Navigointivalikko
Uutiset 2015

Uutiset 2015

Uutiset

Oma robotti! kannusti oppilaita ja opettajia robotiikkaan ja ohjelmointiin (Etelä-Savon ELY-keskus)

Rantakylän formulat on ajettu ja voitot saatu! A-sarjan eli itse rakennetun robottisarjan voiton 7-luokkalaisista vei Karo Liimatainen robotillaan Salama (aika 0:40) ja palloroboteilla ketterimmin radan pyyhälsi esteet voittaen Olli Kumpulainen (aika 2:15). Osallistujia oli yhteensä 10 oppilasta 7-luokalta Rantakylän Yhtenäiskoulusta Oma robotti! -tapahtuman päätöksessä eli formuloissa. Rata oli oppilaiden itse rakentama ja robottien formulat tiettävästi Suomen ensimmäiset!

 

 

 

 

 

 

 


Karo Liimatainen ja Olli Kumpulainen

Voittajat Karo Liimatainen ja Olli Kumpulainen tuumivat kisojen jälkeen: —Hyvältä tuntuu. Hieno tapahtuma. Tällaista saa olla enemmänkin.

Iida Kosonen ja Vilma Roivas pitivät Oma robotti! -tapahtumakokonaisuutta ihan kivana. Iida:
—Tytöille sopii ihan hyvin robotiikka ja ohjelmointi. Vilma jatkaa:
—Sopii se hyvin, kun tytöt on fiksuja. Onko sitten robotiikasta ja ohjelmoinnista tytöille tuleva ammatti? Iida:
—Vielä en tiedä, mikä minusta tulee isona. Vilmalla on kuitenkin jo selkeästi ammatti mielessä:
—Se on poliisi.

 

 

 Iida Kosonen ja Vilma Roivas

Seiskaluokkalaiset formulakuskit ovat saaneet myös faneja esim. ekaluokkalaisista, ja ylempien luokkien kannustusjoukot olivat virittäneet äänensä heti formulan alkuun. Onnea kaikille rohkeille osallistujille, jotka myös hienosti auttoivat toinen toisiaan!

Neljä tapahtumaa 7-luokkalaisille

Oppilaat pitivät neljän tapahtuman Oma robotti! -sarjaa onnistuneena. Etelä-Savon ELY-keskus järjesti yhteistyössä Rantakylän yhtenäiskoulun ja Hacklab Mikkelin kanssa Rantakylän yhtenäiskoulun kaikille 7-luokkalaisille Oma robotti!  -tapahtumakokonaisuuden, joka täydensi Digitaalisen kaupunkiseikkailun (2. – 3.10.2015) ideaa ja liikkumisen unelmavuotta, joka alkoi 1.10.

Ensimmäinen tapahtuma rastipäivänä järjestettiin perjantaina 11.9. Rantakylän yhtenäiskoulun liikuntasalissa. Tapahtumassa kaikki 7-luokkalaiset pääsivät tutustumaan ja testaamaan erilaisia ohjelmointiin liittyviä menetelmiä ja näkivät esim. 3D-tulostusta. Lisäksi he pääsivät itse rakentamaan pienen robotin. Tapahtumassa asiantuntijoina ja nuorten apuna toimivat Hacklab Mikkelin jäsenet sekä Etelä-Savon ELY.

Toinen tapahtuma järjestettiin torstaina 17.9. illalla Hacklab Mikkelin tiloissa. Robottipajaan tuli noin 12 Rantakylän 7-luokkalaista, jotka olivat ilmoittautuneet mukaan. Robottipajassa rakennettiin robotteja ajokisoja varten. Ilta sujui kuin siivillä, sillä oppilaat eivät malttaneet lähteä kotiin ja vaativat lisää seuraavalle viikolle!

Perjantaina 2.10. Rantakylän koulussa järjestettiin harjoitusajot, jossa oppilaat testasivat Hacklabin robottipajassa rakentamansa robotit koulun liikuntasaliin rakennetulla radalla. Oppilaat ja opettajat olivat rakentaneet rataa yhdessä ja siihen osallistui useita koululuokkia monista eri oppiaineista.

Maanantaina 5.10. järjestettiin huipennuksena Oma Robotti! -kokonaisuuden viimeinen tapahtuma: Rantakylän formula! Rantakylän formula oli ajokisa, jossa nopein ja taitavin robotti palkittiin kahdessa sarjassa: itserakennetuissa roboteissa ja palloroboteissa.

Kalle Husu selvittää pallorobotilla vaativaa rataa: video (Youtube)

Ohjelmointi ja robotiikka ensi vuonna uusissa opetussuunnitelmissa

Oma robotti! -kokonaisuudessa kokeiltiin käytännössä, kuinka ensi vuonna uudistetussa opetussuunnitelmassa uudet teemat ohjelmointi ja robotiikka voivat kannustaa oppilaita. Rantakylän koulun kaikki 7-luokkalaiset saivat Oman robotin avulla esimakua siitä, mitä ja miten tulevaisuudessa opiskellaan. Kokonaisuus käynnisti opetuksen suunnittelun ohjelmoinnista ja robotiikasta laajasti. Helpon ja edullisen kokeilun tuloksia levitetään muihin kouluihin ja valmistaudutaan uuden oppimisen järjestelyihin. Tapahtumakokonaisuus tukee nuorisotakuun tavoitteita ja siinä erityisesti kannustavaa oppimista Etelä-Savossa.

