Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Pressmeddelanden 2013

Vt 22 parantaminen välillä Kärnäntie-Rönköntie ja Soso-Rovastinoja, Muhos (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus)

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on laatimassa kahta erillistä tie- ja rakennussuunnitelmaa valtatien 22 parantamiseksi Muhoksella.

Välille Kärnäntie–Rönköntie suunnitellaan uusi kevyen liikenteen alikulkukäytävä valtatielle nykyisen Romppaisentien/Rönköntien liittymän itäpuolelle. Lisäksi suunnitellaan uusi väistötilallinen yksityistieliittymä Mankilan taloryhmän kohdalle (nykyinen Rönköntien liittymä katkaistaan) sekä väistötila Romppaisen yksityistien kohdalle. Lisäksi suunnitellaan yksityistieliittymäjärjestelyjä (mm. Kärnäntien katkaisu).

Välille Soso–Rovastinoja suunnitellaan valtatielle Tyrnäväntien (mt 827) liittymään tasauksen lasku ja kääntymiskaistat (kanavointi saarekkein), Korilan ja Karhun yksityisteiden liittymiin suunnitellaan väistötilat sekä uusi kevyen liikenteen alikulkukäytävä Korivaaran koulun itäpuolelle. Lisäksi suunnitellaan erillinen kevyen liikenteen väylä valtatien eteläpuolelle Tyrnäväntiellä olevalta rautatien tasoristeykseltä Muhoksen suuntaan Rovastinojantielle saakka, mistä jatkuu nykyinen kevyen liikenteen väylä Muhoksen keskustaan. Valtatien pohjoispuolella olevaa kevyen liikenteen väylää parannetaan Viinikan kohdalta.

Suunnitteluun kuuluu yksityistieliittymäjärjestelyjä sekä Rovastinojan ja Pastorinojan putkisiltojen suunnittelu.

Suunnitelmat laaditaan yhteistyössä Muhoksen kunnan kanssa.

Hankkeiden ensisijaisena tavoitteena on liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantaminen. Tavoitteiden saavuttamiseksi suunnitellaan valtatielle kaksi kevyen liikenteen alikulkukäytävää sekä erillinen kevyen liikenteen väylä noin kahden kilometrin matkalle.

Ajoneuvoliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi suunnitellaan valtatielle väistötilallisia liittymiä, yksityisteiden liittymäjärjestelyjä ja valtatien / Tyrnäväntien liittymä kanavoituna liittymänä. Kanavoitu liittymä suunnitellaan keskisaarekkeelliseksi ja siinä tullaan osoittamaan erilliset kaistat valtatieltä vasemmalle kääntyvälle liikenteelle.

Valtatien varteen suunniteltava kevyen liikenteen väylä tullaan sijoittamaan luontevasti nykyiseen maastoon. Kevyen liikenteen väylälle suunnitellaan erillinen valaistus siltä osin kun valtatien valaistus ei ole riittävä valaisemaan kevyen liikenteen väylää. 

Suunnittelutyö on käynnistetty elokuun 2013 alussa. Tiesuunnitteluvaiheen aikana, syys-lokakuussa pidetään kansalaisille tarkoitettu yleisötilaisuus molemmista hankkeista. Tilaisuuksissa esitellään laadittuja suunnitelmaluonnoksia ja -ehdotuksia sekä otetaan vastaan suunnitelmaa koskevia palautteita.

Tiesuunnitelmat valmistuvat joulukuussa 2013, jonka jälkeen ne lähetetään maantielain mukaiseen käsittelyyn. Tässä käsittelyssä tiesuunnitelmista pyydetään lausunnot eri viranomaisilta sekä Muhoksen kunnalta jonka alueella suunnittelukohde sijaitsee. Ennen lausunnon antamista kunta asettaa tiesuunnitelmat nähtäväksi, jolloin kansalaisilla on mahdollisuus jättää muistutuksia suunnitelmasta.  Lausuntojen ja muistutusten käsittelyn jälkeen Liikennevirasto antaa suunnitelmista hyväksymispäätöksen.

Tiesuunnitelmien valmistuttua hankkeista laaditaan rakennussuunnitelmat, jotka valmistuvat huhtikuun 2013 loppuun mennessä. Rakennuskustannusarvio on väillä Kärnäntie–Rönköntie noin 0,8 M€ (alv 0 %) ja välillä Soso–Rovastinoja noin 2,5 M€ (alv 0 %). Hankkeet sisältyvät liikennepoliittisen selonteon mukaiseen vt 22 Oulu–Kajaani -parantamishankkeen toimenpiteisiin. Hankkeiden rakentaminen pyritään aloittamaan tällä hallituskaudella, aikaisintaan v. 2015.

Lisätietoja antavat:

Pohjois-Pohjanmaan ELY -keskuksesta hankevastaava Ari Kuotesaho, puh. 0400 382 327,
Muhoksen kunnasta tekninen johtaja Mikko Kari 044 4970 308,
PMP Oy:stä hankintapalvelukonsultti Harri Pousi, puh. 0400 884 138  
ja WSP Finland Oy:stä projektipäällikkö Viljo Heikkinen, puh. 040 566 7034 ja projektipäällikkö Jouni Heikkilä, puh. 040 575 9787


Regional information