- Asiointi ja yhteystiedot
- Palvelut kohderyhmittäin
- Palvelut aiheittain
- Yritysten palvelut
- Maaseutuelinkeinojen palvelut
- Liikenteen palvelut
- Työn ja maahanmuuton palvelut
- Ympäristön palvelut
- Kalatalouden palvelut
- Rahoitukset, avustukset ja korvaukset
- Luvat, ilmoitukset ja lausunnot
- Neuvonta ja tietopalvelut
- Palveluiden asiasanahaku
- Käsittelyajat
- Valvonta
- Hinnasto
Aluehallinnon asiointipalvelu
Aluehallinnon asiointipalvelussa voit asioida sähköisesti ELY-keskusten, aluehallintovirastojen, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston, KEHA-keskuksen ja työ- ja elinkeinopalveluiden erikseen ilmoitetuissa avustuksissa yksityishenkilönä ja yrityksen tai yhteisön nimissä.
Asiointipalvelussa voit jättää avustushakemuksia liitteineen, vastata täydennys- tai lisätietopyyntöihin sekä vastaanottaa asiaa koskevat päätökset. Käytössä olevat palvelut löydät palveluhakemistosta.
Asiointipalvelun käyttö
Avustushakemusten jättäminen asiointipalvelussa korvaa tulostettavat ja tallennettavat hakulomakkeet. Sähköinen asiointi vähentää puutteellisia hakemuksia ja nopeuttaa päätöksentekoa.
Asiointipalvelu ohjaa avustuksen haussa ja tarkistaa, ettei hakemuksesta puutu tärkeitä tietoja. Tiedot saapuneesta päätöksestä ja mahdollisista hakemuksen täydennystarpeista saapuvat suoraan asiointipalveluun.
Hakemus on mahdollista tallentaa keskeneräisenä ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin. Asiointitilille annettuun sähköpostiosoitteeseen saapuvat ilmoitukset kertovat, kun hakemus on otettu vastaan, otettu käsittelyyn tai jos sen käsittelemiseksi tarvitaan täydentäviä tietoja. Hakemukseen liittyviin täydennyspyyntöihin vastataan asiointipalvelussa.
Asiointitilille saapuvat kaikki korvausasian käsittelyyn liittyvät tiedot ja dokumentit sekä myös päätös, kun asia on ratkaistu. Dokumentit on mahdollista tallentaa tai tulostaa asiointitililtä omaan käsittelyjärjestelmään tai arkistoon.
Palveluun kirjautuminen
Asiointipalveluun kirjaudutaan turvallisesti Suomi.fi-tunnistuksella pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia hyödyntäen. Henkilön asiointivaltuudet tarkistetaan automaattisesti asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä. Yhteys katkeaa automaattisesti 30 minuutin kuluessa, jos palvelun käyttöä ei jatketa. Palvelu ilmoittaa automaattisesta katkaisusta.
Tiettyjen avustusten hakemiseen voidaan tarvita Suomi.fi-valtuutus, jonka avulla varmistetaan, että henkilöllä, joka valmistelee ja lähettää avustushakemuksen, on oikeus edustaa yritystä tai yhteisöä. Erillistä valtuutta ei tarvita, jos käyttäjä on asiointipalvelun tietojen mukaisesti yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen ja rooli on määritelty asiointipalvelussa asiointiin oikeuttavaksi. Valtuuksien lisäksi asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta.
Palveluun kirjautumisessa ja valtuuttamisessa noudatetaan Suomi.fi-palvelun voimassa olevia ohjeistuksia.
Verkkoasiointi
Päivitetty: 05.06.2024