Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakkaat tyytyväisiä annettuun palveluun ja neuvontaan (Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa)

Käsi ojentaa toiselle hymiön.

Valtakunnallisen palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakkaiden tyytyväisyys on lähes kiitettävällä tasolla. ELY-keskukset toteuttavat vuosittain palvelutyytyväisyyskyselyn, joka on suunnattu ELY-keskusten rahoitus-, maksatus-, lupa- ja valvontapalveluja käyttäville asiakkaille. Vuonna 2022 palvelun kokonaistyytyväisyys oli Pohjanmaan ELY-keskusalueella 4,48 asteikolla 1–5. Kyselyyn saatiin 160 vastausta. Arvio on aavistuksen valtakunnallista keskiarvoa korkeampi (4,29).  

Palvelutyytyväisyyskyselyissä mitataan muun muassa palvelun asiantuntemusta, palvelun ystävällisyyttä, asian käsittelynopeutta, annettua neuvontaa ja sähköisten palveluiden käyttökokemusta. Varsinkin palvelun asiantuntemus, ystävällisyys ja annettu neuvonta saivat kiitosta asiakkailta. Asian käsittelynopeus ja päätöksen perustelut saivat myös hyvän arvion asiakkailta.

Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakastyytyväisyys asteikolla 1= heikko, 5=kiitettävä

Palvelun asiantuntemus

4,48

Palvelun ystävällisyys

4,72

Asian käsittelynopeus

4,22

Päätöksen perustelut

4,49

Annettu neuvonta

4,78

 

- Pohjanmaan ELY-keskuksen tulokset ovat tänäkin vuonna erittäin hyvät. Kiitos kuuluu osaavalle ja palvelualttiille henkilökunnallemme. Ensi vuonna ELY-keskusten palvelutyytyväisyystutkimus tulee olemaan entistä kattavampi ja se tullaan tekemään moderneilla tavoilla. ELY-keskukset panostavat asiakkaisiin ja tyytyväisyyden entistä kattavampi mittaaminen antaa meille jatkossa enemmän tietoa, jonka perusteella voimme kehittää toimintaamme, ylijohtaja Terhi Mäkinen kertoo.

- Panostamme jatkuvasti asiakkaiden henkilökohtaiseen neuvontaan. On ilo huomata, että asiakkaat arvostavat henkilökuntamme asiantuntemusta ja ystävällisyyttä, maaseutuyksikön päällikkö Karin Kainlauri lisää.

Asiakkaiden tyytyväisyyttä ELY-keskusten asiointipalveluihin seurataan vuosittain säännöllisillä palvelutyytyväisyyskyselyillä. Kyselyissä ovat mukana kaikki ELY-keskukset ja KEHA-keskuksen maksatuspalvelut. Vuonna 2022 valtakunnallisiin kyselyihin saatiin yhteensä 4430 vastausta.