- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus laajentaa leveän keskialueen tiemerkinnän kokeilua valtatielle 18 Tervajoen ja Ylistaron välille (Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus)
Kaksikaistaisten vilkkaasti liikennöityjen maanteiden kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uusia, kustannustehokkaita keinoja. Ajokaistojen rakenteellinen erottelu keskikaitein on erittäin tehokas, mutta laajasti toteutettuna kallis toimenpide. Leveä keskialue voi toimia liikenneturvallisuutta parantavana välivaiheena siihen saakka kunnes keskikaide rakennetaan. Menettelyssä kaksikaistaisen valtatien vastakkaiset ajosuunnat erotetaan toisistaan metrin levyisellä tiemerkinnöin rajatulla keskialueella. ELY-keskus laajentaa parhaillaan leveän keskialueen tiemerkintöjen kokeilua valtatielle 18 noin 20 kilometrin pituiselle tieosuudelle välillä Tervajoki - Ylistaro. ELY-keskuksen alueella on vuonna 2009 toteutettu noin 12 kilometrin pituinen leveän keskialueen tieosuus valtatiellä 3 välillä Laihia - Helsingby.
Leveän keskialueen tiemerkinnän liikenneturvallisuusvaikutukset perustuvat siihen, että vastakkaisiin suuntiin ajavien ajoneuvojen etäisyys toisistaan kasvaa tavallista kaksikaistaista tietä suuremmaksi. Kuljettajan käytettävissä oleva toiminta-aika väistämiseen, hidastamiseen ja/tai korjausliikkeen tekemiseen kriittisessä kohtaamistilanteessa lisääntyy. Ajon aikaisia ja ajamiseen keskittymistä vaikeuttavia toimia tekee yhä useampi kuljettaja. Esimerkiksi Liikenneturvan kyselytutkimus kertoo, että yli puolet suomalaisista soittaa puheluita ja lukee viestejä matkapuhelimestaan ajon aikana. Kolmasosa tunnustaa myös kirjoittavansa tekstiviestejä ratin takaa. Lisäksi leveän keskialueen tiemerkinnällä odotetaan olevan visuaalinen, nopeutta alentava vaikutus. Kun keskialue on leveämpi, ajokaista tuntuu kapeammalta kuin se todellisuudessa on.
Leveän keskialueen kokeilussa on normaaleista keskitiemerkinnöistä poikkeavaa, viivaetäisyyksien ja -leveyksien lisäksi kahden valkoisen katkoviivan käyttö yhden keskiviivan sijasta. Tällä tavalla leveä keskialue muodostuu kahdesta rinnakkaisesta keski-, sulku- tai keski- ja sulkuviivasta, joiden etäisyys toisistaan on yksi metri (kuva).Tienkäyttäjän kannalta merkintä vastaa toiminnallisesti normaalia keskiviivaa eli esimerkiksi ohittaminen on sallittu, kuten ennenkin valkoisen katkoviivan kohdalla. Keski- ja sulkuviivat ovat tavanomaisesta leveämmät (0,2 m, normaalisti 0,1 m). Myös reunaviiva on leveämpi (0,15 m, normaalisti 0,1 m). Käytettävä keskiviivayhdistelmä määräytyy näkemäolosuhteiden mukaan samalla tavalla kuin tavallisella kaksikaistaisella tiellä.
Leveään keskialueen keski- ja sulkuviivojen yhteyteen tehdään täristävä jyrsintä, joka varoittaa kuljettajaa keskialueen ylityksestä. Myös reunaviivoja tehostetaan täristävin jyrsinnöin. Leveän keskialueen vaatima tila saadaan kaventamalla pientareita. Piennar on kuitenkin vähintään 0,75 metrin levyinen, jotta kevyelle liikenteelle jää riittävästi tilaa.
Kuva: Leveän keskialueen tiemerkintä
Lisätietoja:
-
Kjell Lind
Liikenneturvallisuusasiantuntija
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Puh. 0295 027734
[email protected]
- Julkaisupäivä
- 5.9.2014