- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Syvinkisalmen lossien ja lossareiden historia kansien välissä (Pirkanmaan ELY-keskus)
Ruovedellä Näsijärven vesistön Syvingin jylhäpiirteisen salmen yli kurottaa nykyään komea kaarisilta. Ennen sillan valmistumista Mustajärven–Haapamäen maantiellä kulkijoita palveli yli sadan vuoden ajan lossi. Lossi poistui liikenteestä syksyllä vuonna 1995 ja seudun liikenneyhteydet paranivat. Samalla hävisivät lossin aika ajoin aiheuttamat liikennehäiriöt, jotka voivat johtua konerikoista, vaijerivaurioista, huoltotarpeista, puun uitosta tai monista muista syistä. Syvinkisalmen lossi oli oman aikansa merkkipaikka paikallisille asukkaille.
Höyrylaiva Tarjanne ja Syvingin lossi kohtaavat Ruoveden Syvinkisalmessa.
Syvinkisalmen lossin ja lossareiden historian on koonnut yksiin kansiin Syvinkisalmen pitkäaikainen kesäasukas, kauppatieteiden maisteri, tekniikan tohtori Jussi Kulla Kauniaisista. Teoksen nimenä on kuvaavasti: "Rannalta rannalle. Syvinkisalmen lossit ja lossarit 1870─1995." Teoksessa paitsi kuvataan aikajärjestyksessä kaikki salmessa toimineet lossit ja lossinhoitajat, myös käsitellään tieolojen kehittymistä laajemmin sekä lauttojen ja lossien asemaa tieliikenteen osana eri aikoina. Ensimmäiset puulossit korvattiin metallirakenteisilla losseilla 1930-luvulla. Käsikäyttöisyys vaihtui 1960-luvulla moottorivoimaan. Lossinkuljettajan eli lossarin työlle on varattu yksi luku. Lossin korvaajaksi pitkään suunnitellun sillan syntyvaiheet päättävät teoksen.
Teoksessa on käytetty monipuolisesti alan kirjallisuutta, arkistolähteitä ja haastatteluja. Lossinkuljettajien lisäksi haastateltavissa on seutukunnan ihmisiä, joilla on omakohtaisia kokemuksia lossista. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on tukenut historiikin kokoamisessa mittavan työn tehnyttä Jussi Kullaa teoksen taitto- ja painatuskulujen osalta.
Lisätietoja: Jussi Kulla, puhelin 040-5441530
- Publiceringsdatum
- 2014-06-10