Trafiksäkerhet

Under planeringsperioden skapas den största trafiksäkerhetspåverkan med trafikarrangemangen på:

  • Riksväg 3 i Koskue och Rajalanmäki, Kurikka
  • Anslutningen riksväg 3 och riksväg 19 i Jalasjärvi, Kurikka
  • Riksväg 8 Vasa–Karleby, mitträcksförsedda omkörningsfiler i Edsevö – Lepplax, Ytterjeppo – Sorvist
  • Riksväg 8 i Karleby centrum 1:a skedet
  • Riksväg 8 och landsväg 724 Vasa förbindelseväg 1:a skedet (byggt)
  • Riksväg 19 Seinäjoki–Lappo, 1:a skedet, omkörningsfiler och förbättring av den planskilda anslutningen vid Atria (under arbete)
  • Planering av fyrfältsväg på hela avsnittet Seinäjoki – Lappo
  • Förbättring av riksväg 18 på avsnittet Välimaa – Kiikku, Seinäjoki.

Dessutom förbättras trafiksäkerheten med ändringar av hastighetsbegränsningar genom att göra vibrerande kantlinjer i samband med nya beläggningar på de livligaste vägavsnitten. Vägräcken förlängs och standarden höjs så att den motsvarar nuvarande anvisningar på huvudvägarna och de viktigaste regionvägarna. Några gång- och cykelvägar byggs med kommunal finansiering. Skogar röjs längs vägkanten i områden med älgvarning. Trafikens säkerhet och smidighet förbättras vid några av de mest problematiska landsvägsanslutningarna.

På samma sätt som tidigare år utarbetas varje år 1–2 regionala trafiksäkerhetsplaner som omfattar flera kommuner. År 2023 påbörjades uppdateringen av trafiksäkerhetsplanen för Karlebyregionen, som blir färdig år 2024. Tyngdpunkten i planerna ligger på små åtgärder som främjar trafiksäkerheten (till exempel övergångsställen och förbättring av dem, farthinder, röjning av sikthinder) och justering av hastighetsbegränsningar. Dessutom aktiveras kommunernas trafiksäkerhetsarbete och insikterna om och planeringen av trafiksystem som främjar hållbar trafik kommer att utökas allt mer.

NTM-centralen i Södra Österbotten samarbetar med övriga aktörer för att främja trafiksäkerhetsfostran, -upplysning och -information och för att rikta övervakningen (t.ex. Trafikskyddet, Polisen osv.). En olycka är ofta resultatet av flera faktorer och en medveten risktagning minskar effekterna av de investeringar som gjorts i infrastrukturen. Därför är det alltid en viktig del av trafiksäkerhetsarbetet att påverka människors val och attityder och att övervakningen är trovärdig.

Olyckor med personskador i vårt område

I NTM-centralen i Södra Österbottens område har olyckorna med personskador minskat snabbare än gränsvärdet som Trafikledsverket har utfärdat under åren 2018–2022. År 2023 överskred olyckor med personskador som utgång det uppställda gränsvärdet. Man har inte förmått minska antalet olyckor med dödlig utgång tillräckligt med väghållningsåtgärder, utan exempelvis år 2019, 2021 och 2023 var mycket dåliga med avsikt på dessa olyckor.

Bild 5. Olyckor med personskador som utgång under åren 2014–2023 på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område. Olyckor med personskador som utgång har minskat från 327 år 2015 till 142 år 2022. År 2023 ökade trafiken på vägarna en aning och antalet olyckor med personskador som utgång ökade till 167. Trafikledsverket har ställt upp gränsvärdet 154 för år 2023.  De värsta åren med avsikt på olyckor med dödlig utgång var 2016, 2019 och 2021. År 2016 inträffade 24 olyckor med dödlig utgång. Det minsta antalet olyckor med dödlig utgång, sammanlagt 10 olyckor, inträffade år 2022. När det gäller NTM-centralen i Södra Österbotten var år 2023 värre och 16 olyckor med dödlig utgång inträffade

Bild 5. Olyckor med personskador som utgång under åren 2013–2022 på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område. Olyckor med personskador som utgång har minskat från 306 år 2013 till 152 år 2022. Trafikledsverket har ställt upp gränsvärdet 178 för år 2022. Antalet olyckor med dödlig utgång har minskat med 3–4 års mellanrum för att återigen öka. De värsta åren med avsikt på olyckor med dödlig utgång var 2013, 2016, 2019 och 2021. År 2016 inträffade 24 olyckor med dödlig utgång. Det minsta antalet olyckor med dödlig utgång, sammanlagt 10 olyckor, inträffade år 2022.

