- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Beläggningsarbetet på landsvägarna sommaren 2014 har börjat (ELY-centralen i Södra Österbotten)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens beläggningsarbeten sommaren 2014 har inletts. I år använder NTM-centralen i Södra Österbotten ca 16 miljoner euro till beläggning och lappning av landsvägar. Längden på vägarna som beläggs är bara ca 220 km, medan behovet är nästan 400 km. Sämre köpkraft och grövre åtgärder förkortar längden vägar som kan beläggas.
På sitt område verkställer NTM-centralen i Södra Österbotten beläggningspolitiken enligt Trafikverkets strategi och resultatstyrning. Med nuvarande finansiering kan man hålla de livligast trafikerade huvudvägarna (1000 km) i nästan nuvarande skick, men övriga vägars skick försämras.
Finansieringen för beläggning av vägar har i åratal hållits på samma nivå samtidigt som prisstegringen har minskat köpkraften 3–4 % per år. Mer landsvägsskador i kombination med sämre köpkraft har lett till att situationen snabbt har blivit sämre. Enligt Trafikverket har kostnaderna för beläggningsarbeten ökat 1,5 gånger under de senaste åtta åren. Under samma tid har hela landets beläggningsprogram minskat från 4500 kilometer till 2000 kilometer per år. Om finansieringen förblir på nuvarande nivå, fördubblas mängden belagda vägar i dåligt skick inom åtta år fram till år 2018. Nedskärningen av finansiering för trafiksystem drabbar basväghållningen, vilket kraftigt kommer att försämra situationen ytterligare.
Beläggningslappningarna har ökat kraftigt. Efter senaste vinter var NTM-centralen i Södra Österbotten tvungen att använda nästan 4 milj. euro för vårlappning av beläggningar, vilket är ca 1,5 gånger mer jämfört med i fjol.
I år kan NTM-centralen i Södra Österbotten belägga endast 220 km landsväg, medan summan i fjol var 260 km och utfallet för de senaste åren har varit 300–400 km. Utöver detta förnyas dessutom beläggningar på knappt 25 km lättrafikleder. På Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens område skulle varje år behövas ny beläggning på ca 380 km väg för att stoppa vägarnas förfall åtminstone vad gäller vägytorna.
NTM-centralen i Södra Österbottens beläggningsarbeten sommaren 2014 har inletts i Etseriregionen och slutförs i hela området i september.
I och med finansieringen som riksdagen beviljade i tilläggsbudgeten i höstas har NTM-centralen i Södra Österbotten påbörjat ändringen av landsvägar i detaljplanerade områden till gator i Etseri, Kauhajoki, Laihela och Ilmajoki.
Under sommaren 2014 är de mest betydande beläggningsobjekten på landsvägarna bl.a:
Riksväg 18 Tervajoki–Ylistaro 22 km
Riksväg 19 Lappo–Alahärmä 24 km
Stamväg 66 Tastulanmäki–Alavus 14 km
Stamväg 67 Östermark–Kauhajoki 31 km
Landsväg 673 Vikby–Långskat 24 km
Landsväg 676 Kauhajoki–Jokipii 24 km
I år utförs NTM-centralen i Södra Österbottens beläggningsarbeten på entreprenad av Lemminkäinen Infra Oy och NCC Roads Oy.
Mer information om NTM-centralen i Södra Österbottens beläggningsarbeten:
-
Timo Kulmala
Ingenjör
Tfn 040 542 7676
- Publiceringsdatum
- 2014-06-11