- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafiksäkerhet
NTM-centralen främjar trafiksäkerheten både genom samarbete och med väghållningsåtgärder
Vi utför förebyggande trafiksäkerhetsarbete genom att samordna markanvändningen och trafiken.
Dessutom strävar vi efter att minska riskerna för trafikolyckor och lindra konsekvenserna genom att förbättra väg- och trafikmiljön, exempelvis genom att bygga mitträcken och älgstängsel och söka lösningar för att stöda den lätta trafikens ställning. Körhastigheterna regleras med hastighetsbegränsningar och den automatiska trafikövervakningen sköts i samarbete med polisen.
Genom vinterunderhåll av vägarna garanterar vi verksamhetsförutsättningar för näringslivet och möjligheter för allmänheten att tryggt färdas på vägarna också under vintern. Vägtrafikanterna tycker att det är viktigt med ett så jämnt och förutsebart väglag som möjligt. Det här är viktigt både för säkerheten och för att transporterna ska löpa säkert och utan störningar.
NTM-centralerna koordinerar och stöder kommunernas trafiksäkerhetsarbete genom att delta i trafiksäkerhetsgrupper, aktivera kommuner att planera trafiksäkerheten och ordna utbildning.
Ökad trafiksäkerhet i väghållningen
Att trygga säkerheten i trafiken är bland de viktigaste målen i vägnätets dagliga underhåll, som största delen av väghållningens finansiering används till. På vintrarna ser man till trafiksäkerheten genom halkbekämpning och annat vinterunderhåll i rätt tid. Genom vägmarkeringar, röjning för att förbättra sikten samt reparationer av beläggningen tryggas trafiken på hela vägnätet.
Trafikmiljöns säkerhetsproblem löses i första hand genom små kostnadseffektiva åtgärder som genomförs inom ramen för den årligen fastställda finansieringen. Genom prioriteringar strävar man efter att hitta och reparera de farligaste och mest verkningsfulla objekten. Inom förbättringsarbetet betonas tätorter och huvudvägar eftersom åtgärder som riktas till dessa har den största inverkan på trafiksäkerheten.
Säkerheten i tätorterna förbättras genom att hejda körhastigheterna och genomföra små åtgärder för att förbättra trafikmiljön. Barns och skolelevers säkerhet i trafiken förbättras genom att utveckla gång- och cykelförbindelserna samt genom att förbättra övergångsställena på skolvägen. Skyddsvägar som behöver förbättras prioriteras, och de mest effektiva åtgärderna genomförs.
På huvudvägarna är de små, kostnadseffektiva åtgärderna som förbättrar trafiksäkerheten bland annat automatisk hastighetsövervakning, tydliga vägmarkeringar, bygg och reparation av räcken, justering av hastighetsbegränsningarna samt effektiv information om störningar. Nya metoder sökes aktivt genom försök och pilotprojekt.
Säkerhetsvisionen eftersträvas genom samarbete
Visionen om säkerhet i vägtrafiken går ut på att ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken. En förbättring av trafiksäkerheten hör till NTM-centralernas främsta mål.
I den dagliga trafiken framhävs varje trafikants ansvarsfulla uppförande, till exempel att använda säkerhetsbälte, följa trafikreglerna, ta andra trafikanter i beaktande och välja hållbara färdsätt. Målet med undervisnings- och informationsarbetet är att påverka väganvändarnas trafikbeteende och attityder så att de rör sig på ett hälsosamt, tryggt och ekonomiskt sätt.
Att påverka attityderna är ett pågående arbete, och därför utförs kommunikationen om trafiksäkerheten i samarbete mellan olika aktörer. Målet är att samarbetet för att främja trafiksäkerheten som görs med kommunerna, polisen, Trafikskyddet och näringslivet ska fördjupas ytterligare. Tyngdpunkten är att stöda kommunernas trafiksäkerhetsarbete, i synnerhet den livslånga trafikfostran. De bästa resultaten uppnås genom långsiktig verksamhet för att göra trafiksäkerhetsfrågorna mer synliga och respekterade samt olika åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten mer godtagbara.
Resursbristen inom arbetet med trafikfostran lindras genom lämpligt dimensionerat regionalt samarbete med målet att dela goda erfarenheter. Genom kommunernas och NTM-centralernas gemensamma planer för trygg och hållbar trafik samt uppföljningen av dessa programmeras mindre säkerhetsåtgärder för landsvägs- och gatunätet, till exempel förbättrad säkerhet vid övergångsställen och justering av hastighetsbegränsningar, samt koordineras samarbetet. Som stöd för kommunernas trafiksäkerhetsarbete finns på många ställen s.k. trafiksäkerhetskoordinatorer eller -aktörer. De är oftast konsulter, vars kostnader kommunerna och NTM-centralerna ansvarar för tillsammans.
