- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2013
Skyltningen av nya viktbegränsningar inleds i de österbottniska landskapen (ELY-centralen i Södra Österbotten)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten inleder skyltningen av broar med nya viktbegränsningar och låga underfarter. På Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens område finns det ca 1400 broar, varav över 50 får ny viktbegränsning. De broar som nu får ny viktbegränsning finns alla utanför huvudvägnätet. Dessutom får fem underfarter ny höjdbegränsning, av dessa finns en längs riksväg 3 i Koskenkorva i Ilmajoki och en längs motorvägen i Vasa.
Orsaken till ändringarna beror på statsrådets nya förordning som gör att den största tillåtna massan för transporter inom den tunga trafiken ökar till 76 ton från tidigare 60 ton. Samtidigt ökar den största tillåtna höjden och blir 4,4 meter från tidigare 4,2 meter. Förordningen träder i kraft 1 oktober 2013. Målet med reformen är att förbättra konkurrenskraften i Finland genom att öka transportkapaciteten, vilket samtidigt minskar transportkostnaderna. Den kalkylerade vinningen av ändringen i hela Finland under de kommande tjugo åren är 1,6–3,2 miljarder euro, medan kostnaderna uppgår till 0,8 miljarder euro. För att verkställa ändringen har Trafikverket beviljat en tilläggsfinansiering på 55 miljoner euro för de första fyra åren i hela landet för iståndsättning av vägnätet. Största delen av finansieringen går i första skedet åt till förstärkning av broar.
Karta som bilaga (pdf, 699 kt)
Tilläggsuppgifter:
-
Otto Kärki
Underhållschef
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten
tfn 0295 027 731
[email protected]
- Publiceringsdatum
- 2013-09-20