Nedan länk till en kartapplikation, vars källmaterial utgör statistiken över trafikolyckor åren 2019–23. Statistiken innehåller information om vägtrafikolyckor i Finland som kommit till polisens kännedom. Uppgifterna grundar sig på information om vägtrafikolyckor som har sparats i polisens datasystem. Polisens uppgifter kompletteras med bland annat Trafikledsverkets information. Polisens statistik över vägtrafikolyckor innefattar uppgifter om vägar och händelser på alla landsvägar, såväl privata som kommunala vägar.

Djurolyckor i vårt område

Under årens lopp har djurolyckorna ökat i NTM-centralen i Södra Österbottens område. Från år 2017 till 2023 har älgolyckorna som kommit till polisens kännedom hållits på i genomsnitt samma nivå. Enligt Viltcentralens statistik har däremot rådjursolyckorna mer än fördubblats på några år. År 2023 ökade alla djurolyckor jämfört med föregående år, älgolyckor 17 %, vitsvanshjort och vildren 11 % och rådjur 13 %.

Bild 6. Älgskadeolyckorna skilt för varje viltvårdsdistrikt (som kommit till polisens kännedom) åren 2014–2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar. Älgskadeolyckorna har varierat från år till år. I Kust-Österbotten har det som mest inträffat 169 olyckor år 2016 och 155 år 2019. I genomsnitt har det inträffat cirka 124 olyckor per år. I Österbotten har som mest inträffat 140 älgskadeolyckor år 2021. I genomsnitt har det inträffat cirka 105 olyckor per år. År 2023 ökade älgskadeolyckorna i Kust-Österbotten jämfört med föregående år med cirka 14 % och 103 olyckor och i Österbotten cirka 1 % och 100 olyckor.

Bild 6. Älgskadeolyckorna skilt för varje viltvårdsdistrikt (som kommit till polisens kännedom) åren 2014–2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar. Älgskadeolyckorna har varierat från år till år. I Kust-Österbotten har det som mest inträffat 169 olyckor år 2016 och 155 år 2019. I genomsnitt har det inträffat cirka 124 olyckor per år. I Österbotten har som mest inträffat 140 älgskadeolyckor år 2021. I genomsnitt har det inträffat cirka 105 olyckor per år. År 2023 ökade älgskadeolyckorna i Kust-Österbotten jämfört med föregående år med cirka 14 % och 103 olyckor och i Österbotten cirka 1 % och 100 olyckor.

Bild 7. Djurolyckorna (Viltcentralens statistik) under åren 2017–2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens område (innefattar även gator).  Älgskadeolyckorna har ökat år 2023 jämfört med nivån föregående år. De bästa åren med avsikt på dessa olyckor var åren 2020 och 2022 då det inträffade cirka 14 % färre olyckor. Vitsvanshjorts- och vildrensolyckor har hållits på en relativt stabil nivå från år 2019 till år 2023 (av siffrorna år 2017 och 2018 saknas vildrenens andel). Rådjursolyckorna har ökat med 131 % fram till år 2021. År 2022 var lite bättre tills antalet olyckor ökade år 2023 till nivån år 2021. År 2023 ökade alla djurolyckor jämfört med föregående år, älgolyckor 17 %, vitsvanshjort och vildren 11 % och rådjur 13 %.Bild 7. Djurolyckorna (Viltcentralens statistik) under åren 2017–2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens område (innefattar även gator).  Älgskadeolyckorna har ökat år 2023 jämfört med nivån föregående år. De bästa åren med avsikt på dessa olyckor var åren 2020 och 2022 då det inträffade cirka 14 % färre olyckor. Vitsvanshjorts- och vildrensolyckor har hållits på en relativt stabil nivå från år 2019 till år 2023 (av siffrorna år 2017 och 2018 saknas vildrenens andel). Rådjursolyckorna har ökat med 131 % fram till år 2021. År 2022 var lite bättre tills antalet olyckor ökade år 2023 till nivån år 2021. År 2023 ökade alla djurolyckor jämfört med föregående år, älgolyckor 17 %, vitsvanshjort och vildren 11 % och rådjur 13 %.

Uppdaterad: 18.06.2024