Regional information
Trafiksäkerhet - Nyland och Tavastland
NTM-centralen i Nyland ansvarar för trafikfrågor i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. Den här sidan ger information om hur NTM-centralen i Nyland förbättrar trafiksäkerheten och hur trafiksäkerhetsfrågor har ordnats vid NTM-centralen i Nyland.
Sidans innehåll:
- Aktuellt
- Nationella mål och EU-mål som rättesnöre
- Målen för att minska antalet olyckor har ännu inte uppnåtts
- Olyckor som lett till personskada 2017–2021
- NTM-centralen i Nyland förbättrar trafiksäkerheten på ett mångsidigt sätt
- Kommunerna utför ett viktigt trafiksäkerhetsarbete
- Samarbetsgrupperna på landskapsnivå stöder kommunernas trafiksäkerhetsarbete
- Medborgarnas respons och förslag beaktas vid planeringen av förbättringar
- Hundratals förbättringsbehov – alla kategoriseras och utvärderas
- Utveckling av säkerhet, tillgänglighet och hållbar rörlighet prioriteras
Aktuellt
Värt nyhetsbrev gällande trafiksäkerheten 1/2022 har publicerats. Läs mer om t. ex. flyttbara hastighetstavlor och kommunernas planer för trygg och hållbar trafik.
Nationella mål och EU-mål som rättesnöre
Trafiksäkerhetsarbetet vid NTM-centralen i Nyland styrs av nationella mål och Europeiska unionens mål.
I mars 2022 trädde en ny nationell trafiksäkerhetsstrategi och statsrådets principbeslut om trafiksäkerhet i kraft i Finland. Visionen för strategin är att alla trafikformer är så säkra som möjligt före 2050 så att ingen behöver omkomma eller skadas allvarligt i trafiken.
Delmålet är att före 2030 halvera antalet dödsfall och allvarliga skador i trafiken från nivån år 2020. Då skulle högst 112 personer omkomma i vägtrafiken 2030 och antalet allvarliga skador uppgå till högst cirka 460. Finlands mål är i enlighet med EU:s mål.
Källa: Antal dödsfall och allvarliga skador i vägtrafiken i relation till målen (tieto.traficom.fi/sv)
Målen för att minska antalet olyckor har ännu inte uppnåtts
År 2021 minskade inte antalet dödsfall i trafiken i Finland, vilket betyder att man inte närmade sig målet: Enligt preliminära uppgifter omkom 225 personer i vägtrafiken i hela landet 2021. Hittills har det lägst antalet dödsfall, 211 personer, uppnåtts 2019.
Det föregående riksomfattande målet som sattes upp 2010 var att halvera antalet dödsfall i trafiken fram till 2020 jämfört med nivån 2010. Detta mål uppnåddes inte, eftersom dödsfallen i trafiken endast minskade med 18 procent på tio år. År 2010 omkom 36 personer inom området för NTM-centralen i Nyland. Enligt det riksomfattande målet skulle högst 18 personer ha fått omkomma inom området för NTM-centralen i Nyland 2020, men antalet uppgick till 45 personer. Under en granskningsperiod på tio år omkom sammanlagt 110 personer fler än den eftersträvade nivån för utvecklingen.
Antalet allvarligt skadade har varit jämnt på årsnivå sedan statistikföringen av dessa inleddes 2014. År 2020 skadades 915 personer allvarligt i vägtrafiken i hela landet. Under tidigare år har cirka 830–960 personer per år skadats allvarligt. I statistiken ingår sjukhusens och polisens statistikuppgifter.
Källa: Antal dödsfall och allvarliga skador i vägtrafiken i relation till målen (tieto.traficom.fi/sv)
Olyckor som lett till personskada 2017–2021
Under åren 2017–2021 omkom i genomsnitt 61 personer och i genomsnitt 1473 personer skadades per år i vägtrafiken inom NTM-centralen i Nylands område. Dessa siffror omfattar döda och skadade i trafiken på landsvägar, gator och enskilda vägar. Utvecklingstrenden för antalet omkomna är stigande medan antalet skadade minskar. Största delen av olyckorna, 22 procent, var singelolyckor och 18 procent cykelolyckor. Andelen påkörningar bakifrån var 13 procent och antalet olyckor med fotgängare 12 procent av alla olyckor.
Inom området för NTM-centralen i Nyland 2017–2020 har antalet allvarligt skadade i genomsnitt varit 243 personer per år. År 2020 skadades 263 personer allvarligt inom området för NTM-centralen i Nyland.
