Regional information

Nyheter 2022

Käytännönläheiset työkalut auttavat yrityksen digiaskeleissa – ota käyttöösi!

Digityökalupakin konkreettiset työkalut ja mallit auttavat arvioimaan digitaalisuuden ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä omassa yrityksessä ja helpottavat kehittämään näitä asioita eteenpäin.


Kuva: Päivi Eskelinen

Työkalut sopivat työpajamuotoiseen työskentelyyn pienissä ja suuremmissa ryhmissä

Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja työ etenee ketterästi ohjatun oivalluksen kautta ratkaisuihin. Kokoa osallistujat laajasti organisaation eri tehtävistä ja tasoilta, niin tulokset ovat kestävämpiä. Valitse yrityksesi tilanteeseen parhaiten sopiva, tai toteuta kaikki kolme työpajaa esimerkiksi muutaman viikon välein.

Työpajat eivät itsessään vie kehitystyötä eteenpäin, mutta ne antavat suuntaa, ja auttavat selkeiden toimintasuunnitelmien laatimisessa. Sen jälkeen on helppo kääriä hihat ja ryhtyä töihin.

Toivomme työkalupakin leviävän mahdollisimman laajalle. Jaathan työkaluja ja hyviä käyttökokemuksia eteenpäin!

Digityökalupakki sisältää kolme työkalua

Hattutemppu

  • Työkalu virittämään keskustelua työhyvinvoinnin sisällöstä ja merkityksistä.

D&T-Sprintti

  • Suunnittelupohja digitalisaation, työhyvinvoinnin ja tuottavuuden tunnistamiseen ja tarkasteluun omassa yrityksessä.

LOIKKA

  • Työkalu digimuutosten ja työhyvinvoinnin yhteensovittamisesta toimenpiteiksi.

Lataa tiedosto tästä käyttöösi: Digin ja työhyvinvoinnin työkalupakki (pdf)

Pirkanmaalaiset pk-yritykset ovat digitalisoitumiskehityksessään eri vaiheissa

Tämä kävi ilmi Poweria työelämään -hankkeessa keväällä 2022 toteutetusta asiantuntijaselvityksestä. Se osoitti myös, että digitalisaation yhteys työhyvinvointiin ja tuottavuuteen on epäselvä useimmille pk-yrityksille. Yritykset tarvitsevat tietoa siitä, kuinka digitalisaatio ja digiosaamisen kehittäminen luovat hyvinvointia ja lisäävät työn imua – ja sitä kautta lisäävät yritysten tuottavuutta. Lisäksi selvityksestä kävi ilmi, että digitalisaation, työhyvinvoinnin ja tuottavuuden välistä suhdetta ei seurata yrityksissä vielä aktiivisesti, ja yritykset tarvitsevat tähän tukea ja mittareita.

Näihin tarpeisiin hankkeessa luotiin digin ja työhyvinvoinnin työkalupakki. Se tarjoaa pk-yrityksille työkaluja digin ja työhyvinvoinnin edistämiseen omassa kehittämistyössä. Työkalupakki sopii erityisen hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille toimialasta riippumatta. Sen konkreettiset työkalut ja mallit auttavat arviomaan digitaalisuuden ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä omassa yrityksessä ja helpottavat kehittämään näitä asioita eteenpäin.

Työkalupakin LOIKKA-menetelmää on käytetty onnistuneesti Poweria työelämään -hankkeen ratkaisupajoissa. Sen avulla kehitettiin Pover-verkoston voimin yrityksille toimintasuunnitelmat digin ja työhyvinvoinnin seuraaviksi kehittämisaskeleiksi.

Taustaa: Digitalisaation yhteys työhyvinvointiin ja tuottavuuteen on epäselvä useimmille yrityksille, selvitys https://www.ely-keskus.fi/uutiset-2022/-/asset_publisher/wunrvszgFqL0/content/digitalisaation-yhteys-ty%25C3%25B6hyvinvointiin-ja-tuottavuuteen-on-ep%25C3%25A4selv%25C3%25A4-useimmille-yrityksille-pirkanmaa-

Lisätiedot

Sanna Kulmala
Pirkanmaan ELY-keskus
sanna.kulmala(at)ely-keskus.fi