- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Ändringar i busstrafiken från och med 1.7.2014 (NTM-centralen i Nyland)
Inom busstrafiken pågår den största ändringen på årtionden då marknaderna öppnas för konkurrens. Bakom ändringen ligger ändringarna i kollektivtrafiklagen i enlighet med EU:s trafikavtalsförordning, vilket leder till att kollektivtrafiken i fortsättningen ordnas antingen på marknadsvillkor eller med offentligt stöd. Inom trafik som ordnas på marknadsvillkor kan trafikidkarna fritt utveckla den egna trafiken. Kollektivtrafik som stöds med offentliga medel ska konkurrensutsättas i enlighet med kollektivtrafiklagen och upphandlingslagen. Just nu pågår en övergångsfas som kommer att hålla på ända till 2019. Ändringarna varierar mellan olika delar av Nyland. NTM-centralen i Nyland har förberett ändringarna i samarbete med kommunerna och trafikidkarna. Trafiken har utvecklats inom ramen för de resurser som kommunerna och staten har till sitt förfogande.
Den behöriga myndigheten har som uppgift att ordna och planera kollektivtrafiken på sitt eget verksamhetsområde. I Nyland är HRT, Hyvinge och Riihimäki städer samt NTM-centralen i Nyland de behöriga myndigheterna för kollektivtrafik. I Egentliga Tavastland är Tavastehus regionmyndighet och NTM-centralen i Nyland behöriga. I Päijänne-Tavastland är Lahtis regionmyndighet behörig. NTM-centralen i Nyland har tillsammans med kommunerna ingått ett kommun-NTM-avtal, där det bl.a. beslutas om finansieringen av kollektivtrafiken samt ansvar för kommunikation och marknadsföring. Kommunerna deltar i att stöda biljettprisen samt att finansiera anskaffningen av trafiktjänster.
I Västra Nyland förblir busstrafiken till stor del oförändrad. Ändringarna påverkar ett litet antal resor, bl.a. i Lojos interna trafik. Alla tidigare biljettprodukter duger tillsvidare som förut.
I Trafiken mellan Sjundeå och Kyrkslätt sker förändringar 11.8.2014. Trafiken har konkurrensutsatts av HRT och NTM som gemensam anskaffning. Följande bussar kommer att börja trafikera i HRT:s färger i slutet av 2014:
171A: Kamppi – Masaby – Kyrkslätt – Fpa – Störsvik – Sjundeå station
171B: Sjundeå station – Störsvik – Fpa – Kyrkslätt
171K: Kamppi – Masaby – Kyrkslätt – Sjundeå Spa
171V: Kamppi – Masaby – Kyrkslätt – Pickala – Störsvik – Sjundeå station
I Mellersta Nyland gäller de största ändringarna trafiken mellan Helsingfors, Skavaböle, Träskända och Mäntsälä. På denna rutt trafikerar från och med 1.7.2014 linje 665 från Helsingfors via Skavaböle, Träskända och Mariefors till Hyökännummi.
Turerna med linjenummer 665N besöker Riihikallio och Jamppa.
Turerna med linjenummer 665A fortsätter från Träskända till Mäntsälä.
Turerna med linjenummer 665AN kör via Jamppa till Mäntsälä.
Linje 765 kör från Helsingfors via Lahtisleden till Träskända. Linje 63 börjar köra från Skavaböle via Paijala till Träskända. Tidtabellerna och rutterna för turer som kör från Mäntsälä till Hyvinge, Borgå och via Järvelä till Lahtis ändras delvis. På turerna kan man använda samma biljettprodukter som hittills.
Trafiken mellan Borgnäs och Sibbo samt Träskända och Borgå ändras betydligt 11.8.2014. Trafiken har konkurrensutsatts av HRT och NTM som gemensam anskaffning. Följande bussar kommer att börja trafikera i HRT:s färger i slutet av 2014:
786: Järnvägstorget – Jokivarsi – Nickby – Södra Paipis – Träskända st.
786K: Järnvägstorget – Kungsbacka – Nickby – Södra Paipis – Träskända st.
