- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Hanko-Hyvinkää-radan tasoristeysten turvallisuutta parantavia toimenpiteitä selvitetty (Uudenmaan ELY-keskus)
Uudenmaan ELY-keskuksessa on valmistunut toimenpideselvitys Hanko–Hyvinkää -radan tasoristeysten turvallisuuden parantamisesta. Työn tavoitteena on ollut löytää kustannustehokkaimmat toimet kaikkein turvattomimpiin tasoristeyksiin. Laajempien toimenpiteiden lisäksi etsittiin pieniä kustannustehokkaita järjestelyjä. Tasoristeysten turvallisuuden parantaminen lisää sekä tieliikenteen turvallisuutta että raideliikenteen turvallisuutta ja täsmällisyyttä.
Lähtökohdat
Toimenpideselvityksessä tarkasteltiin Hanko–Hyvinkää -radan tasoristeysten turvallisuuden parantamista. Selvitysalue sijoittuu Hyvinkää, Nurmijärven, Vihdin, Lohjan, Raaseporin ja Hangon alueelle rataosille Hyvinkää–Karjaa ja Karjaa–Hanko. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Hanko-Hyvinkää radalla on tapahtunut 14 onnettomuutta. Ilman turvallisuutta parantavia toimenpiteitä radalla ennustetaan tapahtuvan noin 23 onnettomuutta tulevan 20 vuoden aikana.
Hanko–Hyvinkää-radalla tasoristeyksiä on poistettu viime vuosina tasaisesti. Helposti poistettavia tasoristeyksiä ei juurikaan enää ole. Työn tavoitteena oli löytää kustannustehokkaimmat toimet kaikkein turvattomimpiin tasoristeyksiin. Tarkasteluun otettiin VTT:n kehittämän RautaTarvan luokittelun mukaisesti riskialteimpaan 20 %:iin kuuluvat tasoristeykset, joissa on saavutettavissa suurimmat turvallisuushyödyt kustannuksiin nähden. Niiden lisäksi käytiin läpi kaikki maanteiden tasoristeykset, kevyen liikenteen tasoristeykset sekä tasoristeykset, joissa kulkee koulukuljetuksia.
Työn sisältö ja jatkotoimenpiteet
Laajempien toimenpiteiden lisäksi etsittiin pieniä kustannustehokkaita järjestelyjä, joiden toteuttamisen esteenä ei olisi investointikustannus. Toimenpiteet muodostettiin nykytila-analyysin ja aiempien suunnitelmien pohjalta, joita Hanko-Hyvinkää-radan tasoristeyksien parantamiseksi on laadittu useita. Toimenpiteiden kustannustehokkuutta arvioitiin laskemalla vältetyn onnettomuuden hinta.
Pieniä tasoristeysturvallisuutta parantavia toimenpiteitä esitetään 32 tasoristeykseen. Pääosa pienistä toimenpiteistä koskee koulukuljetusten ohjaamista pois tasoristeyksistä sekä nopeusrajoituksen laskua tasoristeyksen kohdalla. Nopeusrajoitusmuutoksilla parannetaan turvallisuutta tasoristeystä laajemmallakin alueella. Pienet toimenpiteet ovat erittäin kustannustehokkaita.
Laajempia toimenpiteitä esitetään 49 tasoristeykseen. Uutta puolipuomilaitosta esitetään yhdeksään tasoristeykseen ja uutta eritasoratkaisua 17 tasoristeykseen. Laajempien toimenpiteiden seurauksena poistuisi 41 tasoristeystä.
Toimenpiteitä voidaan priorisoida eri tavoin. Tärkeintä olisi kuitenkin ensin poistaa vaarallisimmat tasoristeykset. Poistettavien tasoristeysten valintaan vaikuttavat myös samanaikaiset teiden parannustoimet, rataosan nopeuksien noston tarve tai muu parannustarve, vaarallisten aineiden kuljetukset ko. rataosuudella sekä kuntien toiveet. Toimenpiteiden kustannustehokkuus toimii yhtenä näkökulmana hankkeiden toteuttamisen priorisoinnissa.
Toimenpideselvityksessä esitetyille toimenpiteille ei ole varattu erillistä rahoitusta. Tasoristeyksiä pyritään mahdollisuuksien mukaan poistamaan Liikenneviraston tasoristeysten poistoihin varatun budjetin puitteissa. Mikäli Hanko–Hyvinkää -rata sähköistetään, olisi tärkeää, että tässä esiselvityksessä esitettyjä toimenpiteitä harkittaisiin toteutettavaksi samassa yhteydessä. Pieniä kustannustehokkaita toimenpiteitä ELY-keskus ja kunnat voivat edistää halutessaan nopeallakin aikataululla. Laajojen toimenpiteiden eteneminen edellyttää suunnitelmien tarkentamista ELY-keskuksen, kuntien ja Liikenneviraston yhteistyönä.
Lisätietoja
Lisätietoja toimenpideselvityksestä antavat Uudenmaan ELY-keskuksessa Mari Ahonen, puh. 0295 021 265, suunnitelmaa laatineessa konsulttitoimistossa Sito Oy:ssä Maija Ketola, puh. 020 747 6131 (vaihde 020 747 6000).
- Publiceringsdatum
- 2014-06-23