Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2018

I Nyland och Tavastland repareras broar för 15 miljoner euro

I Nyland och Tavastland finns 3 000 broar av vilka ca 30 renoveras eller förnyas årligen.  Under 2018 används ca 15 miljoner euro för reparation av broar.

Den typiska bron som ska repareras, är en bro som är byggd på 1960- och 1970-talet och som har livlig trafik samt har uppnått renovationsåldern. Det finns kvantitativt många av dessa broar. Som reparationsobjekt är de mycket krävande på grund av de stora trafikmängderna.

"Reparationen och förnyelsen av broarna orsakar störningar för trafiken. Vi önskar förståelse och tålamod från bilisterna. Vi är varsamma och kör med dämpade hastigheter vid byggarbetsplatserna, så att vi alla kan komma tryggt hem", säger broingenjören på Nylands NTM-central Juha Noeskoski.

De mest betydelsefulla broprojekten för Nylands NTM-central under år 2018 är:

  • Reparation av broarna i Baggböle koloniträdgård i Helsingfors
  • Förnyelse av Svartsåns bro och reparation av Skarpens korsningsbro i Borgå
  • Förnyelse av övergångsbron i Siltala i Lahtis
  • Reparation av vandrarhemmets gångtunnel i Träskända
  • Reparation av broarna i Joenmutka och Mattila, i Mäntsälä
  • Reparation av överbyggnaden för Siikalas bro i Högfors
  • Reparation av övergångsbron i Artsjö i Mörskom
  • Reparation av bron i Naarkoski, i Pukkila
  • Förnyelse av Hamina bro i Hausjärvi 2018-2019
  • Förnyelse av bron i Joentausta i Kärkölä 2018-2019

Alla broar som ska repareras i Nyland och Tavastland finns med i broschyren Broarbeten 2018 (bilaga, på finska).

Mest broarbeten görs under sommarsäsongen

Det görs som mest reparations- och byggarbeten för broar under april-oktober. Renoveringsbehovet påverkas av till exempel läckage från vattenisolationen under beläggningarna, brister och skador på räckena samt skador på rörelsefogarna. Vanligtvis repareras först brons kantbalkar och räcken, vilket innebär relativt lite trafikstörningar. En arbetsfas som påverkar trafiksystemen mer är förnyelse av vattenisoleringen och eventuella rörelsefogar, då körfilernas sidoförflyttningar vanligtvis blir större och utrymmet för trafiken blir smalare.

Inom området för Nylands NTM-central renoveras utöver större broobjekt även stålrörsbroar och mindre reparationsarbeten görs för broarnas konstruktionsdelar.

Ytterligare information:

Nylands NTM-central, broingenjör Juha Noeskoski, 0295 016 364

Nylands NTM-central, projektchef Terhi Siltanen, 0295 021 348


Regional information