksen ja liittää siihen sopimuksen tahojen välisestä yhteistyöstä. 

    Hankkeen kirjanpidon ja maksuliikenteen osalta on kaksi vaihtoehtoa: 

    1. Sekä vastuullinen toteuttaja että yhteistyössä toimiva toinen taho järjestävät tahoillaan hankekirjanpidon. Maksatusvaiheessa muut toteuttajat toimittavat vastuulliselle toteuttajalle otteen omasta kirjanpidostaan tai menoerittelyn sekä tarvittavat liitteet. Vastuullinen toteuttaja koostaa yhteisen maksatushakemuksen ja hakee maksatusta. Avustuserä maksetaan vastuulliselle toteuttajalle, joka tilittää yhteistyökumppanille sen kustannuksia vastaavan osuuden. 

    Tai:

    1. Vastuullinen toteuttaja ottaa hankkeen kustannukset tileihinsä ja kerryttää taseeseensa muiden hankkeeseen osallistuvien toteuttajien "velan", mikäli tällaisesta mallista yhteishankkeessa sovitaan. Maksatusvaiheessa vastuullinen toteuttaja laatii maksatushakemuksen ja hakee maksatusta. Avustuserä maksetaan vastuullisen toteuttajan tilille ja tämä kuittaa ”velan” osa- tai yhteishanketoteuttajalle hankesuunnitelman ja sopimuksen mukaisessa suhteessa. 
  • Hakulomakkeeseen on mahdollista ilmoittaa organisaation (hakijan) yhteystietojen lisäksi erikseen myös yhteyshenkilön tiedot. Lisäksi eri henkilö voi toimittaa hakemuksen. Roolien sopimisessa kannattaa ottaa huomioon: 

    • Jos kirjaat hakulomakkeeseen yhteyshenkilön tiedot, ilmoitukset aluehallinnon asiointipalvelusta tulevat vain hänelle. Ilmoituksia tulee esimerkiksi täydennyspyynnöistä, avustuspäätöksestä ja maksatuspäätöksistä. 
    • Jos et kirjaa hakulomakkeeseen yhteyshenkilön tietoja, ilmoitukset asiointipalvelusta lähtevät organisaation (hakijan) sähköpostiosoitteeseen. 
    • Hankkeen asioita asiointipalvelussa pääsee hoitamaan henkilö, joka on hakemuksen lähettänyt. Kuitenkin siinä tapauksessa, että organisaatio on hankkinut suomi.fi-valtuuksia useammalle, nämä kaikki pääsevät asioimaan hankkeessa, esimerkiksi vastaamaan täydennyspyyntöihin tai lukemaan avustuspäätöstä. Hakemuksen lähettäjän on myös mahdollista kutsua aluehallinnon asiointipalvelussa toinen asioija hankkeen käsittelijäksi. Tällöinkin asiointioikeus säilyy myös alkuperäisellä asioijalla. 
  • Suosittelemme jättämään hakemuksen sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelussa. Vastaa tiiviisti lomakkeen kysymyksiin. Voit tallentaa hakemuksen luonnoksena ja palata täydentämään sitä myöhemmin. Muista liittää mukaan tarvittavat liitteet ja lopuksi lähettää hakemus. 

    Jos tarvitset yleisneuvoja aluehallinnon asiointipalvelun käyttöön, ota yhteyttä ensisijaisesti valtakunnalliseen Ympäristöasioiden asiakaspalveluun: 

    Käytettävissä on myös nk. tulostettava/tallennettava lomake. Sen voi tallentaa ja lähettää liitteineen Keski-Suomen ELY-keskukseen ELY-keskusten yleisen asiointilomakkeen liitteenä.  

    Lomakkeen voi toimittaa myös Keski-Suomen ELY-keskuksen kirjaamoon. 

  • Hakuajan päättymisen jälkeen ELY-keskuksessa tarkistetaan mm. hakemusten valtuudet ja aloitetaan hakemusten arviointi. Lähetämme tarvittaessa täydennyspyyntöjä, joista tulee tieto aluehallinnon asiointipalvelun automaattiviestinä (ks. kohta Sovi rooleista). 

    Toimita omatoimisesti ELY-keskukseen tieto, jos hankkeen muu rahoitus täsmentyy. Kerro myös muista olennaisista muutoksista. Tiedon voi lähettää kirjautumalla aluehallinnon asiointipalveluun ja toimittamalla hankkeen tietoihin omaehtoisen täydennyksen.  

    Hankkeen voi aloittaa omalla riskillä jo hakemuksen jättämisen jälkeen, ennen avustuspäätöksen saamista. Avustusta saa nimittäin käyttää sellaisiin avustuspäätöksessä hyväksyttyihin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet avustushakemuksen jättämisen jälkeen.  Varaudu kuitenkin siihen, että avustusta ei myönnetä. Tässä tilanteessa kaikki kustannukset jäävät hakijan maksettaviksi. Jos avustus myönnetään ja syntyneet kustannukset ovat hyväksyttäviä, avustusta voidaan maksaa niitä vastaan.  

    Päätösaikataulu 

    Alkuvuoden kuluessa varmistuu valtion budjetti. Silloin selviää, onko momentille myönnetty määrärahaa. Myöhemmin keväällä ympäristöministeriö ratkaisee, mikä osuus momentista suunnataan hankeavustuksiin. Tällöin on siis tiedossa hankkeille jaettavissa olevan määrärahan suuruus.  

    Hankepäätökset saadaan tehtyä todennäköisesti kesäkuussa, riippuen mm. saapuneiden hakemusten määrästä. Tieto jaetuista avustuksista saatetaan julkaista tällä sivulla jo ennen kuin hankekohtainen päätös on ehditty toimittaa kaikille. 

Maksatuksen hakeminen

ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) hoitaa ympäristöavustusten maksatustehtävät. Avustus maksetaan toteutuneita kuluja vastaan.

Jos teit avustushakemuksesi aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa, tee myös maksatushakemus sähköisesti. Kirjaudu asiointipalveluun ja täytä hakemus huolellisesti Maksatukset-välilehdellä ja liitä siihen vaaditut liitteet.

Jos täytit tulostettavan/tallennettavan hakemuslomakkeen, tulosta tai lataa maksatushakemuslomake suomi.fi-asiointiportaalista.

Lisätietoja, lomakkeet ja linkit:

Maksatuksen hakemisen yhteydessä täytyy toimittaa myös hankkeen väli- tai loppuraportti.

Lisätietoja

Ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen, 
[email protected],
p. 0295 024 669,
Keski-Suomen ELY-keskus

Viime vuosina rahoitetut hankkeet


Alueellista tietoa


Ota yhteyttä

Muualla verkossa

Kestävän kehityksen kasvatuksen materiaaleja

Lainsäädäntö

Päivitetty: 11.10.2024