- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Målsättningen är 4 000 kilometer beläggning med hjälp av tilläggsfinansiering
Ökningen av landsvägsnätets reparationsskuld kan i år brytas med hjälp av tilläggsfinansiering som beviljas av regeringen. Trafikledsverket och NTM-centralerna eftersträvar ett riksomfattande beläggningsprogram som omfattar cirka 4 000 kilometer. Samma storleksklass uppnåddes senast 2020. Ny beläggning fås runt omkring i Finland.
De ökade kostnaderna och den tillgängliga finansieringen har under de senaste åren synts i beläggningskilometrarna och landsvägsnätets reparationsskuld har ökat. Till exempel år 2023 belades sammanlagt endast 1 682 kilometer landsvägar och gång- och cykelleder. Antalet kilometrar var de lägsta under hela 2000-talet.
Under detta år kan ökningen av vägnätets reparationsskuld dock stoppas, eftersom 520 miljoner euro har anvisats för att åtgärda reparationsskulden under denna regeringsperiod. Utav denna summa kan 250 miljoner euro tas i bruk år 2024.
Under de senaste åren har finansieringsramen varit knapp, så beläggningsarbetena har prioriterats för det mest trafikerade vägnätet på cirka 10 000 kilometer, där cirka två tredjedelar av trafiken går. Därmed har det övriga vägnätets skick försämrats, men nu fås också ny yta på vägar med måttlig och lite trafik. Till exempel fördubblas nästan antalet beläggningskilometrar på måttligt trafikerade vägar jämfört med de senaste åren.
Man strävar efter att inleda beläggningsperioden så tidigt som möjligt i hela Finland och i bästa fall kan arbetet inledas kring valborg. Åtgärderna är på många ställen mer betydande än under de senaste åren när reparationer även görs i konstruktionslagren under beläggningen.
NTM-centralerna som ansvarar för den regionala väghållningen konkurrensutsätter beläggningsentreprenaderna för landsvägarna och konkurrensutsättningarna fortsätter beroende på område fram till försommaren. Beläggningsprogrammen säkerställs i olika takt på olika håll i landet och NTM-centralerna informerar närmare om situationen i sina områden.
Läs mer
- Publiceringsdatum
- 2024-03-11