Rantakylän yhtenäiskoulun rehtori Eija Tynkkynen: —Aiemmin ei oltu päästy ohjelmoinnissa alkuun, joten nyt päästiin vuosi ennen uusia opetussuunnitelmia. On ollut hienoa, että oppilaat ovat itse saaneet rakentaa tätä kokonaisuutta kokeilemalla. Vaikka aluksi epäröitiin leikkimielisenkin kilpailun onnistumista, huomattiin tässä, että pieni kilpailu motivoi oppilaita siihen, mitä kaikkea tällaisella voi saada aikaan. Kilpailu motivoi, kun mukana olivat lavasteet, rata, formulaselostaja "Kyllönen" ja myös pienet oppilaat näkivät tilaisuuden. Tämän suunnittelu on vaatinut aikaa, mutta se on ollut yksi osa oppimista meille kaikille. On loistavaa, että olemme voineet kokeilla ja pilotoida, mitä kaikkea tästä voi oppia.

—Tulevaisuudessa varmastikin järjestämme robotteihin tutustumista eri tavoilla. Näitä nykyisiä 7-luokkalaisia käytämme agentteina esimerkiksi teemapäivissä ja -pajoissa. Ainahan ei tiedä, mitä tällaisesta kokeilusta saa, ja siksi on hyvä, että näin rehtorinakin voi hyvin kokeilla uusia juttuja. Tarvitsemme tulevaisuudessa joitakin välineitä ja tarvikkeita, ja pikku hiljaa asia etenee. Tämä Oma robotti! -kokonaisuus antaa mahdollisuuksia avata myös muille oppilaitoksille vaihtoehtoja ohjelmoinnin ja robotiikan oppimiseen. Opeille kyllä tarvitaan ensin oma paja, jossa tutustumme asiaan tarkemmin. Rantakylän yhtenäiskouluhan on kokeilukoulu. Nykyisin ei vaan tule mitään sellaisesta vanhasta tavasta, että kerralla yritetään kaikille viedä sama asia. Parempi on, kun pienesti pääsee ensin kokeilemaan ja näyttämään, miten asiaa voi tehdä ja kuinka pienellä rahalla voi onnistua. Siinä käytetään mukana asiantuntijoita koulun apuna, kuvaa rehtori Eija Tynkkynen.

Rehtori Eija Tynkkynen ja opettaja Kari Järvinen: "Hyvä kokeilu!"

Luovuutta ja onnistumisen iloa

Matematiikan ja tietotekniikan opettaja Kari Järvinen innostui Oma robotti! -kokonaisuudesta heti, kun kuuli ideasta: —Alakoululaiset ovat jo kysyneet, milloin hekin saavat tutustua paremmin robottien tekemiseen. Ja kyllä tämä opettajille itselleenkin on ollut mielenkiintoista. Tämä on ollut monipuolinen kokonaisuus, johon on sisältynyt rakentelua, tiedon etsimistä, loogista ajattelua ja monia oppiaineita. Ope ohjaa ja oppilaat pääsevät luovaan ajatteluun. Se tuo uusia näkökulmia ongelmanratkaisuun. Oppilaille tämä oli uutta ja jännää myös koulun ulkopuolella. He saivat soveltaa taitojaan monella tavalla. Näitä taitoja tarvitaan esimerkiksi kodintekniikassa, älypuhelimissa, kulkuvälineissä. Ja tämä teema laajentaa oppilaiden suuntautumismahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Eija Tynkkynen jatkaa: —Tästä näkee, että mitä tahansa voi ohjelmoida hammasharjasta kopteriin oikein hauskalla tavalla. Suomalaisten luovuus ja menestys voi tulla tätä kautta, myös tytöille, esimerkkinä Linda Liukas. Vastuu oppimisesta siirtyy oppilaalle, kun hän haluaa oppia. Ope vaan tarjoaa tanssiin joitakin merkkejä, mutta oppilas tekee tanssin. Meillä korostetaan kokeilujen merkitystä ja rohkeutta, eikä silloin pelätä epäonnistumista. Uudet opetussuunnitelmat antavat meille hyvin vahvistusta tähän suuntaan.

Oma robotti! -kokemuksia jalostetaan ja levitetään vielä eteenpäin ja kannustetaan oppimisessa nuorisotakuun tavoitteiden mukaan esimerkiksi yhdessä tekemiseen ja luovuuteen.

Rantakylän Oma robotti! -kokonaisuudessa formuloihin osallistuivat seuraavat oppilaat, mutta kaikki 7-luokkalaiset pääsivät tutustumaan robotiikkaan ja ohjelmointiin. Osallistujat: Kalle Husu, Iida Kosonen, Olli Kumpulainen, Aapo Kärnä, Karo Liimatainen, Daniel Pospelov, Vilma Roivas, Otso Seppälä, Eetu Tiusanen, Miro Vesterinen

Formuloihin osallistujat 7-luokalta

Linkkejä

Teksti ja kuvat sekä lisätiedot:

Kehityspäällikkö Tuija Toivakainen, Etelä-Savon ELY-keskus, puh. 0295 024 220, tuija.toivakainen(at)ely-keskus.fi


Alueellista tietoa