Navigointivalikko
Tienpidon ja liikenteen suunnitelma - tienpidon rahoitus

Tienpidon ja liikenteen rahoitus Keski-Suomessa

Tien korjausta.

ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen rahoitus koostuu perusväylänpidon ja julkisen henkilöliikenteen määrärahoista sekä yksityistieavustuksista.

Vuonna 2024 ELY-keskuksella on käytössä rahoitusta tienpitoon ja liikenteen palveluihin seuraavasti:

Rahoitus, valtion talousarvio 2024

  • Perusväylänpito 54,2, milj. €: tienpito 52,8 milj. € ja kehittämishankkeiden suunnittelu 1,4, milj. €. Keski-Suomessa on maanteitä 5189 kilometriä, joista päällystettujä teitä 2859 kilometriä ja sorateitä 2330 kilometriä. Kävelyn ja pyöräilyn väyliä on 432 kilometriä. Liikennesuorite 2172 milj. autokilometriä vuodessa.
  • Julkisen henkilöliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen 1,2 milj. €: ELY-keskus hankkii yhteistyössä kuntien  kanssa liikennepalveluita reiteille, joille ei synny markkinaehtoista liikennettä. Hankintoja ohjaa voimassa oleva palvelutasomäärittely ja käytössä oleva rahoitus.
  • Yksityistieavustukset 0,2 milj. €: Harkinnanvarainen avustus, jota voidaan myöntää valtionavustuskelpoisille yksityisille teille. Tiekunta voi hakea avustusta yksityistien parantamiseen tai erityiskohteen, kuten lossin tai talvitien, ylläpitoon ja kunnostamiseen.

ELY-keskuksen myöntämiin yksityistieavustuksiin ja järjestämiin liikenteen palveluihin voi tutustua tarkemmin sivuilla Yksityistieavustukset ja Joukkoliikenteen järjestäminen

Tienpidolla pidetään olemassa oleva valtion tieverkko tarkoituksen mukaisessa kunnossa sekä varmistetaan päivittäinen liikennöitävyys

Vuonna 2024 tienpitoon on käytössä 50,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 11 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Hallituskaudelle korjausvelan purkuun myönnetyllä lisärahoituksella pystytään maanteiden sekä kävely- ja pyöräilyväylien päällysteitä korjaamaan aikaisempaa enemmän. Päällysteiden korjausten lisäksi eduskunnan myöntämällä erillisrahoituksella käynnistetään risteysjärjestelyjen parantaminen kantatiellä 58 Keuruulla sekä toteutetaan pieniä liikenneturvallisuuskohteita ja pyörien liityntäpysäköintikohteita Saarijärvellä, Pihtiputaalla, Joutsassa, Jämsässä, Karstulassa ja Keuruulla. 

Käynnissä oleviin investointihankkeisiin voi tutustua sivulla Toteutuksessa olevat hankkeet.

Vuonna 2024 tienpidon rahoituksen (50,2 milj. €) perusväylänpito) jakautuminen teiden hoitoon, korjaukseen ja parantamiseen:

Hoito 15,4 milj. €: Hoidolla varmistetaan teiden päivittäinen liikennöitävyys

  • Talvihoito 7,7 milj. €
  • Liikenneympäristön hoito 2,6 milj. €
  • Sorateiden hoito 3,2 milj. €
  • Tievalaistuksen hoito ja pumppaamojen hoito 0,6, milj. € 
  • Energia 1,3, milj. €

Korjaus 32,0 milj. €: Teiden ja niiden erityisrakenteiden vaurioiden korjaaminen ja heikkenevien rakenteiden uusiminen

  • Päällystettyjen teiden korjaus 27,0 milj. €
  • Siltojen korjaus 3,9, milj. €
  • Valaistuksen korjaus 0,2 milj.€
  • Sorateiden korjaus 0,6 milj. €
  • Muut korjaukset 0,3 milj. €

Parantaminen ja suunnittelu 2,8 milj. €: Teiden palvelutaso pidetään lisääntyneen liikenteen ja maankäytön sekä kestävän liikenteen edistämisen tavoitteiden edellyttämällä tasolla

