- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Servicenivå
- Upphandling av kollektivtrafik
- Aktuell information om trafiken
- Statsbidrag
- Statistik och rapporter
- Ensamrätt
- Hållplatser
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafiksäkerhet
NTM-centralen främjar trafiksäkerheten både genom samarbete och med väghållningsåtgärder
Vi utför förebyggande trafiksäkerhetsarbete genom att samordna markanvändningen och trafiken.
Dessutom strävar vi efter att minska riskerna för trafikolyckor och lindra konsekvenserna genom att förbättra väg- och trafikmiljön, exempelvis genom att bygga mitträcken och älgstängsel och söka lösningar för att stöda den lätta trafikens ställning. Körhastigheterna regleras med hastighetsbegränsningar och den automatiska trafikövervakningen sköts i samarbete med polisen.
Genom vinterunderhåll av vägarna garanterar vi verksamhetsförutsättningar för näringslivet och möjligheter för allmänheten att tryggt färdas på vägarna också under vintern. Vägtrafikanterna tycker att det är viktigt med ett så jämnt och förutsebart väglag som möjligt. Det här är viktigt både för säkerheten och för att transporterna ska löpa säkert och utan störningar.
NTM-centralerna koordinerar och stöder kommunernas trafiksäkerhetsarbete genom att delta i trafiksäkerhetsgrupper, aktivera kommuner att planera trafiksäkerheten och ordna utbildning.
Ökad trafiksäkerhet i väghållningen
Att trygga säkerheten i trafiken är bland de viktigaste målen i vägnätets dagliga underhåll, som största delen av väghållningens finansiering används till. På vintrarna ser man till trafiksäkerheten genom halkbekämpning och annat vinterunderhåll i rätt tid. Genom vägmarkeringar, röjning för att förbättra sikten samt reparationer av beläggningen tryggas trafiken på hela vägnätet.
Trafikmiljöns säkerhetsproblem löses i första hand genom små kostnadseffektiva åtgärder som genomförs inom ramen för den årligen fastställda finansieringen. Genom prioriteringar strävar man efter att hitta och reparera de farligaste och mest verkningsfulla objekten. Inom förbättringsarbetet betonas tätorter och huvudvägar eftersom åtgärder som riktas till dessa har den största inverkan på trafiksäkerheten.
Säkerheten i tätorterna förbättras genom att hejda körhastigheterna och genomföra små åtgärder för att förbättra trafikmiljön. Barns och skolelevers säkerhet i trafiken förbättras genom att utveckla gång- och cykelförbindelserna samt genom att förbättra övergångsställena på skolvägen. Skyddsvägar som behöver förbättras prioriteras, och de mest effektiva åtgärderna genomförs.
På huvudvägarna är de små, kostnadseffektiva åtgärderna som förbättrar trafiksäkerheten bland annat automatisk hastighetsövervakning, tydliga vägmarkeringar, bygg och reparation av räcken, justering av hastighetsbegränsningarna samt effektiv information om störningar. Nya metoder sökes aktivt genom försök och pilotprojekt.
Säkerhetsvisionen eftersträvas genom samarbete
Visionen om säkerhet i vägtrafiken går ut på att ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken. En förbättring av trafiksäkerheten hör till NTM-centralernas främsta mål.
I den dagliga trafiken framhävs varje trafikants ansvarsfulla uppförande, till exempel att använda säkerhetsbälte, följa trafikreglerna, ta andra trafikanter i beaktande och välja hållbara färdsätt. Målet med undervisnings- och informationsarbetet är att påverka väganvändarnas trafikbeteende och attityder så att de rör sig på ett hälsosamt, tryggt och ekonomiskt sätt.
Att påverka attityderna är ett pågående arbete, och därför utförs kommunikationen om trafiksäkerheten i samarbete mellan olika aktörer. Målet är att samarbetet för att främja trafiksäkerheten som görs med kommunerna, polisen, Trafikskyddet och näringslivet ska fördjupas ytterligare. Tyngdpunkten är att stöda kommunernas trafiksäkerhetsarbete, i synnerhet den livslånga trafikfostran. De bästa resultaten uppnås genom långsiktig verksamhet för att göra trafiksäkerhetsfrågorna mer synliga och respekterade samt olika åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten mer godtagbara.
Resursbristen inom arbetet med trafikfostran lindras genom lämpligt dimensionerat regionalt samarbete med målet att dela goda erfarenheter. Genom kommunernas och NTM-centralernas gemensamma planer för trygg och hållbar trafik samt uppföljningen av dessa programmeras mindre säkerhetsåtgärder för landsvägs- och gatunätet, till exempel förbättrad säkerhet vid övergångsställen och justering av hastighetsbegränsningar, samt koordineras samarbetet. Som stöd för kommunernas trafiksäkerhetsarbete finns på många ställen s.k. trafiksäkerhetskoordinatorer eller -aktörer. De är oftast konsulter, vars kostnader kommunerna och NTM-centralerna ansvarar för tillsammans.
Regional information
Liikenneturvallisuus - Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo
(Pohjois-Savon ELY-keskus vastaa liikenneasioista myös Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla.)
