Regional information

Nyheter 2022

"Vi är som en enda stor familj", konstaterar underhållsentreprenaden för landsvägar som utmärkt sig i vinterunderhållet av vägarna (Nyland)


Diplomen överräcktes till entreprenaden vid en kaffebjudning.

Enligt undersökningen om trafikanternas nöjdhet som Trafikledsverket publicerade på våren var underhållsentreprenaden för landsvägarna i Mäntsälä (Arbetssammanslutningen Yli-Hyrylä MHU) nummer ett i fråga om krävande entreprenader för vinterunderhåll av landsvägar, och tvåa i fråga om att förbättra trafikanternas nöjdhet. Diplomen överräcktes till entreprenaden vid en kaffebjudning den 12 juni 2024. På bilden från vänster Keijo Nieminen, Jenna Huuhka, Jari Rosenqvist och Simo Viljanen.  



När Tuomas Vasama, chef för NTM-centralens underhållsenhet, överräckte diplomen konstaterade han i sitt tal att goda resultat inte är förgäves.

"Ni har gjort rätt saker under en längre tid. Er framgångsfaktor är att även en liten aktör kan sträva efter en medaljplacering i den här tävlingen. Ni har kompetens, resurser och stolthet, på rätt sätt, över det ni gör”, sa han och tackade entreprenaden.

Situationen för vinterunderhållet av vägarna har förändrats för er i och med att extrema väderförhållanden har blivit vanligare. Dessutom har människor mer information om olika responskanaler, så ibland kommer det mycket respons.

"Det känns trevligt att det hårda arbetet konkretiseras så här", konstaterar Jari Rosenqvist.

Arbetssammanslutningen Yli-Hyrylä MHU består av Yli-Hyrylä Oy och Sara Trans Oy, som båda ägs av Simo Viljanen. Viljanen kommer från entreprenadområdet och bor i Pukkila, vilket för med sig en stolthet över att göra gott för området. Han konstaterar skrattande att det svåraste väglaget i allmänhet har drabbat just hans jour.

Viljanen tackar:

"Tack till ett bra gäng. Vi talar öppet och är som en enda stor familj.”

Enligt underhållsentreprenaden för landsvägarna i Mäntsälä har NTM-centralen gett en tydlig målnivå som styr verksamheten under jourtid och som också har förts vidare till underentreprenörernas kännedom: därför håller man sig till kvalitetskraven.

”När problem uppstår utreds de och korrigerande åtgärder vidtas, men vi kommer samtidigt ihåg en god sammanhållning och ett fungerande samarbete”, konstaterar Jenna Huuhka.

Bilden visar en plogbil.

Snön bildar sällan längre ordentliga snöbeläggning på vägen, så vägen underhålls på vintern genom plogning och saltning vid rätt tidpunkt.

 

Extrema väderfenomen har ökat.

”Detta påverkar halkbekämpningen: medan vinterårstiden tidigare var i december, januari och februari, börjar vintern nu tidigt och varar från oktober till första maj. Vädret varierar mellan köld och snöblandat regn, regn och plötsligt tillbaka till köld. I februari svämmade motorvägarna över och man var tvungen att gräva upp bankarna för att få bort vattnet från vägen", berättar Huuhka.

Jari Rosenqvist tror att den dubbelplogning som genomfördes förra vintern har påverkat det goda resultatet i undersökningen av trafikanternas nöjdhet. Förra vintern gick det åt enorma mängder sand. Dessutom strävar man efter att optimera användningen av salt genom att alltid använda rätt mängd. Saltning är en konstart.

"Ibland är mindre mer", konstaterar Rosenqvist, men tillägger att man aldrig lägger för mycket före snöfall. När man fick kännedom om en den fina placeringen hade teamet först svårt att tro på det. Teamet fick information om resultaten från bekanta.

”Det tog en stund att smälta, men nog kändes det trevligt. När man verkligen gör sitt bästa, så ger det resultat. Vi är stolta över vårt eget arbete och tittar inte bara på eurosummor", berättar Rosenqvist.

”Till en början var vi förvirrade, men sedan gjorde placeringen i undersökningen oss glada och lyckliga. Vi gör och agerar på vårt eget sätt", konstaterar Huuhka.

”Det är sant att arbetet kräver mer än ett euroorienterat tänkande, däremot rätt attityd och ett handlingskraftigt grepp. Er verksamhetskultur och attityd är en framgångsfaktor. Dessutom behövs öppenhet, att man talar om svåra saker och inte döljer misstag. Ni har också modet att erkänna misslyckanden. Då koncentrerar ni er på korrigerande åtgärder och inte på anklagelser. Tack, ni har gjort ett bra arbete, fortsätt på samma sätt, tackar NTM-centralens regionansvariga.

Olli Huuhka instämmer:

"Vi erkänner misstagen och går vidare."

"Vi förhåller oss ödmjukt till vår placering. Vi har en anda av att vilja göra gott, men det finns alltid rum för förbättring", tillägger Huuhka till sist.  


Mer information:

 

Text och bilder: Aino Hela