Kolletivtrafik

NTM-centralen i Södra Österbotten har fastställt målen för kollektivtrafikens servicenivå i sitt behörighetsområde som omfattar Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten åren 2023–2027 i samarbete med områdets kommuner. Målet för fastställande av servicenivån är att beskriva vilken servicenivå som eftersträvas med beaktande av behovet hos områdets invånare att färdas, statens och kommunernas mål, utbudet av marknadsbaserad trafik och NTM-centralen i Södra Österbottens anslagsram.

Bild 4. NTM-centralen i Södra Österbottens mål för servicenivån inom kollektivtrafiken åren 2023–2027. Till den högsta servicenivåns klass 1 hör förbindelseavsnittet Vasa–Seinäjoki, Seinäjoki-Ilmajoki-Kurikka-Kauhajoki, Seinäjoki-Lappo-Kauhava-Pedersöre-Karleby-Kannus och Jakobstad–Pedersöre. Till den näst högsta klassen 2 hör förbindelseavsnittet Vasa–Malax, Vasa-Närpes-Kristinestad, Vasa–Laihela, Vasa–Storkyro, Vasa–Vörå, Vasa–Korsholm–Nykarleby–Jakobstad–Larsmo/Kronoby–Karleby, Karleby–Kaustby–Vetil, Kannus-Toholampi, Seinäjoki-Storkyro, Seinäjoki-Kuortane och Seinäjoki-Alavus-Etseri. De övriga förbindelseavsnitten hör till klass 3. Dessutom har veckoslutsanknytningar anvisats till förbindelseavsnitten Vasa–Närpes–Kaskö, Kannus-Toholampi-Lestijärvi, Vimpeli-Alajärvi-Lappo, Soini-Kuortane-Seinäjoki, Etseri–Alavus–Seinäjoki och Östermark–Kauhajoki–Kurikka–Ilmajoki–Seinäjoki.Bild 4. NTM-centralen i Södra Österbottens mål för servicenivån inom kollektivtrafiken åren 2023–2027. Till den högsta servicenivåns klass 1 hör förbindelseavsnittet Vasa–Seinäjoki, Seinäjoki-Ilmajoki-Kurikka-Kauhajoki, Seinäjoki-Lappo-Kauhava-Pedersöre-Karleby-Kannus och Jakobstad–Pedersöre. Till den näst högsta klassen 2 hör förbindelseavsnittet Vasa–Malax, Vasa-Närpes-Kristinestad, Vasa–Laihela, Vasa–Storkyro, Vasa–Vörå, Vasa–Korsholm–Nykarleby–Jakobstad–Larsmo/Kronoby–Karleby, Karleby–Kaustby–Vetil, Kannus-Toholampi, Seinäjoki-Storkyro, Seinäjoki-Kuortane och Seinäjoki-Alavus-Etseri. De övriga förbindelseavsnitten hör till klass 3. Dessutom har veckoslutsanknytningar anvisats till förbindelseavsnitten Vasa–Närpes–Kaskö, Kannus-Toholampi-Lestijärvi, Vimpeli-Alajärvi-Lappo, Soini-Kuortane-Seinäjoki, Etseri–Alavus–Seinäjoki och Östermark–Kauhajoki–Kurikka–Ilmajoki–Seinäjoki.

 

Målen för servicenivån har fastställts för trafikens servicenivå, kvalitetsaspekter och kollektivtrafikens viktigaste knutpunkter. NTM-centralens fastställande av trafikens servicenivå omfattar den kommungränsöverskridande trafiken mellan kommuncentren. Fastställande av servicenivån innefattar tågtrafik samt marknadsbaserad och avtalsgrundad busstrafik.

Enligt trafikmålen för fastställande av servicenivån har olika mål ställts upp för de olika förbindelseavsnitten. Förbindelseavsnitt av klass 1 utgör områdets kollektivtrafikkorridorer. Syftet med dessa är att öka användningen av kollektivtrafik och att betjäna olika resenärsbehov på ett mångsidigt sätt. Oftast har dessa förbindelseavsnitt täckande tågförbindelser som kompletteras av bussar. Förbindelseavsnitt av klass 2 utgör områdets basförbindelser. Målet med förbindelseavsnitten är att skapa förbindelser som betjänar förvärvsarbete, studier och utförande av ärenden. Förbindelseavsnitt av klass 3 betjänar i första hand skolelevernas och studerandenas behov att färdas. Utöver dessa klasser har för en del kommuner som ligger långt från stambanan ställt upp mål om anknytningsförbindelser till tågen under veckosluten.

Under planperioden är målet att skapa smidiga kollektivtrafiktjänster som är lätta att använda och att intensifiera växelverkan mellan kollektivtrafiken och hela trafiksystemet. Kollektivtrafikens konkurrensförmåga kan förbättras med god passagerarinformation och genom att marknadsföra kollektivtrafiken såsom även med olika kvalitetsfaktorer som förbättrar reseupplevelsen. Under planeringsperioden fästs särskild uppmärksamhet på marknadsföring av kollektivtrafiken och förmånliga resor genom att erbjuda attraktiva biljettprodukter. Målet är dessutom att öka andelen förnybar drivkraft i kollektivtrafiken som köps upp av NTM-centralen. Rapporteringen av passagerarantalet har förändrats och erbjuder noggrannare information om resepotentialen hos olika förbindelseavsnitt och bidrar till att utveckla kollektivtrafiken som helhet.

NTM-centralen i Södra Österbotten har identifierat bättre kundinformation som ett av de viktigaste målen. Trafiken som NTM-centralen köper upp finns på ett tillförlitligt sätt i en reseguide, den riksomfattande ruttguiden opas.matka.fi. Under planeringsperioden är målet också att all trafik som NTM-centralen köper upp är tillgänglig i realtid i den riksomfattande reseguiden. Detta betyder att passageraren kan följa upp i reseguiden var fordonet befinner sig på rutten. Dessutom uppdateras hållplatsprognoserna i realtid.

De flesta avtalen för kollektivtrafiken som NTM-centralen i Södra Österbotten har upphandlat är i kraft tills sommaren 2024. I de flesta avtalen finns en option på ett år, men några förbindelseavsnitt kommer också att konkurrensutsättas i början av år 2024. I början av år 2025 kommer kollektivtrafiken på flera förbindelseavsnitt att konkurrensutsättas.

Uppdaterad: 18.06.2024