Itä-Suomen liikenneturvallisuusryhmä koordinoi liikenneturvallisuustyötä alueella
Liikenneturvallisuustyötä tehdään yhteistyössä monen eri tahon kanssa. Pohjois-Savon ELY-keskus on perustanut Liikenneturvan ja poliisin kanssa Itä-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmän. Ryhmä on koottu liikenneympäristöstä, liikennevalvonnasta sekä liikennekasvatuksesta, -valistuksesta ja -tiedotuksesta vastaavista toimijoista ja sen tehtävänä on koordinoida liikenneturvallisuustyötä Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa. Ryhmä kutsuu koolle poikkihallinnollisen liikenneturvallisuusfoorumin 1-2 kertaa vuodessa.
Liikenneturvallisuustoimija -hanke tukee kuntien liikenneturvallisuustyötä
Liikenneturvallisuustoimija –hanke käynnistettiin v. 2005. Toimijan tehtäviin kuuluu hankkeeseen osallistuvien kuntien liikenneturvallisuustyön tukeminen, kuntien välisen yhteistyön edistäminen, sekä erilaisten liikenneturvallisuustapahtumien järjestäminen. Toimija-hankkeen internetsivuilta löytyy kootusti tietoa liikenneturvallisuudesta, esteettömyydestä ja viisaasta liikkumisesta. Viisas liikkuminen tarkoittaa terveellistä, turvallista ja taloudellista liikkumista, jolla myös säästetään ympäristöä. Liikkumisen ohjauksella kannustetaan turvalliseen ja terveelliseen liikkumiseen.
Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella liikenneturvallisuussuunnitelmat on laadittu kaikkiin kuntiin. Suunnitelmat päivitetään 5 - 10 vuoden välein joko seutukuntien tai muutaman kunnan välisenä yhteistyönä. Liikenneturvallisuussuunnitelmiin löytyy linkki sivun oikean laidan Oikopolut-otsikon alta.
-------
Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma toteuttaa liikenneturvallisuuden nollavisiota
Nollavision mukaisesti kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä.
Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma toimeenpanee valtakunnallista liikenneturvallisuusstrategiaa Itä-Suomen erityispiirteet huomioiden sekä luo puitteet suunnitelmalliselle liikenneturvallisuustyölle tulevina vuosina. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on huomioitu kaikki liikennemuodot: tieliikenne, raideliikenne, vesiliikenne, maastoliikenne ja ilmailu. Vuosille 2024–2030 laaditun toimenpideohjelman painopiste on kuitenkin tieliikenteessä, jossa ovat myös suurimmat liikenneturvallisuuden haasteet.
Kaikki liikennemuodot huomioiden, Itä-Suomen alueen liikenteessä menehtyy vuosittain noin neljäkymmentä ihmistä (keskiarvo 2018–2022). Menehtyneistä 67 % on tullut tieliikenteessä, 21 % vesiliikenteessä ja 8 % maastoliikenteessä. Raideliikenteen (tasoristeysonnettomuudet) ja ilmailun osalta liikenneturvallisuustilanne on jokseenkin hyvä ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat melko harvinaisia poikkeuksia.
Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaa ohjaa valtakunnallinen nollavisio, jonka mukaisesti kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteen osalta Suomi, ja myös Itä-Suomi, on myös sitoutunut muiden EU-maiden kanssa tavoittelemaan kuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämistä puolella vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Liikenneturvallisuussuunnitelman laadinta pohjaa kattavaan liikenneturvallisuustilanteen ja toimintaympäristön analyysiin, laajaan työnaikaiseen vuoropuheluun sekä tarkkaan painopistealueiden määrittelyyn. Suunnitelmassa on kuvattu kaikkiaan 115 toimenpidettä, joiden avulla liikenneturvallisuuden suunta pyritään kääntämään tavoitteiden mukaiselle uralle kaikissa liikennemuodoissa. Suunnitelmassa korostuvat laaja keinovalikoima sekä useiden toimijoiden työpanos ja yhteistyö.
- Itä-Suomessa tehdään jo nykyisin hyvää liikenneturvallisuustyötä. Suunnitelman avulla rajalliset resurssit suunnataan tehokkaimpiin toimenpiteisiin. Yhteistyö liikenneturvallisuuden edistämiseksi on todella tärkeää ja sitäkin tullaan edelleen kehittämään. Hyvätkään suunnitelmat eivät toteudu, jos niitä ei määrätietoisesti edistä, toteaa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa hankkeesta vastannut Terhi Nissinen.
Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaan voi tutustua osoitteessa: https://www.doria.fi/handle/10024/188134
Lisätietoja
Terhi Nissinen, yksikön päällikkö, Pohjois-Savon ELY-keskus
terhi.nissinen(at)ely-keskus.fi, puh. 0295 026 748
Anna-Kaisa Kuohukivi, liikenneturvallisuusasiantuntija, Pohjois-Savon ELY-keskus
[email protected], puh. 0295 026 077
- Senast ändrad
- 2025-04-25
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 25.04.2025