- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille sujuvat joukkoliikenneyhteydet
Helsingin kaupungin tavoitteena on tehdä Kruunuvuorenrannan alueesta vahvasti joukkoliikenteeseen tukeutuva alue sekä tarjota Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille sujuvat ja viihtyisät pyöräilyn ja jalankulun yhteydet.
Helsingin Laajasalon länsirannalla sijainneen öljysataman alueelle on suunniteltu noin 11 000 asukkaan Kruunuvuorenrannan asuinalue. Alueelle sijoittuisi myös 1 000 työpaikkaa.
Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston Laajasalon raideliikenteen vaihtoehtoja koskeva ympäristövaikutusten arviointihanke (YVA-hanke) käsittelee yhdeksää suunnitelmavaihtoehtoa yhteysvälille Helsingin niemi – Laajasalo. Yksi vaihtoehdoista on hankkeen toteuttamatta jättäminen.
Osa suunnitelmavaihtoehdoista edellyttäisi kallio- ja betonitunnelien rakentamista, osa perustuisi silloilla kulkevaan raitiotie- ja kevytliikenneyhteyden järjestämiseen. Liikennevaihtoehtoina esitetään myös vesiliikennettä (Kruunuvuorenranta – Keskusta) ja köysirataa Hakaniemestä Kruunuvuorenrantaan.
YVA-prosessin aikana hankkeesta on voinut jättää mielipiteitä. Osassa raideliikenteen katsotaan heikentävän Laajasalon, Mustikkamaan ja Tervasaaren virkistyskäyttömahdollisuuksia ja aiheuttavan kohtuutonta haittaa alueen purjehdustoiminnalle. Siltavaihtoehdot aiheuttavat mielipiteiden mukaan myös merkittäviä muutoksia kulttuurimaisemaan.
Ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta antamassaan lausunnossa Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus toteaa, että arviointiselostus täyttää YVA -lainsäädännön mukaiset sisältövaatimukset.
Selostuksen arviointi on kohdistettu hankkeen kannalta keskeisiin vaikutuksiin ja arvioidut vaikutukset on tuotu pääosin selkeästi esiin. Arviointiselostuksessa on esitetty hankkeelle riittävästi eri vaihtoehtoja.
Arviointiselostuksessa esiin tulleita keskeisiä vaikutuksia ovat mm. betonitunnelivaihtoehtojen aiheuttamat huomattavat sedimentaatioon ja veden vaihtuvuuteen liittyvät ongelmat sekä nostosiltojen aiheuttama ristiriita Hanasaaren meriteitse tapahtuvien polttoainekuljetusten ja sillan liikenteen toimivuuden välille. Tulevan, valittavan liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta on tärkeää, että jatkosuunnitteluun valittava hankevaihtoehto tukee joukko- ja kevyenliikenteen muodostumista ensisijaiseksi kulkutavaksi.
Kuvat: Leena Eerola. Kuvaa käytettäessä kuvaajan nimi mainittava.
Nykyinen metroyhteys Itä-Helsinkiin (JPG 13 557 kt)
Hanasaaren voimalaitos (JPG 7662 kt)
Lisätietoja:
Uudenmaan ELY-keskus, Martti Pelkkikangas, 0295 021 445, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
- Julkaisupäivä
- 5.9.2014