- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2013
Hastighetsbegränsningen på Vichtisvägen sänks permanent (ELY-centralen i Nyland)
Vichtisvägens (landsväg 120) hastighetsbegränsning sänks på avsnittet mellan Sockenbacka i Helsingfors och Ring III. Den nya hastighetsbegränsningen är 60 km/h. Sänkningen av hastighetsbegränsningen förbättrar trafiksäkerheten på den olycksdrabbade Vichtisvägen och gör att busstrafiken kan ansluta sig smidigare till trafiken från hållplatserna tack vare att förkörsrätten ändras.
Från och med den första juli är hastighetsbegränsningen på Vichtisvägen mellan Gjuterigrändens tillfart i Sockenbacka och Ring III 60 km/h. Målet med den sänkta hastighetsbegränsningen är att förbättra trafiksäkerheten, eftersom statistiken visar att Vichtisvägen har det största antalet olyckor bland de stora lederna i huvudstadsregionen.
– Sänkningen av hastighetsbegränsningen utjämnar hastighetsskillnaderna och gör att trafikflödet på Vichtisvägen blir jämnare. På det hela taget kommer ändringen att öka trafiksäkerheten och minska störningarna, genom vilket vi kan minska stockningarna på leden. Sänkningen av hastigheterna minskar även buller- och miljöstörningarna, säger Marko Kelkka, trafiksäkerhetsansvarig vid Nylands NTM-central.
Förkörsrätten ändras
Sänkningen av hastighetsbegränsningarna ger förkörsrätt till de bussar som ansluter sig till trafiken, vilket underlättar bussarnas åtkomst från hållplatserna tillbaka till körfälten.
– Bussarnas förkörsrätt gör att det blir smidigare för dessa att ansluta sig till trafikflödet och påskyndar på detta sätt färden för dem som använder kollektivtrafik. Bussbolagen har mottagit ändringen på ett positivt sätt. Personbilsförare som vant sig vid förkörsrätten måste givetvis vara aktsamma, påpekar Kelkka.
Beslutet om att sänka hastighetsbegränsningen togs efter en noggrann utredning.
– Vid utredningen beaktade vi olika perspektiv på ett så mångsidigt sätt som möjligt. Enligt olycksstatistiken är Vichtisvägen den farligaste av alla radierande vägar i huvudstadsregionen. I detta fall fanns det klara grunder för att sänka hastighetsbegränsningen, konstaterar Kelkka.
Karta (pdf 150 kt)
Ytterligare information:
- trafiksäkerhetsansvarig Marko Kelkka, ELY-central i Nyland, 0295 021 291, marko.kelkka(at)ely-keskus.fi
- Publiceringsdatum
- 2013-06-27