787: Järnvägstorget – Jokivarsi – Nickby – Borgnäs
787K: Järnvägstorget – Kungsbacka – Nickby – Borgnäs
787A: Järnvägstorget – Jokivarsi – Nickby – Borgnäs – Halkis
787AK: Järnvägstorget – Kungsbacka – Nickby – Borgnäs – Halkis
788: Järnvägstorget – Jokivarsi – Nickby – Hindhår – Borgå
788K: Järnvägstorget – Kungsbacka – Nickby – Hindhår – Borgå
986: Nickby – Södra Paipis – Träskända st.
987: Nickby – Borgnäs – Träskända st.
987B: Nickby – Borgnäs
987BB: Nickby – Jokimäki
988: Träskända – Borgnäs – Nickby – Borgå
989: Borgnäs – Träskända (olika bokstavsversioner på olika rutter)
I Östra Nyland flyttas planeringen, prissättningen samt kommunikationen och marknadsföringen av busstrafiken allt mer till trafikidkaren. En del av trafikidkarna byts ut från och med 1.7.2014. Samtidigt ändras tidtabellerna och rutterna delvis. På rutterna med stor passagerarefterfrågan ökas antalet turer och nya biljettprodukter tas i bruk. På rutter med mindre passagerarefterfrågan kan antalet turer minskas. De nuvarande biljettprodukterna förblir till stor del oförändrade, men på Sibbos interna resor kan man inte längre använda Östra och Mellersta Nylands regionbiljetter, utan endast HRT:s biljetter (Sibbo är en av HRT:s medlemskommuner).
Mellan Helsingfors och Borgå ökas antalet snabba rutter från och med 11.8.2014. Då förändras även rutterna, eftersom antalet rutter som kör via Östra centrum minskar från nuvarande antal, och många rutter mot Borgå kör på motorvägen mellan Söderkulla och Helsingfors. En del av rutterna kör via Böle till Helsingfors och erbjuder därför goda bytesförbindelser till tågen. I fortsättningen duger inte tidigare regionbiljetter och Borgå-Helsingfors-arbetsresebiljetter på alla trafikidkares turer. Biljettprodukternas giltighet kan kontrolleras hos trafikidkaren. En del av trafikidkarna erbjuder även sina egna biljettprodukter.
Borgå interna stadstrafik (linjerna 1-5) fungerar tillsvidare som förut. Aktuell information om tidtabeller, rutter och biljettprodukter kan fås hos trafikidkarna. Inom trafiken som riktar sig utanför Borgå stadsområde godkänner inte alla trafikidkare stadstrafikens biljetter, ungdomsbiljetter, regionbiljetter eller Borgå-Helsingfors-arbetsresebiljetter som betalmedel på Borgå-området. Biljetternas giltighet kan kontrolleras hos trafikidkaren.
Förändringarna inom kollektivtrafiken i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland är relativt små. Den största ändringen sker på fjärrtrafikrutten Lahtis-Tavastehus-Åbo, där tidtabellerna ändras och det kan ske ändringar i biljetternas giltighet. Information om förändringar i Tavastehusregionens (Tavastehus, Hattula, Janakkala) interna trafik finns på adressen www.hameenlinna.fi/joukkoliikenne. Information om förändringar i Päijänne-Tavastlands landskaps interna kollektivtrafiktrafik finns på adressen www.lsl.fi.
Den egna turens tidtabell kan kontrolleras på webben på adressen matka.fi, matkahuolto.fi eller trafikidkarnas egna webbplatser. För många kommuners del finns informationen även på adressen uudenmaanjoukkoliikenne.fi. Mer information om tidtabeller och turer fås även på Matkahuoltos servicenummer 0200 4000 (samtalet kostar 1,99 € / min + lna). Information om HRT:s trafik finns på HRT:s webbplats och kundservicenummer 09 4766 4000.
I trafiken duger fortfarande Matkahuoltos och trafikidkarnas resebiljetter. Biljetternas giltighet kan kontrolleras hos trafikidkaren eller på adressen uudenmaanjoukkoliikenne.fi.
- Förfrågningar: [email protected]
- Respons: www.ely-keskus.fi/palaute
- Publiceringsdatum
- 2014-06-27