- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2013
Sivulla on ELY-keskusten uusimmat tiedotteet, alkaen huhtikuusta 2013. Vanhemmat tiedotteet löytyvät vasemmalta kohdasta Tiedotearkisto.
Kivimon lauttapaikan pohjoinen maatuki uusitaan Houtskarissa, rakennustöistä häiriöitä Rengastien liikenteeseen (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Maantiellä 12003 Kivimon lauttapaikalla Paraisten Houtskarissa suoritetaan lauttapaikan pohjoisen maatuen uusimisurakka kesä-elokuussa 6-8/2013. Lauttapaikka on osa Saariston Rengastietä. Urakka tulee aiheuttamaan häiriöitä Rengastien liikenteeseen. Vanha maatuki on hajonnut pahoin, lauttapaikalla on 10–30 tonnin painorajoitus ja vaarana on liikenteen keskeytyminen, ellei urakkaa toteuteta välittömästi. Rakennustöistä aiheutuu meluhaittaa ja liikenteen häiriöitä lautta-/tieliikenteeseen. Urakan aikana lauttapaikalla on 30 tonnin painorajoitus.
Liikennejärjestelyt
Lautta-/tieliikennettä ei voida siirtää urakan aikana kiertotielle lauttaväylää ympäröivien vesialueiden mataluudesta johtuen. Maantieliikenne joudutaan ohjaamaan urakka-alueen ohi koko urakan ajan yhtä vähintään 3 metriä leveää kaistaa sekä mahdollisia työsiltoja käyttäen. Järjestelyt hidastavat lautan lastaamista ja saattaa ruuhkauttaa tilapäisesti liikennettä. Lautan käyttäjiä pyydetään varautumaan mahdollisiin liikennehäiriöihin töiden aikana.
Töiden aikana lauttapaikalla joudutaan tekemään tilapäisiä liikennejärjestelyjä, joiden vuoksi kehotamme autoilijoita tarkkaavaisuuteen. Osa töistä on melua aiheuttavaa porapaalutusta. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija pyrkii toteuttamaan työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.
Urakan aikana liikennekatkoksia esiintyy arkipäivisin maantaista-torstaihin kello 06:00–21:00 välisenä aikana. Kunkin yksittäisen katkon enimmäiskesto on rajoitettu 60 minuuttiin ja päivää kohden katkoja saa olla enintään kolme kappaletta. Yksittäisten liikennekatkojen väli on vähintään 2 tuntia, jotta mahdollinen liikenneruuhka saadaan purettua. Arkipäivisin maantaista-torstaihin kello 21:00–06:00 välisenä aikana liikenteen katkaiseminen kokonaan on mahdollista, kuitenkin niin, että hälytysajoneuvoliikenne voidaan tarvittaessa hoitaa lauttapaikalla. Urakan aikana saattaa esiintyä tilapäisesti myös muita katkoja lautta- ja tieliikenteeseen. Urakkaan liittyviä töitä ei tehdä lainkaan perjantain kello 17.00 ja maanantain kello 06.00 välisenä aikana, jotta liikennettä ei häiritä ruuhkaisimpina ajankohtina.
Urakan aikana lauttapaikalla on 30 tonnin kantavuusrajoitus.
Liikennekatkoksista tiedottaminen
Liikenneviraston tieliikennekeskus tiedottaa urakan aikaisista liikenteen katkoista. Liikenneviraston nettisivuilta löytyy ajantasaista tietoa liikenteen häiriöistä. Urakoitsija ilmoittaa liikenteen katkoista myös kohdennetusti halukkaille sähköpostitse. Lyhyistä enintään 1 tunnin liikennekatkoista tiedotetaan 1-2 vrk etukäteen. Pidemmistä yöaikaisista liikennekatkoista tiedotetaan 3-4 vrk etukäteen. Jos haluat mukaan sähköpostijakelulistalle, listalle voi ilmoittautua urakoitsijana toimivan Terramare Oy:n työpäällikölle Marko Saarelmalle osoitteeseen marko.saarelma(at)boskalis.com.
Uuden maatuen rakentaminen
Kivimon lauttapaikan pohjoinen maatuki uusitaan kokonaan porapaaluperusteiseksi kallioankkuroiduksi maatueksi. Urakka-aika on 6.6.–31.8.2013. Uusi maatuki rakennetaan välittömästi nykyisen maatuen taakse. Urakan aikana maantieliikenne ohjataan kulkemaan pääsääntöisesti yhden ajokaistan kautta, jonka vähimmäiskaistanleveys on 3 m. Uuden maatuen valmistuttua, nykyinen maatuki puretaan ja lauttapaikan kalturi kiinnitetään uuteen maatukeen. Lauttapaikalla saatetaan joutua suorittamaan myös pienimuotoisia ruoppaus- ja pengerrystöitä urakkaan liittyen.
Maatuen uusimiseen ja urakka-ajan määräytymiseen johtaneet syyt
Lauttapaikalle vuonna 2011 tulleen uuden 60 tonnin lossin myötä tieliikenteen maatukiin kohdistamat rasitukset ovat kasvaneet. Rikkoontuneen maatuen rakenne ei ole kestänyt kasvanutta rasitusta, vaikka maatuelle on tehty vakauttavia toimenpiteitä vuosina 2012–2013.
Urakka aika 6.6.–31.8.2013, ei ole paras mahdollinen Saariston Rengastien liikenteen kannalta. Urakka piti alun perin toteuttaa rahoituksellisista syistä keväällä 2014 ennen Saariston Rengastien avautumista. Urakkaan oli budjetoitu varat vuodelle 2014. Maatuen tilan huonontuessa keväällä 2013 sitä vahvistettiin hätätöillä ja samalla urakka-aikaa aikaistettiin syksyyn 2013.
Tehdyt hätäkorjaukset eivät vakauttaneet maatukea odotetulla tavalla, vaan tuen tila huononee jatkuvasti. Lauttapaikalla on jouduttu kevään aikana useaan otteeseen asettamaan jopa vain 4 tonnin painorajoitus maatuen huonokuntoisuuden vuoksi. Urakan toteuttaminen viivyttelemättä on tarpeellista, jotta Rengastien liikenteen täydelliseltä seisahtumiselta vältytään. Urakan toteuttaminen merkitsee, ettei Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla pystytä kehittämään tieverkon varusteita ja laitteita lainkaan vuonna 2013. Varusteisiin ja laitteisiin budjetoidut varat joudutaan käyttämään maatuen uusimisurakkaan.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus: Saaristoliikenteen hankinnan asiantuntija Tapani Jaakkola, p. 0295 022 791
Terramare Oy: työpäällikkö Marko Saarelma, p. 040 5118799
- Julkaisupäivä
- 5.6.2013