  • Investointihankkeet 1,1 milj. €
  • Esi- ja yleissuunnittelu 1,7 milj. €

Hallituskaudelle myönnetty 520 milj. euron lisäraha on erittäin tervetullut lisäys korjausvelan purkuun. Vuonna 2024 lisärahasta kohdistetaan päällystettyjen teiden korjausvelan vähentämiseen 250 milj. euroa, mikä tarkoittaa Keski-Suomeen 14,3 milj. euroa. Vaikka käytössä olevalla rahoituksella saadaan vilkkaiden ja keskivilkkaiden huonokuntoisten määrä pidettyä hallinnassa, vähäliikenteisten teiden kunnon ennustetaan edelleen heikkenevän. Kustannustason voimakas nousu on vähentänyt merkittävästi rahoituksen ostovoimaa vuodesta 2021 asti. Tienpidon niukka rahoitus ja kustannustason nousu on vähentänyt viime vuosina mahdollisuuksia hillitä maanteiden korjausvelan kasvua. 

Alla oleva kaavio havainnollistaa tienpidon rahoituksen ja ostovoiman kehitystä vuosina 2010–2024 ja rahoitusnäkymiä vuosille 2025–2028:

Infograafi kuvaa rahoituksen määrää ja kustannustason nousua.

 

Vuosien 2025–2027 rahoituksessa ei ole mukana hallituskaudelle myönnettyä lisärahaa korjausvelan purkuun. Lisärahoituksen suuruus vuodelle 2025 ja kohdistamisperiaatteet selviävät syksyn 2024 aikana.

Valtion maanteiden kunnossapidon ja parantamisen rahoitus myönnetään valtion talousarviossa. Eduskunta päättää vuosittain määrärahoista ja asettaa tavoitteet rahoituksen käytölle. 

Perusväylänpidon määrärahan sisältyvää tienpidon määrärahaa saa käyttää valtion teiden hoidosta, käytöstä, korjauksesta, suunnittelusta ja parantamista aiheutuviin menoihin. Rahoitus kohdennetaan kysynnän mukaan, huomioiden elinkeinoelämän ja työssäkäynnin tarpeet. 

Käytännössä rahoitus kohdennetaan liikennöinnin turvaamiseen eli teiden hoitoon ja korjauksiin. Pääosa tienpidon rahoituksesta käytetään teiden korjauksiin, jolla tavoitellaan korjausvelan kasvun hillintää. Keski-Suomessa teiden korjauksissa priorisoidaan pääväyläverkkoon kuuluvat valtatiet 4 ja 9. 

Teiden parantamishankkeita ei nykyisellä rahoitustasolla pystytä toteuttamaan ilman hankekohtaista lisärahoitusta. Investointihankkeelle myönnetään rahoitus joko Väyläverkon investointiohjelmassa tai hanke saa erillisrahoituksen. Investointihankkeet rahoitetaan usein yhteistyössä kuntien kanssa. 

Väyläverkon suunnitelmat ja ohjelmat

Liikenne 12 -suunnitelmassa linjataan, kuinka perusväylänpidon määrärahat kohdennetaan väylien palvelutason ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Eduskunta päättää investointiohjelman hankkeiden toteuttamisesta sekä vuosittain perusväylänpidon määrärahoista ja tavoitteista. Liikenne 12-suunnitelma päivitetään vuoden 2024 aikana: Liikenne 12-suunnitelma (valtioneuvosto.fi)

Valtion väyläverkon investointiohjelma (vayla.fi) on Väyläviraston näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Hankkeilla parannetaan väyläverkon palvelutasoa merkittävästi. Investointiohjelman kehittämishankkeiden mahdollisesta toteuttamisesta päättää eduskunta. 

Valtion väyläverkon suunnitteluohjelman (vayla.fi) avulla priorisoidaan ja ohjelmoidaan valtakunnallisesti merkittäviä väyläverkon kehittämisen suunnittelukohteita. Suunnitteluohjelmalla pyritään ensisijaisesti edistämään Väyläviraston laatiman investointiohjelman kohteiden suunnittelua. 

Valtion väylänpidon perussuunnitelmassa (vayla.fi).Valtion väylänpidon perussuunnitelma kuvaa, kuinka perusväylänpidon määrärahat kohdennetaan väylien palvelutason ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma päivitetään vuosittain.

Keski-Suomen ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa kerrotaan, kuinka tienpidon ja liikenteen rahoitus kohdennetaan Keski-Suomessa teiden palvelutason ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelma päivitetään vuosittain.  

 

Päivitetty: 28.03.2024