- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2014
Liikenteen asiakaspalvelu neuvoo nyt meri- ja rataliikenteenkin asioissa (Pirkanmaan ELY-keskus)
Liikenteen asiakaspalvelukeskus on vuodesta 2006 neuvonut kansalaisia tieliikenteeseen liittyvissä asioissa. Tämän vuoden alusta palvelu laajentui koskemaan myös rata- ja vesiliikennettä koskevia asioita.
Kuva: Liikennevirasto. Kuvaaja: Markku Nummelin
Vuoden 2014 alussa liikenteen asiakaspalvelukeskuksen toiminta laajeni tieliikenteen lisäksi koskemaan myös rata- ja vesiväyliin liittyviä yhteydenottoja. Muutos perustuu viime vuoden lopulla elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annettuun valtioneuvoston asetukseen.
Vajaassa kahdessa kuukaudessa vesi- ja rataliikennettä koskevia tiedusteluja on palvelukeskuksen päivittäisissä yhteydenotoissa tullut vielä harvakseltaan, mutta lukumäärän odotetaan kasvavan kesään mennessä selvästi. Suurin osa näistä tiedusteluista on koskenut vesiväylämerkkejä ja merikarttoja, rautateiden tasoristeysten näkemäalueita ja matkustajainformaatiota, sekä asemien ja laitureiden kunnossapitoa. Aikataulutiedustelut ja junien myöhästelyyn liittyvä tiedottaminen sen sijaan kuuluvat edelleen VR:lle.
Vuonna 2013 asiakaspalvelukeskuksessa käsiteltiin pelkästään tieliikenteen asiakasyhteydenottoja noin 45 000 kappaletta. Asiakkaat tiedustelivat muun muassa liikenneturvallisuuteen ja liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon liittyviä asioita. Erityisen paljon yhteyttä otettiin liikenteen lupia koskevissa asioissa. Nyt kun asiakaspalvelu on laajentunut koskemaan kahta muutakin liikennemuotoa, asiakasyhteydenotot edellisvuodesta kasvavat varmasti.
Liikenteen asiakaspalvelukeskus on Liikenneviraston ja ELY-keskusten toimialaan kuuluvien maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden yhteyspalvelu, jossa neuvotaan tienkäyttäjiä, yrittäjiä ja kansalaisia. Lisäksi palvelukeskus vastaa asiakkaiden esittämiin kysymyksiin, käsittelee saamansa palautteen ja ohjaa asiakkaan oikean palvelun äärelle.
Liikenteen asiakaspalvelu
- Julkaisupäivä
- 19.2.2014