Av dem som omkommit och skadats i trafikolyckor är 27 procent i åldern 15–24 år, trots att denna åldersgrupp endast utgör 11 procent av befolkningen i området för NTM-centralen i Nyland. De mest olycksbenägna i denna åldersgrupp är 15–17-åringar samt 18–20-åringar, som drabbas av betydligt fler olyckor som lett till personskador i förhållande till åldersgruppens storlek.
Antalet olyckor som ledde till skador på vägar som upprätthålls av kommunerna var 2991 och antalet dödsolyckor 79, medan motsvarande siffror för vägar som upprätthålls av Trafikledsverket var 2870 och 193. På andra väghållares områden inträffade 194 olyckor som ledde till skador och 12 dödsolyckor. 21 procent av olyckorna skedde på huvudvägarna, 27 procent på andra landsvägar och 52 procent på gator och enskilda vägar.
Olyckor som lett till personskador inom NTM-centralen i Nylands område åren 2017–2021 presenteras också i deskriptorerna nedan (endast på finska). Genom att klicka på deskriptorerna kan du se olycksutvecklingen till exempel enligt olyckskategori eller välja enbart olyckor på landsvägarna. Statistikuppgifterna härstammar från Statistikcentralen.
Källor: Statistikcentralens statistik över vägtrafikolyckor; Institutet för hälsa och välfärds vårdanmälningsregister
NTM-centralen i Nyland förbättrar trafiksäkerheten på ett mångsidigt sätt
Att förbättra trafiksäkerheten är väghållningens viktigaste aspekt. När åtgärder vidtas i vägnätet är målet alltid att även påverka trafiksäkerheten positivt.
NTM-centralen i Nyland förbättrar trafiksäkerheten på många områden. NTM-centralen förbättrar biltrafikens säkerhet bland annat genom att iståndsätta räcken, öka vägbelysningen och förbättra anslutningarna. På sträckorna med den största risken för hjortdjursolyckor byggs nya viltstängsel. I synnerhet på det lägre vägnätet justeras hastighetsbegränsningarna så att de bättre än tidigare garanterar att alla trafikantgrupper kan röra sig tryggt. NTM-centralen ökar också antalet variabla hastighetsbegränsningar och informationsskyltar för riskfyllda vägavsnitt i samarbete med andra väghållningsorganisationer. Vinterunderhåll, såsom halkbekämpning och snöplogning, hör till NTM-centralens grundläggande verksamhet.
Säkerheten för gång- och cykeltrafiken förbättrar NTM-centralen i Nyland tillsammans med kommunerna. Man satsar på säkerhet genom att bygga gång- och cykelvägar och underfarter samt genom att bygga eller förbättra övergångsställen. Körhastigheterna lugnas vid behov ner genom att kontrollera hastighetsbegränsningarna, bygga farthinder och placera flyttbara hastighetstavlor på problematiska ställen. Cykelvägarnas beläggning har förnyats på en cirka 150 kilometer lång sträcka under de senaste fem åren.
Resekedjornas funktion förbättras genom att man bygger säkrare förbindelser till hållplatserna, förbättrar busshållplatserna samt ökar antalet anslutningsparkeringsplatser för cyklar och bilar. NTM-centralen utreder också de viktigaste resekedjorna och de mest kostnadseffektiva metoderna för att förbättra dem.
Kommunerna utför ett viktigt trafiksäkerhetsarbete
I kommunerna främjas trafiksäkerheten på många sätt. I kommunernas trafiksäkerhetsarbete ingår till exempel:
- att påverka ålders- och väganvändargruppernas trafikbeteende och attityder så att de rör sig på ett hälsosamt, tryggt och hållbart sätt.
- trafikfostran och kommunikation i frågor som gäller trafiksäkerhet.
- planering och organisering av persontransporter.
- förbättring av trafikmiljön med små åtgärder.
- beaktande av trafiksäkerheten i planeringen av markanvändningen och boendet.
Kommunernas trafiksäkerhetsarbete planeras och samordnas i kommunernas egna trafiksäkerhetsgrupper. I trafiksäkerhetsstrategin som färdigställdes 2022 betonas vikten av trafiksäkerhetsarbetet i kommunerna. I grupperna:
- diskuterar man åtgärder i anslutning till trafikmiljön, övervakningen, trafikfostran och kommunikation, det vill säga behandlar hela trafiksäkerhetsarbetet.
- sörjer man för kontinuiteten i trafiksäkerhetsarbetet.
