- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Elinkeinoelämä tukeutuu tiekuljetuksiin (Pirkanmaa)
Elinkeinoelämälle suunnatun asiakastutkimuksen perusteella tiekuljetuksille ei löydy kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Vain 5 % yrityksistä arvioi tiekuljetusten osuuden vähenevän tulevaisuudessa.
Elinkeinoelämälle kohdistetun Väyläviraston asiakastutkimuksen perusteella tiekuljetuksille ei löydy kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Vain 5 % yrityksistä arvioi tiekuljetusten osuuden vähenevän tulevaisuudessa. 52 % arvioi tiekuljetusten osuuden säilyvän ennallaan ja 42 % osuuden kasvavan. Tiekuljetuksia puoltaviksi asioiksi koettiin niiden kustannustehokkuus, kuljetusaikojen ennakoitavuus ja täsmällisyys. 72 % vastaajista ei pitänyt rautatiekuljetuksia lainkaan heidän kuljetustarpeitaan vastaavina.
Tiekuljetusten kriittisiksi kehittämiskohteiksi tutkimuksessa koettiin pääväylien ulkopuolelle jäävien valta- ja kantateiden ympärivuotinen ja ympärivuorokautinen kunto. Pääväyliksi oli tutkimuksessa merkitty jokseenkin uuden lain mukainen runkoverkko. Päätieverkon ulkopuolelle jäävien valta- ja kantateiden kuljetusolosuhteille annetun arvosanan keskiarvo oli talviaikana 2,4 ja öisin 2,5 asteikolla 1–5. Tulokset olivat jopa heikommat kuin muulla tieverkolla: Niillä keskiarvo sekä talviaikaan että öisin oli 2,6. Pääväylien kunto oli vastaajien mielestä myös tärkeä, mutta niiden osalta oli onnistuttu paremmin: keskiarvot kuljetusolosuhteille talvisin ja öisin olivat 3,1. Kehitettäväksi kohteeksi arvioitiin myös tieverkon turvallisuus, joka sai vastaajilta arvosanan 2,8.
Kokonaistyytyväisyys väylien kuljetusoloihin on säilynyt lähes ennallaan. Keskiarvo oli 3,07, kun se edellisissä tutkimuksissa oli ollut 3,12 vuonna 2017 ja 3,02 vuonna 2015. Tieverkolla tulokset olivat kuitenkin heikentyneet, etenkin muun tieverkon osalta. Pääteiden osalta ei saada vertailukelpoisia tuloksia, koska aiemmin pääteitä ei ole jaettu kahteen eri osaan. Tieverkon palvelutasoa kuvaava kokonaisonnistumisen arvosana oli 3,0 ja rataverkolla 3,1.
Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten tarpeiden huomioimista väylänpidossa. Tähän oltiin melko tyytymättömiä: keskiarvo 2,73. Avoimissa vastauksissa perusteluiksi tyytymättömyyteen nousi yleisesti tieverkon kuntoon liittyvät tekijät.
- Julkaisupäivä
- 26.4.2019