- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
Talvikelit ja pimeä tulevat, kevennetään kaasujalkaa ja kerrataan liikennesääntöjä (Keski-Suomen ELY-keskus)
Keski-Suomessa siirrytään talvinopeusrajoituksiin 28.-30.10.2015 välisenä aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että suurimmalla osalla valta- ja kantatietiekilometreistä nopeus laskee talvikaudeksi 80 km/h tai siten, että sään kelin ja liikenteen mukaan nopeusrajoitusta vaihdellaan joko 100 km/h tai 80 km/h. Tarkat alueet löytyvät oheisesta liitteestä.
Nopeusrajoitusten talvimuutoksilla lasketaan onnettomuusriskiä merkittävästi. Kesänopeuksilla onnettomuusriski kaksinkertaistuisi pimeällä ja moninkertaistuisi liukkaalla. Ihmishengissä tämä tarkoittaa vuosittain kahdeksan hengen säästymistä ja 36 henkilövahinkoihin johtavaa onnettomuutta jää syntymättä. Nopeusrajoitusten laskulla on muutakin hyötyä: polttoaineenkulutus vähenee, päällyste kuluu hitaammin ja pienhiukkaspäästöt pienenevät.
Tilannenopeus olosuhteiden mukaan
Nopeusrajoitusmerkki osoittaa suurimman sallitun nopeuden, mutta tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava kaikissa olosuhteissa liikenneturvallisuuden edellyttämälle tasolle eli kuljettajan tulee kyetä säilyttämään ajoneuvon hallinta yllättävissäkin tilanteissa. Tutkimusten mukaan kuljettajat eivät ota riittävästi huomioon vallitsevia ajo-olosuhteita.
– Ei ole häpeäksi keventää pimeässä ja liukkailla kaasujalkaa tilanteen mukaan alle korkeimman sallitun, jos oma henki, läheiset ja muut kanssaihmiset ovat kuljettajalle tärkeitä, liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta korostaa.
Takaisin kesänopeuksiin siirrytään tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa.
Kartta, talven ja pimeän ajan nopeusrajoitukset 2015-2016 (pdf)
Lisätietoja:
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen, p. 0295 024 709
Keski-Suomen ELY-keskus
- Publiceringsdatum
- 2015-10-26