Laava

Laatua ja vaikuttavuutta työllisyyden hoitoon

Hanke on päättynyt.

Muutokset toimintaympäristössä

Laavan-hankkeen kehittämistyötä tehdään muuttuvassa toimintaympäristössä. Työllisyyden kuntakokeilut ovat käynnistyneet Keski-Suomessa. TE-palveluiden siirtymisen kokonaan kunnille on kaavailtu toteutuvan vuonna 2024. Ensi vuonna käynnistyy, jonka tavoitteena on lisätä yksilöllistä tukea työnhakijoille. Uusien TE-palveluiden kehittämistyössä analysoidaan muutosten vaikutuksia ja sovitetaan uudet palvelut osaksi muuttuvaa maailmaa.

Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (tem.fi)

Työllisyyden kuntakokeilut Keski-Suomessa

 

Kehittämistyön periaatteet ja eteneminen

Uusien TE-palveluiden kehitystyössä hyödynnetään palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä: asiakaslähtöisyyttä ja yhteiskehittämistä. Hankkeessa kehitetään TE-palveluita nuorille, osatyökykyisille sekä yli 50-vuotiaille.

  • Määrittelyvaihe: mitä ongelmaa kehitettävällä palvelulla ollaan ratkaisemassa ja mitkä ovat kehitettävän palvelun tavoitteet?
  • Ideointi: kehitetään ratkaisuja tunnistettuihin kohderyhmän haasteisiin
  • Pilotointi ja arviointi: palvelun toteutus ja vaikuttavuuden arviointi   

 

Laadullisten vaikutusten mittaaminen ja mittareiden pilotointi

Laava-hankkeessa kehitetään uusia työllisyyttä edistäviä palveluita hankkeen kohderyhmille. Työllisyyden edistämisen tulee olla vaikuttavaa sekä yhteiskunnallisesti että yksilötasolla. Yksilötasolla tapahtuva seuranta muodostaa perustan vaikutusten mittaamiselle ja vaikuttavuuden arvioinnille työllisyyspalveluissa. TE-palveluissa on ollut kokeiluja liittyen työvoimapalvelujen tulosperusteiseen hankintaan, joissa on kokeiltu pääosin määrällisiä (esim. työllistyminen) ja vain vähän laadullisia (esim. osaamistason nousu) tulostavoitteita.

Vaikutusten mittaamisen keskeisenä haasteena on työllisyyspalveluissa ollut se, että käytössä olevilla mittareilla ja menetelmillä on hankala tunnistaa asiakkaan työllistymisedellytyksissä tapahtuvia muutoksia.

Laava-hankkeen uusissa kehitettävissä palveluissa testataan erityisesti laadullisten vaikutusten mittaamista, asiakasmuutosta ja pilotoidaan teemaan liittyviä mittareita. Laadulliset vaikutukset tarkoittavat esim. asiakkaan osaamisen, hyvinvoinnin tai työmarkkinavalmiuksien vahvistumiseen liittyvää mittaamista. Hankkeessa selvitetään asiakkaan kokemuksen mukaan millaisia vaikutuksia/työllistymisedellytysten kehittymistä palvelu saa aikaan asiakkaan tilanteessa.

 

Asiakasosallisuus

Laava- hankkeessa tavoitteena on kehittää asiakaslähtöisiä palveluita ja osallistaa asiakkaita palveluiden suunnitteluun, jotta palvelut vastaisivat vielä paremmin kohderyhmän tarpeita ja saataisiin aikaiseksi entistä vaikuttavampia palveluita. Kaikissa hankkeen uusissa kehitettävissä palveluissa osallistetaan asiakkaita koko hankintaprosessin ajan eri tavoin. Esimerkkinä kehittäjäasiakkaiden kautta asiakastarpeiden selvittäminen palveluiden suunnitteluvaiheessa, palvelun toteutusaikana asiakaskokemuksen ja palvelun päättyessä asiakasmuutoksen mittaaminen.

ely-updated 13.03.2024