- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafiktillstånd och uttalande
Trafikrelaterade tillstånd, avtal och utlåtanden
Vi styr externa aktörers verksamhet på vägområdet eller i dess närhet genom att fatta beslut om tillstånd, ingå avtal och avge utlåtanden. Vi beviljar även tillstånd som avser transporter.
Regional information
Maanteiden sulkemiset ralliharjoittelua varten Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimialueella
Koska yhteistä valtakunnallista linjausta ei ole, sovelletaan Pohjois-Savon ELY-keskukselta ralliharjoittelun vuoksi haettaviin maanteiden sulkemisiin seuraavia periaatteita:
Ralliharjoittelun vuoksi
- ei tehdä sulkemispäätöksiä KVL > 100 maanteille
- ei tehdä sulkemispäätöksiä maanteille, joilla edellisinä vuosina on palautteen vuoksi tai muuten todettu harjoittelusta ja tien sulkemisesta aiheutuneen merkittävää haittaa maantie käyttäjille tai maantien varren toimijoille
- samalle tielle voidaan tehdä sulkemispäätös korkeintaan kolmelle päivälle vuodessa
- saman toimijan hakemuksesta voidaan tehdä korkeintaan 15 sulkemispäätöstä vuodessa (15 tietä kukin yhtenä päivänä, 5 tietä kukin 3 päivänä jne.)
- pyritään välttämään sulkemisia peräkkäisinä viikonloppuina
- Lisäksi meluhaittojen vähentämiseksi ajoharjoittelua rajataan seuraavasti:
- 1.1.–31.5. ja 1.8.–31.12.
- maanantaista perjantaihin klo 8–20 ajoharjoittelu sallittu
- lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10–18 ajoharjoittelu sallittu
- 1.6.–31.7.
- maanantaista perjantaihin klo 10–18 ajoharjoittelu sallittu
- lauantaisin, sunnuntaisin, arkipyhinä ja juhannusaattona ei saa ajaa
- 16.12.–31.12. ei saa ajaa
- 1.1.–31.5. ja 1.8.–31.12.
Tarkemmat ehdot määritellään hakemuskohtaisesti.
Sulkemispäätös voidaan edelleen tehdä useampia sulkemisia koskevana ennakkopäätöksenä vuodeksi eteenpäin, jolloin toimijoilla asetetaan tapahtumakohtaiset velvoitteet ja määräajat, joiden täyttymisestä järjestäjän tulee huolehtia ennen varsinaista sulkemisajankohtaa.
Piikkinastojen käyttö rallien siirtymäosuuksilla Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimialueella
Rallikilpailuissa varsinaiset erikoiskokeet ajetaan suljetuilla maanteillä tai yksityisteillä. Päätökset maanteiden tilapäisestä sulkemisesta rallikilpailuiden vuoksi tekee ELY-keskus. Erikoiskokeiden välillä ralliautot siirtyvät normaalin liikenteen joukossa, jolloin niitä koskevat normaalit liikennesäännöt.
Poikkeuksena muuhun liikenteeseen Traficom on myöntänyt AKK-Motorsport ry:lle 31.12.2023 saakka poikkeusluvan ns. piikkinastarenkaiden käyttöön sillä ehdolla, että niitä käytetään vain AKK-Motorsportsin alaisissa kilpailutapahtumissa ja että silloinkin tienpitäjä antaa siihen luvan.
ELY-keskukset ja AKK-Motorsport ry selvittivät keväällä 2022 yhteistyössä talvirallirenkaiden kulutusvaikutusta tyypillisellä päällystetyllä seututiellä. Mittaustulosten perusteella rallinastarenkaiden kulutusvaikutus päällysteeseen oli vähäistä tai olematonta. Mitatut urasyvyyden muutokset testiajon aikana olivat millin kymmenesosia eli lähellä mittaustarkkuuden rajoja. Testitulosten perusteella ELY-keskukset eivät näe syytä kieltää rallinastarenkaiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee kuitenkin jatkossakin välttää Pohjois-Savon ELY-keskuksessa sovelletaan rallinastarenkaiden käyttöön maanteiden sulkemiseksi tehtyjen hakemusten käsittelyssä seuraavia periaatteita:
Lähtökohtana on, että pyritään yhteystyössä hakijan kanssa keskustellen löytämään kokonaisratkaisu, jossa maantieomaisuudelle rallista aiheutuvia vaurioitumisriskejä vähennetään ennakkosuunnittelulla ja rallin järjestäminen ml. piikkinastarenkailla ajaminen voidaan hyväksyä.
Siirtymäosuudet:
- Erikoiskokeiden sijoittuminen ja määrä ohjeistetaan suunnittelemaan siten, että siirtymistä mahdollisimman suuri osuus ajettaisiin polannepintaisilla maantieosuuksilla
- Siirtymät piikkinastarenkailla voidaan hyväksyä maanteille, joilla nopeusrajoitus on korkeintaan 80 km/h (hyvin lyhyet siirtymät 100 km/h -teillä harkinnan mukaan)
- Siirtymäosuuksille tulee varata riittävästi aikaa niin, että ne on mahdollista ajaa kiireettä (vrt. AKK-Motorsportsin edustajien kertoman mukaisesti suunnittelunopeus olisi 60 km/h)
- Jos piikkinastarenkailla joudutaan ajamaan maantiesiltojen massasaumalaitteiden yli, tulee noudattaa erityistä varovaisuutta massasaumalaitteiden kohdilla. Rallin aikana ylitettävien massasaumalaitteiden kunto tulee katselmoida ja valokuvata ennen ja jälkeen rallin.
- Piikkinastojen käyttöä ei hyväksytä sellaisilla polanteesta vapailla päällystetyillä osuuksilla, joiden päällysteen kunto on valmiiksi niin huono, että piikkinastojen arvioidaan aiheuttavan huomattavia lisävaurioita
- Suojaamattomilla puukantisilla silloilla (esimerkiksi lumipolanteen peittämillä puukantisilla silloilla voidaan hyväksyä)
Erikoiskokeet:
- Erikoiskokeilla ei saa olla alikulkusiltoja, joiden seiniin tai pilareihin olisi mahdollista törmätä
- Erikoiskokeilla ei saa olla yli ajettavia siltojen massasaumalaitteita, ellei massasaumoja suojata piikkinastoilta
- Rallissa käytettävien maanteiden (erikoiskokeet ja siirtymäosuudet) kuntokatselmukset ja vaurioiden korjaukset:
- Hakijan tulee huolehtia rallissa käytettävien reittien kuntokartoitukset ennen ja jälkeen rallin
- Hakijan tulee huolehtia rallista maanteille aiheutuneiden vaurioiden korjaukset ELY-keskuksen antamien ohjeiden mukaisesti
Yllä oleva ohje ladattavana pdf-tiedostona
- Senast ändrad
- 2023-05-15
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 19.08.2024