- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Lenkki Oy:n kengänpohjissa hyödynnetään vanhoja autonrenkaita – onnistunut tuotekehitysprojekti toteutettiin ELY-keskuksen tuella
Kankaanpääläinen Lenkki Oy keksi valmistaa kengänpohjia käytetyistä autonrenkaista. Uusiomateriaalin hyödyntäminen tuotteen valmistuksessa laski materiaaliosuuden hiilidioksidipäästöt lähes puoleen. Yritys sai kiertotaloutta edistävään tuotekehitysprojektiinsa ELY-keskukselta yrityksen kehittämisavustusta. Kierrätysmateriaalit ovat silti olleet jo pitkään osa yrityksen arkea.
Paikalliset kenkäalan yritykset perustivat Lenkki Oy:n alun perin 1974 omiin tarpeisiinsa valmistamaan erilaisia kenkien osia kuten pinkopohjia, kappeja ja pohjallisia. Nykyään Lenkki Oy valmistaa laajemmin komponentteja erilaisiin tuotteisiin työhön ja vapaa-aikaan. Lenkki Oy työllistää 17 henkeä, ja pääasiassa tehdas käy yhdessä vuorossa.
Lenkki on alallaan ainoa yritys Suomessa. Suurin osa sen tuotteista liittyy edelleenkin kenkiin. Noin neljännes yrityksen valmistamista tuotteista päätyy työ- ja turvajalkineisiin ja sitäkin hieman suurempi osuus vapaa-ajan jalkineisiin.
– Valmistamme myös ergonomiaan ja henkilökohtaisiin apu- ja turvallisuusvälineisiin liittyviä komponentteja kuten ortopedisia pohjallisaihioita, liukuesteitä, rollaattorin pyöriä ja työpisteen seisontamattoja. Välitämme myös esimerkiksi autojen verhoiluun liittyviä materiaaleja. Valmistamme myös eläintarvikkeita, Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko kertoo.
Kierrätysmateriaalit ovat olleet osa Lenkin tuotteita jo kauan
Lenkki Oy:lle innovointi ja materiaalien uudelleenkäyttö eivät ole mitään uusia juttuja. Tuotannossa hyödynnetään lisäksi päivittäin valmistuksen prosessihukkaa uudelleen.
– Tuotteidemme raaka-aineissa on jo kauan hyödynnetty kierrätysmateriaaleja kuten kierrätysvillaa, tekstiiliteollisuuden hulpioita, nahan leikkuujätettä ja vanhoja juomapulloja, Annamaija Mäkilouko sanoo.
Yritys on vuosien varrella kehittänyt useita ja patentoinutkin kaksi materiaalirakennetta ja tuotetta. Osa niistä kulkee Solepex nimellä, koska Lenkki osti yrityksen sen mentyä konkurssiin, eikä syytä tunnetun nimen muuttamiselle nähty. Lenkki on kehittänyt esimerkiksi nastakenkien pohjat, joissa nastat joustavat eri suuntiin, jolloin pito myös sisätiloissa kuljettaessa säilyy.
Vanhat autonrenkaat saavat uuden elämän kengänpohjissa
Idea Lenkin uusimpaan innovaatioon ELT+ (End of Life Tyre) -materiaalista valmistettuihin kengänpohjiin syntyi muovialan messuilla, kun bio- ja kiertotalouden ratkaisuja kehittävä Apila Group etsi uusia käyttömahdollisuuksia käytöstä poistetuille autonrenkaille.
– Siinä se lamppu niin sanotusti syttyi. Ajattelimme, että tuohan voisi toimia oikein hyvin kengänpohjassakin ja jäimme heidän kanssaan keskustelemaan. Kiinnostuimme, koska meidänkin alallamme kierrätysasiat ovat tärkeitä ja ajankohtaisia, Lenkin tuotekehityksestä ja tuotesuunnittelusta vastaava Juha Alitalo kertoo.
Uusiomateriaali kengänpohjiin tulee Suomen Rengaskierrätys Oy:ltä. Parin vuoden tuotekehityksen ja monien testausten jälkeen Lenkki päätyi valmistamaan erimallisia vapaa-ajan kenkien pohjia seoksesta, jossa on 30 % kumijauhetta käytöstä poistetuista Nokian Renkaiden talvirenkaista.
– Voimme nyt kehittää samasta materiaalista muitakin tuotteita, Juha Alitalo sanoo.
Tutkimus- ja testausorganisaatio SATRA laski Lenkki Oy:lle, että ELT-materiaalin käyttämisestä syntyy 46 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin jos kengänpohjien valmistukseen valittaisiin neitseellinen termoplastinen elastomeeri. Laskelmassa on huomioitu raaka-aineen vaikutus kuljetuksineen.
Tuotekehityshankkeelle ELY-keskuksen rahoitusta
Lenkki Oy on aiemmin hyödyntänyt ELY-keskuksen maaseudun yritystukea koneiden hankintaan. Uusiomateriaalihankkeelle ELY-keskus myönsi yrityksen kehittämisavustusta EAKR-rahastosta Hiilineutraali Suomi -toimintalinjasta. Yksi rahaston tärkeistä erityistavoitteista on kiertotalouden edistäminen.
Tukirahoitusta myönnettiin sekä investointeihin että kehittämiseen. Satakunnassa investoinneissa tuki on 20 %. Lenkki sai investointitukea koemuottien sekä poistoilmalaitteiston hankintaan. Kehittämistoimenpiteissä tuki voi olla 50 %. Lenkin hankkeessa kehittämistoimenpiteisiin sisältyivät esimerkiksi raaka-aineet, ulkopuoliset asiantuntijapalvelut, tuotetestaukset ja messukäynnit.
– Kiinnostuneita kenkävalmistajia on kyllä ollut. Onnistuneen tuotekehityshankkeen päätteeksi haluamme kasvattaa vientiämme, Annamaija Mäkilouko kertoo.
Lenkin tuotteista vientiin menee noin viidesosa tällä hetkellä. Lenkki vie itse suoraan Pohjoismaihin ja Balttiaan. Osa tuotteista päätyy välillisesti aina Kanadaan asti.
- Julkaisupäivä
- 11.12.2023