Regional information

Nyheter 2022

Kundservice för miljöfrågor ger råd även under sommaren – kontakta oss med den förnyade chatten!

Kundservice för miljöfrågor har gett NTM-centralens kunder råd i miljöfrågor i hela 10 år. Under sommaren erbjuds tjänsten per telefon kl. 9-15 och i den förnyade chatten på flera olika webbplatser kl. 12-15. E-post behandlas under tjänstetid.

Hur ansöker jag om understöd och hur gör jag en anmälan om muddring av stranden? Var får jag information om algläget eller inrättandet av ett naturskyddsområde? Hur gör vårt företag en ansökan till avfallshanteringsregistret? Kundservice för miljöfrågor har redan i 10 år hjälpt medborgare och företag med bland annat dessa frågor.

Kundservice svarar särskilt på frågor om NTM-centralens tjänster och uppgifter samt regionförvaltningsverkens miljö- och vattentillstånd. Varje år svarar kundrådgivarna på cirka 27 000 kontakter per telefon, chatt och e-post.

Chatten har förnyats för att fira jubileumsåret och den finns för närvarande på följande webbplatser:

Webbplatserna ovan erbjuder omfattande information om miljöfrågor och under 2023–2024 utvecklar och utvidgar kundservicen särskilt tjänsten Vanliga frågor om miljön, där man erbjuder expertsvar på olika frågor. Tills vidare innehåller tjänsten svar på frågor om fridlysta arter.

Du når kundrådgivarna under sommaren (19.6–11.8) enligt följande:

  • Ring 0295 020 900 vardagar kl. 9–15
  • Skicka meddelanden i chatten vardagar kl. 12–15
  • Skicka e-post [email protected]. Vi behandlar e-postmeddelanden under tjänstetid.

Läs mer

Kundservice för miljöfrågor