- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2013
Mopot pois pyöräteiltä Turun seudulla (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Pyörätiet eli kevyenliikenteenväylät on tarkoitettu moottorittomille ajoneuvoille. Turun kaupungin ja ympäristökuntien alueilla mopoilu on kuitenkin monin paikoin sallittua kevyen liikenteen väylillä. Jatkossa mopoilua kevyen liikenteen väylillä rajoitetaan. Muutosten jälkeen mopoilu on pyöräteillä sallittua pääsääntöisesti vain taajaman ulkopuolella valtateiden varsilla ja sellaisten maanteiden varsilla, joissa nopeusrajoitus on yli 80 km/h. Näin pyritään parantamaan sekä mopoilijoiden että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta. Muutokset toteutetaan keväällä 2014.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittamassa hanketta mopoille sallittujen pyöräteiden vähentämisestä Turun seudulla. Mopot muita kevyen liikenteen väylien käyttäjäryhmiä nopeampina liikkujina aiheuttavat hitaammille käyttäjäryhmille turvattomuuden tunnetta, sillä mopojen nopeus ei jätä riittävästi reagointiaikaa kävelijöille ja pyöräilijöille kevyen liikenteen väylällä tai autoilijoille risteyksissä. Nopeuserot, mopon paino ja törmäysvoima lisäävät onnettomuusriskiä niin mopoilijoille kuin muillekin kevyen liikenteen väylällä kulkeville. Kevyen liikenteen väyliä käyttävät niin lenkkeilijät, lapset, koiranulkoiluttajat kuin työmatkaliikkujatkin, joista etenkin lapset liikkuvat arvaamattomasti. Valtakunnallisten tavoitteiden mukaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrää pyritään lisäämään, mikä mopojen määrän kasvun kanssa lisää riskialttiita tilanteita yhteisillä väylillä.
Mopoilun rajoittaminen kevyenliikenteenväylillä edistää kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta. Mopojen siirto ajoradalle selkeyttää mopon asemaa ja vastuuta liikenteessä, millä on myönteinen vaikutus mopoilijan ajotottumuksiin. Myös autoilijat joutuvat huomioimaan mopoilijat tasaveroisina osapuolina liikenteessä. Ajoradalla mopoilijan on helpompi ennakoida muiden ajoneuvojen liikkeitä. Mopoilijan ajaessa pyörätietä erityisiä vaaranpaikkoja ovat pyörätien ja ajoradan risteykset sekä siirtymiset ajoradalta pyörätielle ja takaisin. Muutosten myötä molempien vaaratilanteiden määrä vähenee.
Liikennevirastolta ilmestyi alkuvuodesta 2013 ohje "Mopon paikka liikenneympäristössä", jossa määritellään uudet kriteerit mopoilun sallimiselle pyöräteillä. Muutosten jälkeen mopoilu on pyöräteillä sallittua pääsääntöisesti vain taajaman ulkopuolella valtateiden varsilla ja sellaisten maanteiden varsilla, joissa nopeusrajoitus on yli 80 km/h.
Turussa mopokanta yli kaksinkertaistui vuodesta 2001 vuoteen 2011. Samalla ajanjaksolla mopo-onnettomuudet lisääntyivät Turun seudulla voimakkaasti vuoteen 2008 saakka lähes kolminkertaistuen vuodesta 2001. Vuoden 2008 jälkeen suunta on ollut laskeva. Mopokorttiuudistuksen arvellaan vaikuttaneen positiiviseen kehitykseen. Siitä huolimatta Varsinais-Suomessa tapahtuu mopo-onnettomuuksia asukaslukuun suhteutettuna 50 % muuta maata enemmän. Ensi keväänä tehtävien muutosten toivotaan edelleen vähentävän mopo-onnettomuuksia. Vastaavia moporeittimuutoksia on tehty jo muualla Suomessa ja vaikutukset ovat olleet myönteisiä.
Työtä tehdään yhteistyössä seudun kuntien kanssa, joita ovat Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku. Kunnat tekevät vastaavia muutoksia omalla katuverkollaan. Yhteistyön kohteena ovat erityisesti kevyen liikenteen väylät, jotka jatkuvat kuntien katuverkolta valtion maanteille. Muutokset toteutetaan keväällä 2014 ennen mopokauden alkua.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikennejärjestelmäsuunnittelija Piritta Keto, p. 0295 022 763
Liikenneviraston ohje "Mopon paikka liikenneympäristössä" löytyy Liikenneviraston nettisivuilta.
- Publiceringsdatum
- 2013-11-18