Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2017

Päällystystöitä tehdään runsaasti myös heinäkuussa, työmaiden nopeusrajoitukset puhuttavat (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Sunnuntaina 9.7. jyrsitään ja maanantaina 10.7. päällystetään E18 moottoritiellä Salossa Halikonjoen sillan kohdalla. Toinen ajokaista on koko ajan liikenteen käytössä. Tielläliikkujien on kuitenkin syytä varautua viivästyksiin.

Lisäksi ensi viikolla alkavat päällystystyöt kantatiellä 52 Perniön ja Salon välillä ja tietä päällystetään yhteensä n. 9 kilometrin matkalta. Työt kestävät n. 5 päivää. Tie on päällystettävällä osuudella kaksikaistainen ja liikenne pysäytetään kummastakin suunnasta vuorotellen. Paikalla on liikenteenohjaus. Töitä tehdään päivä- ja ilta-aikaan. Tielläliikkujien on syytä varautua viivästyksiin.

Ensi viikolla päällystetään myös mt 2012 Rusko-Vahto välillä, Salo-Inkere -tiellä (mt 2401) Salossa, Savikontiellä (mt 12677) Eurassa, Vampula-Vuorenmaa -tiellä (mt 2101) Huittisissa ja Kynsikangas-Lievikoski -tiellä (mt 2470) Kokemäellä. Työt tehdään päiväaikaan ja kohteilla on liikenteenohjaus. Varsinkin Salo-Inkere tiellä (2401) on syytä varautua viivästyksiin aamu- ja iltapäiväruuhkien aikaan.

Seuraavalla viikolla eli 17.7. alkaen päällystetään mm. mt 213 Alastaron kohdalla ja kantatiellä 41 Ortenojan ja Oripään välillä. Työt tehdään päiväaikaan ja paikalla on liikenteenohjaus.

Heinäkuun loppupuolella viikolla 30 työt alkavat valtatiellä 2 Kanteenmaan ja Huittisten välillä. Työt tehdään päivä- ja ilta-aikaan ja kohteella on liikenteenohjaus.

Miksi tiellä on alennetut nopeusrajoitukset, vaikka työmiehiä ei näy missään?

ELY-keskus on saanut paljon palautetta, jossa ihmetellään, miksi tiellä on alennettu nopeusrajoitus, vaikka työmiehiä ei näy missään. Kyse on siitä, että tietyöalueella on liikenneturvallisuussyistä oltava alhaisempi nopeusrajoitus niin kauan kuin työmaa on keskeneräinen. Tielläliikkujan näkökulmasta työmaa saattaa näyttää valmiilta, vaikkei näin olisikaan. Vaikka tiemerkinnät olisi tehty tielle päällystystöiden jälkeen, reunatäytöt voivat kuitenkin olla edelleen tekemättä tai ramppien päiden tiemaalaukset maalaamatta. Esimerkiksi reunatäyttöjen puuttuminen tien päällystämisen jälkeen lisää mm. tieltäsuistumisriskiä erityisesti kapeilla teillä. Urakoitsijat noudattavat tietyömailla tienpitäjän hyväksymiä liikenteenohjaussuunnitelmia. Monilla työmailla eri työvaiheita tehdään eri urakassa, jolloin yksittäisellä kohteella töitä ei aina pystytä sovittamaan saumattomasti yhteen. Urakoita kilpailutetaan isommissa kokonaisuuksissa, jolloin yksittäisessä urakassa pyritään tekemään kerralla useampia lähekkäin sijaitsevia kohteita. Sää vaikuttaa myös töiden tekemiseen, sillä sade voi sotkea aikataulun. Päällystystöitä ei voida tehdä kovalla sateella ja tiemerkintöjä voidaan maalata ainoastaan kuivalla kelillä.

Kaikki kesän päällystyskohteet sekä lisää tietoa teiden päällystämisestä löytyy nettisivuiltamme.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 040 503 8843


Regional information