- omsätter man trafiksäkerhetsplanen i praktiken inom kommunens olika verksamhetsområden.
Till trafiksäkerhetsgruppen hör i allmänhet representanter för kommunens olika verksamhetsområden, NTM-centralen, representanter från Trafikskyddet och polisen samt representanter för andra intressentgrupper som påverkar trafiksäkerheten. Läs mer om till exempel Kyrkslätts trafiksäkerhetsarbetsgrupps verksamhet på kommunens trafiksäkerhetssidor.
- Kyrkslätts trafiksäkerhetssidor (kyrkslatt.fi).
Trafiksäkerhetskoordinatorer stöder trafiksäkerhetsarbetet i många kommuner. Kommunerna och NTM-centralen står tillsammans för kostnaderna för koordinatorarbetet.
NTM-centralen stöder kommunerna i deras trafiksäkerhetsarbete. Kommunerna och NTM-centralerna gör också tillsammans upp planer för trygg och hållbar trafik. Med hjälp av dem programmerar man mindre säkerhetsåtgärder för landsvägs- och gatunätet, såsom förbättrad trafiksäkerhet på övergångsställen och hastighetsbegränsningskontroller, samt koordinerar samarbetet.
Samarbetsgrupperna på landskapsnivå stöder kommunernas trafiksäkerhetsarbete
Inom området för NTM-centralen i Nyland finns två samarbetsgrupper för trafiksäkerhet på landskapsnivå med medlemmar från Trafikskyddet, polisen och NTM-centralen i Nyland. Apila-gruppen verkar i Nyland och Lyyra-gruppen i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.
Gruppernas uppgift är att uppmuntra och stöda det arbete som utförs i kommunerna och koordinera gemensam information och gemensamma evenemang. Dessutom deltar aktörer som ansvarar för trafiksystemplaneringen i det regionala trafiksäkerhetsarbetet, såsom landskapsförbunden och Helsingforsregionens trafik (HRT).
Medborgarnas respons och förslag beaktas vid planeringen av förbättringar
Via Responskanalen kan väganvändarna ge respons till NTM-centralen och komma med åtgärdsförslag som gäller trafiken. NTM-centralen går igenom all respons och alla åtgärdsförslag. I allmänhet får kunden en mottagningskvittens på sin respons och ett allmänt svar på sitt åtgärdsförslag som gäller dess ämnesområde. Även om responsen och åtgärdsförslagen inte besvaras i detalj beaktas de när man väljer förbättringsobjekt.
Trafiksäkerheten är ett av de vanligaste ämnena i åtgärdsförslagen. En fjärdedel av all respons och alla åtgärdsförslag som gäller vägtrafiken i Finland riktas årligen till NTM-centralen i Nyland.
Hundratals förbättringsbehov – alla kategoriseras och utvärderas
Eftersom det finns många förbättringsobjekt och -behov kategoriserar NTM-centralen dem och prioriterar dem som helheter i behovskorgar. Egna helheter är till exempel objekt för gång- och cykeltrafiken, små trafiksäkerhetsobjekt, belysningsobjekt och anslutningar. De minsta kategorierna omfattar några tiotals objekt, medan de största korgarna kan omfatta flera hundra. I kategorierna samlas uppgifter utifrån vilka NTM-centralen bedömer hur brådskande objekten är och lyfter fram de mest effektiva objekten i den fortsatta planeringen. Särskild uppmärksamhet fästs till exempel vid de vägavsnitt som framkommer vid analyserna av allvarliga olyckor.
Utveckling av säkerhet, tillgänglighet och hållbar rörlighet prioriteras
Antalet förbättringsområden är mångdubbel i förhållande till tillgänglig finansiering, och därför placeras åtgärderna i prioriteringsordning. Åtgärderna genomförs också som gemensamma projekt med kommunerna. NTM-centralen strävar efter att allokera sina resurser så effektivt som möjligt så att förbättringar kan göras där det behövs mest.
I första hand genomför NTM-centralen kostnadseffektiva åtgärder som förbättrar säkerheten och tillgängligheten samt främjar hållbara transportformer. Oskyddade trafikanter, det vill säga fotgängare, cyklister och mopedister, prioriteras. Särskilt barn och äldre beaktas, och därför är omgivningen vid daghem, skolor, servicehus och vårdhem primära förbättringsobjekt. NTM-centralen främjar hållbar rörlighet genom att förbättra säkerheten och göra det lättare och mera attraktivt att röra på sig. Detta görs särskilt i de områden och på de förbindelsesträckor där man går och cyklar livligast och använder kollektivtrafik mest.
- Senast ändrad
- 2024-07-18
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 14.08.2024