- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2020
Tiedotearkistosta löydät tiedotteet, jotka on julkaistu 23.9.2020 mennessä. Tämän päivämäärän jälkeen ilmestyneet tiedotteet sekä yksittäiset alueelliset ELY-keskusten uutishuoneet listattuna löydät ELY-keskusten yhteiseltä uutishuoneelta STT Info -palvelusta.
Alueellista tietoa
Tiedotteet (23.9.2020 saakka)
Ajonopeudella voi vaikuttaa pehmentyneen soratien kuntoon (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Runsaat sateet ovat kurittaneet sorateitä Etelä-Suomessa ja monin paikoin esiintyy pintakelirikkoa. Pahimpiin kohteisiin on levitetty ensiapuna mursketta. Sorateillä ajavien ajonopeudut kasvavat yleensä heti kun tien kuntoa on parannettu. Suuri ajonopeus kuitenkin edesauttaa märän soratien kunnon heikkenemistä uudelleen, sillä kelirikkomurske siirtyy tällöin nopeasti ajoradan reunoille. Useimmiten sorateillä on yleisnopeusrajoitus, joka sallii maksimissaan ajonopeuden 80 km/h. Yleisnopeusrajoitusalueella on kuitenkin ensisijaista sovittaa ajonopeus vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Jokainen autoilija voi vaikuttaa myös itse soratien kunnon säilymiseen ajamalla hiljempaa.
Liedossa Suopohjantien nopeusrajoitusta jouduttu laskemaan
Liedossa Suopohjantiellä (mt 12277) on alennettu nopeusrajoitusta 50 km:iin/h ja tielle on asetettu kuopista ja kelirikosta varoittavat merkit. Vilkasliikenteisen soratien hoitaminen jatkuvilla sadekeleillä on ollut haastavaa. Tietä on syksyn aikana tasattu useampaan otteeseen kelien salliessa ja pahimpiin kohtiin on levitetty mursketta moneen otteeseen. Kun soratien pinta on pehmentynyt ja liikennettä on paljon, hienoaines eriytyy karkeammasta aineksesta aiheuttaen kuoppia ja ns. nimismiehenkiharia. Lisäksi suuremmilla ajonopeuksilla tien pintaan ajettu kelirikkomurske kulkeutuu tien reunoihin, eikä siitä saada tavoiteltua hyötyä. Karkealla kelirikkomurskeella pyritään kuivattamaan ja parantamaan tien pintaa. Kun tien pinta on tasattu ja ajo-olosuhteet ovat parantuneet, ajonopeudet tyypillisesti kasvavat, jolloin tien pinnan vauriot uusiutuvat herkemmin ja tie on uudelleen tasauksen tarpeessa.
Suopohjantie on Varsinais-Suomen ELYn alueen vilkkain soratie, sen liikennemäärä on n. 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien liikennemäärät ja merkitys ovat vuosien saatossa kasvaneet. Yleensä sorateiden liikennemäärät ovat alle 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suuri liikennemäärä rasittaa soratien pintaa enemmän ja yhdistettynä poikkeuksellisiin keliolosuhteisiin soratietä ei pystytä pitämään koko ajan liikennettä tyydyttävässä kunnossa. Haastavissa keliolosuhteissa tienkäyttäjät voivat itse vaikuttaa soratien kuntoon ajamalla hiljempaa, vaikka tie olisikin hoidon jälkeen paremmassa kunnossa.
- Julkaisupäivä
- 23.1.2020