- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Kunderna nöjda med den service de fått från NTM-centralerna
Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM) genomför årligen en enkät om kundtillfredsställelse som riktar sig till kunder som använder NTM-centralernas finansierings-, utbetalnings-, tillstånds- och övervakningstjänster. År 2022 var totala nöjdheten med tjänsten 4,29 på skalan 1–5. Enkäten besvarades av 4 430 personer.
NTM-centralernas verksamhets- och servicefält är mycket omfattande och den nuvarande enkäten omfattar endast en del av ämbetsverkens tjänster. För alla 15 regionala NTM-centraler är det dock viktigt med tanke på utvecklingen av verksamheten att få information om hur olika kundgrupper förhåller sig till den service de fått.
– Vårt system för insamling av respons håller på att förändras. I fortsättningen kommer vi att samla in respons i mycket större omfattning och i realtid. Redan nu vågar vi i ljuset av olika indikatorer glädja oss åt att vårt arbete i huvudsak är mycket träffsäkert och högklassigt för kunderna, konstaterar strategichef Anne Jortikka vid NTM-centralen i Satakunta.
De bästa betygen i expertis, för e-tjänsterna finns rum för utveckling
NTM-centralerna fick toppbetyget 4,44 för expertis. Betygen för vänlighet, beslutsgrunderna och rådgivning låg inte heller långt efter. Däremot fick behandlingstider betyget 3,90. Det var ingen överraskning.
– Förutom att våra elektroniska system för kunderna ännu inte till alla delar motsvarar dagens krav. För kunderna har situationen naturligtvis varit besvärlig, beklagar Jortikka.
Vid NTM-centralerna pågår ett omfattande digitaliseringsprojekt vars centrala mål är att förbättra i synnerhet kvaliteten på den elektroniska kundservicen. Förhoppningsvis syns resultaten redan i följande års enkät om kundtillfredsställelse.
NTM-centralerna sörjer för sådant som påverkar allas vardag, såsom byggande av vägar och vägarnas skick, miljöns tillstånd och skydd samt stöd för företagen under deras utveckling. Vi är viktiga utvecklare av våra områden och beviljare av EU-finansiering.
Kontaktpersoner
Strategichef
Anne Jortikka
tfn 0295 022 046
NTM-centralen
Frågor om genomförandet av enkäten om servicetillfredsställelse:
Utvecklingsexpert
Jukka Lyytinen
tfn 0295 024 701
UF-centret
- Publiceringsdatum
- 2023-04-21